PEER EDUCATION AS ETHICAL AND POLITICAL ACTION
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p191-206Keywords:
Teacher education., Dialogue and collective reflection., PNAICAbstract
This article presents and discusses the peers’ training in the scope of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) program. Based on the principles and procedures of the interpretative method, 34 reports from trainers and study guiding teachers were analyzed. The theoretical problematization was supported by studies in the field of teacher education, pedagogical theory and political philosophy. Peers’ training and learning from others are discussed in terms of ethics and politics, dimensions that are intrinsic to teaching. The analysis of the reports demonstrates that peers’ training takes place in a space between school and university and is potentialized when spaces for dialogue and collective reflection are guaranteed, which allows learning with others.
Downloads
References
ARENDT, H. A condição humana. 13.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017.
ARENDT, H. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. 4.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 8.ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
ARENDT, H. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das letras, 2004.
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
CANDAU, V. M. F. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALLI, A. M. M.; MIZUKAMI, M. G. N. Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: Edufscar, 1996. p.139-152.
CUNHA, M. I. da. O bom professor e sua prática. 23ed. São Paulo: Papirus, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17.ed. São Paulo, Paz e Terra: 1987.
GRAUE, M. E. A interpretação em contexto. In. GRAUE, M. E.; WALSH, D. J. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Trad. Ana Maria Chaves. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003. p. 189-224.
HOUSSAYE, J. Pedagogia: justiça para uma causa perdida? In: HOUSSAYE, J.; SOËTARD, M.; HAMELINE, D.; FABRE, M. Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 9-46.
LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 5.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
MEIRIEU, P. A pedagogia entre o dizer e o fazer: A coragem de começar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
MEIRIEU, P. Aprender… Sim, mas como? 7.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
MEIRIEU, P. O cotidiano da escola e da sala de aula: o fazer e o compreender. Porto Alegre: Artmed, 2005.
NÖRNBERG, M. Formação de professores como ação humana: Reflexão e escrita sobre a prática pedagógica em contextos de ensino e pesquisa. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED-SUL, XI, 2016, Curitiba-PR. Anais da XI ANPED SUL. Curitiba-PR: Ed. Setor de Educação da UFPR, 2016. p. 1-21.
NÖRNBERG, M.; OURIQUE, M. Por que a docência? Marcadores sociopedagógicos do desenvolvimento profissional de aspirantes à carreira docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 348-364, maio/ago. 2018 Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, dez. 2017.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender o ensino na escola: modelos metodológicos de investigação educativa. In: SACRISTÁN, J. G.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 99-115.
SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
SACRISTÁN, J. G. Tendências investigativas na formação de professores. In: PIMENTA, S.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 94-102.
SACRISTÁN, J. G.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017