Qualitative Research

considerations about philosophical basis and guiding principles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p19-29

Keywords:

Philosophical Basis, Principles for Qualitative Research, Phenomenology and Dialectics

Abstract

This literature search aims to contribute to the discussion of the guiding principles of qualitative research. With this move, we bring some scientific knowledge considerations, which are considered as a historical construction, and we emphasize the philosophical foundations of qualitative research and its guiding principles according to studies into this methodological approach. The results of this literature search highlights Phenomenology and Dialectic as the main foundations of qualitative research.

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Author Biographies

Lucila Pesce, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Pós-doutora em Filosofia e História da Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp). Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unifesp

Claudia Barcelos de Moura Abreu, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIFESP

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Published

2019-10-16

How to Cite

PESCE, L.; ABREU, C. B. de M. Qualitative Research: considerations about philosophical basis and guiding principles. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 22, n. 40, p. 19–29, 2019. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p19-29. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7435. Acesso em: 27 dec. 2024.