Aprendizagens Profissionais de Professores-Tutores no Método Problem-Based Learning (PBL)

Authors

  • Jefferson da Silva Moreira Secretaria Municipal de Educação de São Francisco do Conde https://orcid.org/0000-0002-5918-7928
  • David Moises Barreto dos Santos Universidade Estadual de Feira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p81-99

Keywords:

Problem-Based Learning, Professional Development, Higher Education Teachers, Tutors, Teacher Education

Abstract

This article reports on the outcomes of a qualitative research study that analyzed the professional learning processes of teaching, with a focus on the knowledge base for teaching, among tutors of a Computer Engineering course who utilized the Problem Based-Learning (PBL) method. The empirical data was produced by four tutors who constructed teaching cases based on their own professional experiences. These cases were analyzed using Bardin's (1996) content analysis approach. The results indicate the dynamic nature of the participants' teaching learning processes and the development and utilization of content knowledge, pedagogical content knowledge, and, importantly, general pedagogical content pertaining to the assumptions and unique circumstances of the PBL method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jefferson da Silva Moreira, Secretaria Municipal de Educação de São Francisco do Conde

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Graduado em Pedagogia (UEFS). Professor do Departamento de Educação da UEFS na área de Política Educacional e Gestão Educacional. 

References

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 32, n. 1, p. 25–40, 2012. DOI: 10.5433/1679-0383.2011v32n1p25. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326. Acesso em: 8 mar. 2023.

CANDAU, Vera Maria. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: Formação de professores: tendências atuais. MIZUKAMI, M. da G. N; REALI, A. M. R. (Orgs). São Carlos: EdUFSCar, 1996.

CINTRA, C. S.; BITTENCOURT, R. A.. Being a PBL Teacher in Computer Engineering: An Interpretative Phenomenological Analysis. In: FIE 2015 - 45th Annual Frontiers In Education Conference, 2015, El Paso. Proceedings of the 45th Annual Frontiers In Education Conference, 2015.

CRUZ, Giseli Barreto da; COSTA, Elana Cristiana dos Santos; PAIVA, Marilza Maia de Souza; ABREU, Teo Bueno de. Indução docente em revisão: sentidos concorrentes e práticas prevalecentes. Cad. Pesqui., São Paulo, v.52, e09072, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4JwtgxNHdScBJmYwR5b7GZg/?lang=pt. Acesso em 18 mar 2023.

D'ÁVILA, Cristina Maria; LEAL, Luiz Antonio Batista. Nos labirintos da docência universitária: saberes profissionais construídos em redes educativas. In: Desenvolvimento profissional docente: currículo, docência e avaliação na educação superior. RAMOS, K. M. C; VEIGA, I. P. A (Orgs). Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Portugal: Porto Editora, 2001.

GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: 7 set. 2022.

HMELO-SILVER, C. E. Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, v. 16, n. 3, p. 235–266, set. 2004.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007

LEON, L. B; ONÓFRIO, F. Q. Aprendizagem Baseada em Problemas na graduação Médica – uma revisão da literatura atual. Revista Brasileira de Educação Médica, nº 39, v. 4, 2015.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativa. São Paulo: Editora EPU, 1986.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Desarrollo professional docente: como se aprende a ensenar? Narcea Ediciones, Madrid, España, 2009.

MERSETH, K. K. (1996): “Cases and Case Methods in Teacher Education”. In: SIKULA, J. (Ed.). Handbook of Research on Teacher Education. New York, Macmillan, pp. 722-744.

MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 2010.

MIZUKAMI, M. G. Aprendizagem da docência: algumas contribuições teóricas de Lee Shulman. Revista Educação, v. 29, n. 2, p. 33-49, Santa Maria, 2004. Disponível em: http: www.ufsm.br/ce/revista. Acesso em: 7 set. 2022.

MIZUKAMI, M. G. N et. al. Escola e aprendizagem da docência: processos de formação e investigação. São Carlos: EdUFSCar, 2010, 203 p.

MIZUKAMI, M. G. N. et. al. Docência, trajetórias pessoais e desenvolvimento profissional. In: MIZUKAMI, M. da G. N; REALI, A. M. R. (Orgs). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EdUFSCar, 1996.

MOREIRA, Jefferson da Silva; Ribeiro, Marinalva Lopes. Conhecimentos profissionais mobilizados por professores-engenheiros para gerir dilemas da prática pedagógica. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 124–141, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2252. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2252. Acesso em: 7 set. 2022.

NEWMAN, M. J. Problem Based Learning : An introduction and overview of the key features of the approach. Journal of Veterenary Medical Education, v. 32, n. 1, p. 12–20, 2005.

NONO, M. A; MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e processos de aprendizagem profissional docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 83, n. 203/204/205, p. 72-84, jan./dez. 2002. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1365. Acesso em: 8 set. 2022.

NONO, M. A; MIZUKAMI, M. G. N. Processos de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 217, p. 382-400, set./dez. 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1450. Acesso em: 8 set. 2022.

NÓVOA, Antonio. Prefácio. In: JOSSO, M. C. (Org.). Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004. p. 11-17.

PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.

RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B. Aprendizagem da docência, formação e desenvolvimento profissional: trilogia da profissionalização docente. In: Formação, representações e saberes docente: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Ramalho, B. L; Nuñes, I. B. (Org.) Campinas, SP: Mercado das Letras, Natal, UFRN, 2014.

RIBEIRO, L. R. C; MIZUKAMI, M. G. N. A perspectiva docente sobre uma implementação da aprendizagem baseada em problemas (PBL) no ensino de engenharia. In: Complexidade da docência e formação continuada de professores. São Carlos, EdUFSCar, 2009.

RIBEIRO, Luís Roberto Camargo. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. 2005. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos: UFSCAR, 2005.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SHULMAN, L; SHULMAN, J. Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em transformação. Cadernos CENPEC, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 120- 142, jan.jun, 2016.

SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos CENPEC. São Paulo, vol. 4, n. 2, p.196-229, dez 2014. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 8 set. 2022.

SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes, São Paulo, 2014.

VAILLANT, Denise. La inserción del profesorado novel en América Latina: Hacia la integralidad de las políticas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(2), 79-97, 2021. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18442. Acesso em 18 de março de 2023.

Published

2024-06-05

How to Cite

DA SILVA MOREIRA, J.; BARRETO DOS SANTOS, D. M. Aprendizagens Profissionais de Professores-Tutores no Método Problem-Based Learning (PBL). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 81–99, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p81-99. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16878. Acesso em: 17 jul. 2024.