Historical aspects of an extinguished school institution, the D. Justino Russolillo school in Palmas de Monte Alto – BA (1964 – 1980)

Authors

Keywords:

Historical sources, School archive, History of education

Abstract

This article proposes a discussion about the historical reconstitution of the D. Justino Russolillo School, a 1st and 2nd-grade school that existed in Palmas de Monte Alto between 1964 and 1980. Therefore, it seeks to understand the documentation of that school, which is digitized and available to researchers in the History of Education at the History Teaching Laboratory of the Universidade do Estado da Bahia – UNEB – Campus VI. This article is an essential contribution to the historiographical research of education in the semiarid region of Bahia; since the formation of the school’s archives and the writing of the history of those institutions, as described here, has been strengthened the field of research in History of Regional Education. Thus, the documents of this school are understood as sources of important research to discuss the historical aspects of Brazilian education in the local and regional reality. In this sense, the documents were selected, problematized, and interpreted according to the scientifical method theoretical-methodological of the New Cultural History, which includes empirical recognition of the sources to produce historical knowledge. New sources will also be produced from oral reports to expand such information. The development of this theme is part of a master’s degree thesis of the Graduate Program in Teaching, Language and Society (PPGELS) of the Campus mentioned above, having the mentioned school’s history as an object of study. Alongside this, there is also the production of a catalog, in which the documentation is presented in a digital file.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leucy da Silva Pereira, Universidade do Estado da Bahia

Coordenador pedagógico na rede municipal da cidade de Palmas de Monte Alto-BA. Bacharel em Filosofia (PUC/Minas) e Licenciado em História (UNEB/Campus VI). Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade.

References

BARROS, José D’Assunção. Fontes históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a Pesquisa Histórica. Mouseion, Canoas, RS, n. 12, p. 129-159, maio-ago. 2012. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/viewFile/332/414. Acesso em: 16 out. 2021.

BENCOSTTA, Marcus Levi. Arquitetura Escolar na Historiografia da Educação Brasileira (1999-2018). Revista Brasileira de História da Educação, Curitiba – PR, v19.e064 e-ISSN: 2238-0094, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/nwdrYmZWWzkHmPHP6Z97MnS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2022.

BOGDAN, Roberto R.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei nº 4024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 1961. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 30 nov. 2022.

BURKE, Peter. Escola dos Annales. São Paulo: Editora da UNESP, 2010.

DE CERTEAU, Michel. A escrita da história. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: Difel, 2005.

COLÉGIO MUNICIPAL ELIZA TEIXEIRA DE MOURA. Projeto Político Pedagógico (PPP). Palmas de Monte Alto, BA, 2019.

GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GINÁSIO D. JUSTINO RUSSOLILLO. Ata de atividades. Palmas de Monte Alto, 1965a. Arquivo da Família Scolaro.

GINÁSIO D. JUSTINO RUSSOLILLO. Livro de matrículas. Palmas de Monte Alto, 1965b. Arquivo da Família Scolaro.

GINÁSIO D. JUSTINO RUSSOLILLO. Livro de matrículas. Palmas de Monte Alto, 1976. Arquivo da Família Scolaro.

GINÁSIO D. JUSTINO RUSSOLILLO. Termo de Abertura. Palmas de Monte Alto, 1971. Arquivo da Família Scolaro.

GINÁSIO D. JUSTINO RUSSOLILLO. Processo 0136/64, 1964. Palmas de Monte Alto, 1964. Arquivo da Família Scolaro.

GINÁSIO D. JUSTINO RUSSOLILLO. Regimento Interno Escolar. Palmas de Monte Alto, 1974. Arquivo da Família Scolaro.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. 1970. Palmas de Monte Alto. Fotos e história. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/palmas-de-monte-alto/historico. Acesso em: 10 maio 2021.

LE GOFF, Jacques. A história nova. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

MOGARRO, Maria João. Os arquivos escolares nas instituições educativas portuguesas: preservar a informação, construir a memória. Pro-Posições, Campinas, v. 16, n. 1 (46), p. 103-116, jan./abr. 2005.

MOURA, Waldemar Teixeira de. História e formação de Palmas de Monte Alto. [S.l.]: [s.n.], 1996.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História. Revista do Programa de Estudos Pós-graduados de História, São Paulo, v. 10, jul./dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101. Acesso em: 16 out. 2021.

SILVA, Vera Lúcia Gaspar da; SOUZA, Gizele de; CASTRO, Cesar Augusto. Por uma apresentação: a materialidade escolar entre caminhos, pesquisas e diálogos. In: SILVA, Vera Lúcia Gaspar da; SOUZA, Gizele de; CASTRO, Cesar Augusto (org.). Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. Vitória: Eduferes, 2018. p. 10-25.

VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas e práticas escolares: uma reflexão sobre práticas escolares. In: SOUZA, Rosa Fátima; VALDEMÁRIA, Rosa Teresa (org.). A Cultura escolar em debate: questões metodológicas e desafios para a pesquisa. São Paulo: Autores Associados, 2004, p. 2-30.

Published

2022-12-30

How to Cite

PEREIRA, L. da S. Historical aspects of an extinguished school institution, the D. Justino Russolillo school in Palmas de Monte Alto – BA (1964 – 1980). Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 5, n. 2, p. 168–188, 2022. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/15829. Acesso em: 22 dec. 2024.