O memorial de formação e o processo de “tornar-se” professora de educação física

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p295-314

Keywords:

Initial education; Educational memory; Physical education; Body practices.

Abstract

Our aim is to analyze the relationships that experiences with socio-corporal practices prior to entering college establish with the choice of field of education and with learning to teach Physical Education. Starting from a student’s career, we analyze the (auto-)biographical records produced throughout the course of study. This includes the memory log, which is examined on the basis of research methodology training (JOSSO, 2004), and which makes the person who narrates the subject and object of the investigation. Although previous experiences play an important role in the choice of training in Physical Education, the analysis shows that they are not crucial for teaching the learning. In the process of becoming a Physical Education teacher, the possibilities of pedagogical mediation and approach to teaching-learning contexts during study, as well as reflections made in (auto-)biographical perspective, become more important.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosianny Campos Berto, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/Ufes); pesquisadora do Núcleo Capixaba de Pesquisa em História da Educação (NUCAPHE).

Gabriella de Oliveira Reis, Universidade Federal do Espírito Santo

Master's student at the Graduate Program in Education at the Federal University of Espírito Santo; member of the Nucaphe.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re) significação das imagens-lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, v. 34, n. 2, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8708. Acesso em: 20 mar. 2023.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Metamemória-memórias: memoriais rememorados/narrados/refletidos em Seminário de Investigação-Formação. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatiana Mabel Nobre. (org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. 1. Ed. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

ALMEIDA, Luciano de; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O lugar da experiência no âmbito da Educação Física. Movimento, v. 17, n. 4, 2011. p. 247-263. https://doi.org/10.22456/1982-8918.20918

ALVES, Rubem. O corpo e as palavras. In: BRUHNS, Heloisa T. Conversando sobre o corpo. 3. ed. Campinas: Papirus, 1989.

BOSI, Eclea. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T.A. Queiroz Editor, 1979.

CRUZ, Cristiane Bremenkamp et al. Gestão coletiva, temporalidades e transversalidades nos processos formativos de professores. Educação, v. 47, n. 1, p. 1–24, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/56899. Acesso em: 15 mar. 2023.

DUBET, François. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994. p. 86-95.

FIGUEIREDO, Zenólia C. Campos. Experiências sociocorporais e formação docente em Educação Física. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 14, n. 1, 2008. p. 85-110. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2395

FIGUEIREDO, Zenólia C. Campos. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento, v. 10, n. 1, 2004. p. 89-111. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2827

FRAGA, Rosana Dias; FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Formação e aprendizagem na docência em educação física escolar. Pensar a Prática, v. 18, n. 2, 2015. https://doi.org/10.5216/rpp.v18i2.25036

GOMES-DA-SILVA, Eliane; SANT’AGOSTINO, Lúcia Helena Ferraz; BETTI, Mauro. Expressão corporal e linguagem na Educação Física: uma perspectiva semiótica. Revista mackenzie de educacão física e esporte, v. 4, p. 29-38, 2005. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1307. Acesso em: 18 mar. 2023.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BORGES, Robson Machado. Conhecimentos acadêmicos, saberes e afazeres pedagógicos do professor de Educação Física: mapeando vínculos. Motrivivência, v. 27, n. 44, 2015. p. 36-48. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n44p36

JOSSO, Marie-Christine et al. Experiências de vida e formação. 2004.

MAFFEI, Willer Soares; VERARDI, Carlos Eduardo Lopes; PESSÔA FILHO, Dalton Müller. Formação inicial do professor de Educação Física: produções acadêmicas entre 2005–2014. Motrivivência, v. 28, n. 49, 2016. p. 146-163. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p146

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, maio./ago. 2005. p. 599-615. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200015

NÓVOA, António. Prefácio. In: JOSSO, Marie-Christine et al. Experiências de vida e formação. 2004.

PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatiana Mabel Nobre. (org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. 1. Ed. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

PEREIRA, Gabriella Da Silva; FIGUEIREDO, Zenolia Christina Campos. O tornar-se professor de Educação Física na formação inicial: um olhar sob as narrativas de formação. Motrivivência, v. 30, n. 56, 2018. p. 62-75. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p62

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 2000. p. 15-34.

QUARANTA, André Marsiglia; PIRES, Giovani De Lorenzi. Histórias de vida e experiências docentes no estágio supervisionado de licenciandos em Educação Física-modalidade EAD. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 19, n. 2, 2013. p. 185-205. https://doi.org/10.22456/1982-8918.23488

REZER, Ricardo. Relações entre conhecimento e prática pedagógica no campo da educação física: pontos de vista… Revista Motrivivência, Florianópolis, n. 28, 2007. p. 38-62. https://doi.org/10.5007/%25x

SILVA, Alexandra Rosa; KRUG, Hugo Norberto. As trajetórias formativas de acadêmicos de educação física do curso de licenciatura da UFSM: contribuições na constituição do ser professor. Atos de pesquisa em educação, v. 7, n. 4, 2013. p. 1026-1052. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6890. Acesso em: 2 mar. 2023.

SOUZA, Ana Paula Gestoso de et al. Formação e aprendizagens de mentoras iniciantes em um programa de indução à docência. Imagens da Educação ISSN 2179-8427, v. 9, n. 2, 2019. p. 141-156. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v9i2.46711

XXXX. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. XXXX: Colegiado de Licenciatura em Educação Física, 2014.

VALLE, Ione Ribeiro. Carreira do Magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 216, p. 178-187, ago. 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1416/1155. Acesso em: 15 mar. 2023.

Published

2024-06-05

How to Cite

CAMPOS BERTO, R.; DE OLIVEIRA REIS, G. . O memorial de formação e o processo de “tornar-se” professora de educação física. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 295–314, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p295-314. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16920. Acesso em: 4 dec. 2024.