Remote Presences

narratives about innovative classes in times of physical distcancing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p60-75

Keywords:

Innovative classes, Remote classes, Narratives, Culture circle, Human understanding

Abstract

The article deals with the perceptions of students and teachers, graduate and undergraduate students, about the remote classes developed during the pandemic COVID-19. We tried to understand their experiences in such different times and through remote education. Listening to these actors was recorded in the form of narratives, and the objective was to capture how the changes with digital were experienced and to what extent they could be constituted in innovative practices. The theoretical framework of complex Morinian thinking and Freirian critical-dialectic epistemology underpin the interpretative analysis of the narratives of the research participants. The co-constructed data indicate the paths and experiences of students who had the opportunity to interact in the disciplines through online platforms, networks and through media resources, and teachers who, in addition to such experiences with digital technologies, innovated their practices when developing classes integrated with other teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Rocha Bruno, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutora e mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), com pós-doutorado pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa-PT. Professora Associada do Depto. de Didática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Gestão e Avaliação da Educação Pública (UFJF). Pesquisadora de produtividade CNPq-02. Líder do Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede – GRUPAR/CNPq. Membro de duas redes internacionais de pesquisa: REGIET (Red Internacional de Grupos de Investigación en Educación y Tecnología, UPM), COLEARN (Collaborative Open Learning, The Open University).

Ana Maria Di Grado Hessel, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)

Doutora e mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Graduada em Pedagogia pela PUC-SP, com especialização em Informática pela UFPA. É Professora do Departamento de Fundamentos da Educação e atua como pesquisadora e professora credenciada do Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da PUC/SP. São Paulo/SP, Brasil.

References

BATISTA, Valter P. ; PESCE, Lucila. A formação continuada de professores em ambiente de cibercultura e suas demandas para as políticas públicas. In.: ALFERES, Marcia Ap (org). Qualidade e políticas públicas na educação 7. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2018.
BHABHA, Homi K. (2013). O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG. Retrieved from http://site.livrariacultura.com.br/imagem/capitulo/42131612.pdf
BONILLA, Maria H., PRETTO, Nelson. Política educativa e cultura digital: entre práticas escolares e práticas sociais. Dossiê Tecnologias móveis na escola: tensões entre as políticas públicas e suas (re) configurações nas práticas. Revista Perspectiva. V 33. N. 02. 2015. Disponível pelo endereço: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n2p499
BRUNER, Jerome. A cultura da educação. Trad. Marcos Domingues. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
BRUNO, Adriana Rocha (2010). Travessias invisíveis: plasticidade, diferença e aprendizagem em redes rizomáticas de formação de adultos educadores nos ambientes online. In XV Endipe – Didática e prática de ensino: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente, v. 2, pp. 171-196. Belo Horizonte, MG: Autêntica. Disponível em http://www.fae.ufmg.br/endipe/livros/Livro_3.PDF
_____. A aprendizagem do educador: estratégias para a construção de uma didática on-line. Tese de Doutorado. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007. Disponivel em: https://tede.pucsp.br/handle/handle/9974
_____. A Linguagem Emocional em Ambientes Telemáticos: tecendo a razão e a emoção na formação de educadores. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002. Disponivel em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/22288/2/Adriana%20Rocha%20Bruno.pdf
BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutemberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CORAZZA, Sandra M. DIDATICÁRIO DE CRIAÇÃO: AULA CHEIA, ANTES DA AULA. XVI ENDIPE - UNICAMP - Campinas - 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/13596444-Didaticario-de-criacao-aula-cheia-antes-da-aula.html
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. A Metáfora das Gaiolas Epistemológicas e uma Proposta Educacional. REVISTA DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Volume 9, Número 20. 2016. Disponivel pelo endereço: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2872/2234
FAZENDA, Ivani C. Interdisciplinaridade – Transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. Revista Ideação, v. 10, n. 1, 1º sem. Foi elaborado e apresentado no ENCONTRO NACIONAL de DIDÀTICA e PRÀTICA de ENSINO - XIV- ENDIPE- Simpósio 46, 2008, Porto Alegre- RS. Disponível pelo endereço: file:///Users/adrianarochabruno/Downloads/INTERDISCIPLINARIDADE__TRANSDISCIPLINARIDADE.pdf
FREIRE, Ana Maria. Inédito Viável. In.: STRECK, Danilo (Coordinador). Euclides REDIN, Jaime José ZITKOSKI (Organizadores) Diccionario. Paulo Freire. Lima: CEAAL. 2015.
FREIRE Paulo. Pedagogia do oprimido. 2. edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2019.
GATTI, Bernadete A., BARRETO, Elba (cords.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível pelo endereço: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf
HESSEL, Ana Maria Di Grado. Formação online de gestores escolares: atitude interdisciplinar nas narrativas dos diários de bordo. Tese de doutorado. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=139158
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Coleção: Experiência e Sentido.
Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MATURANA, Humberto, VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Trad. Jonas Pereira dos Santos. Campinas: Editorial Psy II, 1995.
MOORE, Michael G; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. Trad. Roberto Galman. São Paulo: Thomson, 2007.
MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
RANCIÉRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
ROMÃO, José E. Aula. In.: STRECK, Danilo (Coord). Euclides REDIN, Jaime José ZITKOSKI (Orgs) Diccionario. Paulo Freire. Lima: CEAAL. 2015.
SANTOS, Edméa. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In. SILVA, Marco; PESCE, Lucila; ZUIN, Antônio (orgs). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: WAK Ed., 2010.
STRECK, Danilo (Coordinador). Euclides REDIN, Jaime José ZITKOSKI. (Orgs) Diccionario. Paulo Freire. Lima: CEAAL. 2015.

Published

2021-11-19

How to Cite

BRUNO, A. R.; HESSEL, A. M. D. G. Remote Presences: narratives about innovative classes in times of physical distcancing. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 60–75, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p60-75. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11765. Acesso em: 22 nov. 2024.