Relationship with knowledge and juvenileization
a study on Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p101-115Keywords:
Youth and Adult Education, Student, Life of the studentAbstract
This article seeks to understand the Relationship with Knowledge of a group of students who enter the Education of Young, Adult and Elderly People (EJA), highlighting the phenomenon of juvenileization, their learning and the motives that determine their inclusion in EJA. 20 EJA students from Elementary School II at Escolas Reunidas Professor Francisco de Paula Abreu, located in the city of Paripiranga (BA), participated. We rely on a qualitative approach and conduct this investigation anchored in Bernard Charlot's Relationship with Knowledge theory. As data collection instruments we used the questionnaire and the Knowledge Balance. The analysis of the data produced showed that the Relationship with Knowledge of the subjects of this research is linked, with greater preponderance, to the desire for university projection, although a certain appreciation of learning is not perceived, since the most prevalent category was unspecified learning.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. BRASIL.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução de Reynaldo Bairão. 4.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CHARLOT, Bernard. A Relação com o Saber nos meios populares: uma investigação nos liceus profissionais. Tradução de Catarina Matos. Porto – Portugal: LEGIS, 2009a.
CHARLOT, Bernard. A escola e o trabalho dos alunos. Revista de Ciências da Educação, n.10, p. 89-96, 2009b.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Tradução de Sandra Loguercio. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.
FIORAVANTE, Ana Paula Gonçalves; KAIZER, Suzana. O princípio da coletividade: alternativa para pensarmos as pesquisas em educação. Momento, v. 21, n. 2, p. 65-76, jul./dez. 2012.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FURTADO, Q. V. F. Jovens na educação de jovens e adultos: produção do fracasso no processo de escolarização. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2015.
GARCIA, Juliana De Vietro; MACHADO, Thais; ZERO, Maria Aparecida. O papel do docente na educação de jovens e adultos. v. 9, n. 1, p. 65-90, jan./jun., 2013.
GONSALVES, E. P. Iniciação à pesquisa científica. Campinas, SP: Alinea, 2001.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.
PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de jovens e adultos. Rio de Janeiro: Edições Loyola, 1973.
SANCEVERINO, Adriana Regina. Os sentidos da mediação na prática pedagógica da educação de pessoas jovens e adultas. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
SOUZA FILHO, Alcides Alves de; CASSOL, Atenuza Pires; AMORIM, Antonio. Juvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarização. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.29, n.112, p. 718-737, jul./set. 2021.
VIEIRA, Karina Sales. Estudantes universitários de uma instituição privada e suas relações com o saber: de espectadores a protagonistas. São Cristóvão, 2017, 214 páginas. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Sergipe.
VIEIRA, Karina Sales. De jaleco branco: a relação com o saber dos estudantes de medicina de uma universidade privada. São Cristóvão, 2022, 242 páginas. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Sergipe.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karina Vieira, Ana Maria Freitas Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017