PEER EDUCATION AS ETHICAL AND POLITICAL ACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p191-206

Keywords:

Teacher education., Dialogue and collective reflection., PNAIC

Abstract

This article presents and discusses the peers’ training in the scope of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) program. Based on the principles and procedures of the interpretative method, 34 reports from trainers and study guiding teachers were analyzed. The theoretical problematization was supported by studies in the field of teacher education, pedagogical theory and political philosophy. Peers’ training and learning from others are discussed in terms of ethics and politics, dimensions that are intrinsic to teaching. The analysis of the reports demonstrates that peers’ training takes place in a space between school and university and is potentialized when spaces for dialogue and collective reflection are guaranteed, which allows learning with others.

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Author Biographies

Josiane Jarline Jäger, UFPel - Universidade Federal de Pelotas

Mestre em Educação, licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UFPel. Bolsista de Doutorado - Capes DS. Participa do GEALE – Grupo de Estudos sobre Aquisição da Linguagem Escrita, desenvolvendo estudos sobre formação de professores e docência no ciclo de alfabetização.

 

Marta Nörnberg, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professora Associada do Departamento de Ensino da Faculdade de Educação e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPel. Bolsista em Produtividade em Pesquisa CNPq – nível 2. Vice-líder do GEALE – Grupo de Estudos sobre Aquisição da Linguagem Escrita. Desenvolve atividades de ensino e pesquisa com ênfase em Formação de Professores e teoria e prática pedagógica, desenvolvendo estudos sobre os temas docência nos anos iniciais, educação, cuidado e escola pública, planejamento e avaliação de processos educativos.

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Published

2022-05-28

How to Cite

JÄGER, J. J.; NÖRNBERG, M. PEER EDUCATION AS ETHICAL AND POLITICAL ACTION. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 66, p. 191–206, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p191-206. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13479. Acesso em: 17 jul. 2024.