Qualitative Research

considerations about philosophical basis and guiding principles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p19-29

Keywords:

Philosophical Basis, Principles for Qualitative Research, Phenomenology and Dialectics

Abstract

This literature search aims to contribute to the discussion of the guiding principles of qualitative research. With this move, we bring some scientific knowledge considerations, which are considered as a historical construction, and we emphasize the philosophical foundations of qualitative research and its guiding principles according to studies into this methodological approach. The results of this literature search highlights Phenomenology and Dialectic as the main foundations of qualitative research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucila Pesce, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Pós-doutora em Filosofia e História da Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp). Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unifesp

Claudia Barcelos de Moura Abreu, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIFESP

References

ANDERY, Maria Amália. et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond; São Paulo: EDUC, 2007.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Ed., 1994.

CANDAU, Vera. Reformas educacionais na América Latina. In: MOREIRA, Antonio Flávio. (Org.). Currículo: políticas e práticas. 4. ed. Campinas: Papirus, 1999. p. 29-42.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

______. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

COMTE, Auguste. Curso de filosofia positiva. In: ______. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

DOBBERT, Marion Lundy. Etnographic research: theory and application for modern schools and societies. New York: Praeger, 1982.

ENGELS, Friedrich. Introdução à dialética da natureza. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. Lisboa: Edições Avante, 1985. Tomo III.

ERIKSON, Frederick. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, Merlin (Ed.). Handbook of research on teaching. 3. ed. New York: Macmillan, 1986.

FONTANELLA, Bruno. et al. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 17-27, jan. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csp/v24n1/02.pdf >. Acesso em: 21 maio 2013.

GLASER, Barney; STRAUSS, Anselm. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine, 1967.

GUBA, Egon; LINCOLN, Yvonna. Competing paradigms in qualitative research. In: DENZIN, Norman; Lincoln, Yvonna. (Ed). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994. p. 105-117.

HUSSERL, Edmund. A ideia da Fenomenologia. Trad. A. Mourão. Lisboa: Edições 70, 1982.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MASINI, Elcie. Enfoque fenomenológico de pesquisa em educação. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1994. p. 59-67.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. C. A. R. de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOREIRA, Daniel Augusto. Transporte da Fenomenologia para o domínio da pesquisa. In______. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002. p. 103-115.

SANFELICE, José Luís. Dialética e pesquisa em educação. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval. (Org.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. p. 69-94.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos avançados, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 46-71, maio/ago. 1988. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ea/v2n2/v2n2a07.pdf>. Acesso em: 21 maio 2013.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 20. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

SOUZA, Sonia. Um outro olhar: Filosofia. São Paulo: FTD, 1995.

TRIVIÑOS, Augusto. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2019-10-16

How to Cite

PESCE, L.; ABREU, C. B. de M. Qualitative Research: considerations about philosophical basis and guiding principles. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 22, n. 40, p. 19–29, 2019. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p19-29. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7435. Acesso em: 16 aug. 2024.