INDIGENIST QUESTION FROM THE PERSPECTIVE OF DIFFERENT WRITERS AT THE TURN OF THE 19TH CENTURY AND THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY: EDUCATIONAL AND CIVILIZING PROJECTS (1893-1910).

projetos educativos e civilizacionais (1893-1910)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p143-162

Keywords:

Indigenismo; Escritores(as); Causa Indígena; Contextualismo Línguístico.

Abstract

This article analyzes the linguistic games present in sources of different natures, in the educational and civilizing project oriented towards Brazilian indigenous people, manifested by a group of writers from the turn of the 19th century and the beginning of the 20th century. This work is delimited between 1890 and 1910 and considered the intellectual environment that chose the indigenist theme as the core of one of the educational projects of this period. The analysis is guided by Linguistic Contextualism - Pocock and Quentin Skinner - whose focus is on the pragmatic dimension of political discourse and the relationship between experienced reality and language. Regarding the sources, they were produced by different subjects, who showed, in the public scene, conceptions about the theme of this work. Although the writers listed here have generic positions on some issues related to Brazilian indigenous peoples, there is a consensus that education would be the power that would enable the process of insertion of these peoples in the civilizing process, with a bias that had as a project the construction of a “Brazilian identity”, in which the indigenous people occupied an important place.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Marach, UniFael

Doctor in History from the Federal University of Paraná and Master in Education from the same institution. Specialist in Brazilian History, focusing on the republican period. She works as a professor of the Licentiate in History at Faculdade Educacional da Lapa. She also works in the editorial field, as editor and author of collections of teaching materials intended for the teaching of History and Philosophy and Human Sciences.

References

CABRAL, Oswaldo R. História de Santa Catarina. 2ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Laurdes, 1970.
CERTEAU, Michel de. "Etno-Grafia: a oralidade ou o espaço do outro: Léry". Em A escrita da história, editado por Michel de Certeau. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982, 211-242.
CORREA, Mariza. "Os índios do Brasil elegante & a professora Leolinda Daltro". Em Antropólogas & antropologia, editado por Mariza Corrêa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003, 107-139.
CUNHA DOS SANTOS, Paulete Maria. Leolinda Daltro, A caminhante do futuro: uma análise de sua trajetória de catequista a feminista (Rio de Janeiro/Goiás – 1896-1920). 168 f. Tese (Doutorado em História). Universidade do Vale dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo (RS), 2014.
DALTRO, Leolinda. Da catechese dos indios no Brasil: Noticias e documentos para a Historia (1896-1911). Rio de Janeiro: Typ. da Escola Orsina da Fonseca, 1920.
GRIGÓRIO, Patrícia C. "Leolinda Daltro e o projeto de catequese dos índios no Brasil". XIII Encontro de História. Identidades, Anais... Rio de Janeiro: ANPUH / UFRRJ, 2008.
GRIGÓRIO, Patrícia C. A professora Leolinda Daltro e os missionários: disputas pela catequese indígena em Goiás (1896-1910). Dissertação em Mestrado em História, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2012.
FILHO, Dalmo Vieira; WEISSHEIMER, Maria Regina (coord.). Roteiros Nacionais de Imigração. Dossiê de Tombamento. Florianópolis: IPHAN/Santa Catarina, vol. 1, 2007.
GUERRA, Abílio. O primitivismo em Mario de Andrade, Oswald de Andrade e Raul Bopp. Origem e conformação no universo intelectual brasileiro. São Paulo: Romano Guerra, 2010.
LAMB, R. E. Uma Jornada Civilizadora: imigração, conflito social e segurança pública na Província do Paraná (1867-1882). Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999.
NADALIN, S. O. Paraná: ocupação do território, população e migrações. Curitiba: SEED, 2001.
PINTO, D. O. 175 anos da Imigração Alemã no Rio Negro: os pioneiros no Paraná. Mafra/SC: Editora Nosde, 2007.
RABELLO, S. O Itinerário de Sílvio Romero. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira S.A., 1967.
ROMERO, Sílvio. História da literatura brasileira, tomo I. Coleção Documentos Brasileiros, 4ª edição. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1949.
SANTOS, Sílvio Coelho dos. Índios e brancos no sul do Brasil: a dramática experiência dos Xokleng. Florianópolis: Edeme, 1973.
VELLOZO, Dario. O futuro do Brazil. Revista do Clube Curitibano, ano III, n. 5, Março de 1892.
REVISTA DO CLUBE CURITIBANO, 1892, n. 6, p. 4.
O Cenáculo, 14º, tomo II, maio de 1896.
Ermelino de Leão, A ESCOLA, 1910, n. 1-3, p. 159.

Published

2022-08-16

How to Cite

BUENO, A. P.; MARACH, C. INDIGENIST QUESTION FROM THE PERSPECTIVE OF DIFFERENT WRITERS AT THE TURN OF THE 19TH CENTURY AND THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY: EDUCATIONAL AND CIVILIZING PROJECTS (1893-1910).: projetos educativos e civilizacionais (1893-1910). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 143–162, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p143-162. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14032. Acesso em: 17 jul. 2024.