Innovation, digital inclusion and lifelong education

opposing conceptual perspectives amidst the COVID-19 pandemic and rising autoritarianism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p107-119

Keywords:

innovation, digital inclusion, lifelong education

Abstract

This article is a theoretical-conceptual study, which discusses the concepts of innovation, digital inclusion and lifelong education. Considering the COVID-19 pandemic, the discussion around innovation and technology, in relation to the binomial inclusion/digital exclusion, has grown. It highlights the latency of social inequality revealed by the digital exclusion and the reflection on the way in which hypermedia language has been inserted in different school contexts. In the educational field, the concepts of innovation, digital inclusion and lifelong education have been presented as arenas of semantic dispute between antagonistic conceptions. The hegemonic pole situates such concepts from an instrumental rationality, with an economic, individualistic, and authoritarian perspective. The pole of resistance places its meanings under a humanistic approach, of subversion of power relations, to build a democratic society. This study aims to contribute to the field of education and communication, by proposing an analytical key to the concepts, in times of pandemic and the upsurge in authoritarianism.

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Author Biographies

Bruno Joaquim, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

 

Doutorando e mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado de São Paulo (EFLCH -UNIFESP). Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e especialização em Ética, Valores e Cidadania na Escola pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professor e Coordenador do Colégio Jean Piaget - Santos. Membro do Grupo de Pesquisa LEC: Linguagem, Educação e Cibercultura (EFLCH/UNIFESP).

 

Lucila Pesce, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pós-doutorado em Filosofia e História da Educação pela UNICAMP. Professora Associada da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Professora credenciada no PPGE da UNIFESP. Líder do Grupo de Pesquisa LEC: Linguagem, Educação e Cibercultura (EFLCH/UNIFESP).

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Published

2021-11-19

How to Cite

JOAQUIM, B.; PESCE, L. Innovation, digital inclusion and lifelong education: opposing conceptual perspectives amidst the COVID-19 pandemic and rising autoritarianism. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 107–119, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p107-119. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11750. Acesso em: 25 nov. 2024.