(Co)authorship of Open Educational Resources and Educational Innovation:

ethical-aesthetic paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p181-197

Keywords:

Open Educational Resources, (Co)authorship, Educational Innovation, Technological-Pedagogical Fluency

Abstract

In the way of ethical-aesthetic work and knowledge, we investigated to what extent the (co)authorship of Open Educational Resources improves innovation in Basic Education. In a cyclic-spiral movement of action research, we (co)authored the Small Open Online Course “REA: Education for the future”, offering it to teachers of Basic Education in the state public network of Rio Grande do Sul. Throughout the study activities, we produced theoretical-practical data that improved, in this article, the interpretative-critical analysis of the speeches of participating teachers, about didactic-methodological innovation and Technological-Pedagogical Fluency. We argue that, in the OER´s dialogical relations with the foundation of Education, Technologies and Innovation, disruptivity happens how (co)authorship in a network in the light of ethical and aesthetic acts. Therefore, the (co)authorship of OER, responsible and responsive, depends on Technological-Pedagogical Fluency to foster and consolidate disruptive educational innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Sales Jacques, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Adjunta no Departamento de Administração Escolar (ADE) do Centro de Educação (CE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Elena Maria Mallmann, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora-pesquisadora do Departamento Administração Escolar (ADE) do Centro de Educação (CE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Mara Denize Mazzardo, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

 Doutora em Educação pela Universidade Aberta (UAb) de Portugal. Professora Externa da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). 

References

ANDRADE, C. D. Uma pedra no meio do caminho: Biografia de um poema. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1967.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Título original: K filosoffi postupka (1920). [Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco]. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Edital de Convocação 01/2017– CGPLI. Edital de Convocação Para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas Para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD 2019. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro/item/10521-pnld-2019. Acesso em: 12 mar. 2021

CHRISTENSEN, C. M.; RAYNOR, M.; MCDONALD, R. What Is Disruptive? In: Harvard Business Review. Dez. 2015. Disponível em: https:// hbr.org/2015/12/what-is-disruptive-innovation. Acesso em: 19 mar. 2021.

DAVID, C. et al. Padrões e Competência em TIC para Professores: Marco Político. Título original: ICT competency standards for teachers: policy framework. UNESCO: Paris, 2008. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156209por.pdf Acesso em: 10 jan. 2021.

DEMO, P. Habilidades do Século XXI, Boletim Técnico do SENAC, Rio de Janeiro, v. 34, n.2, maio/ago. 2008.Disponível em: http://www.senac.br/BTS/342/artigo-1.pdf Acesso em: 15 jan. 2021.

EDUCAUSE - Horizon Report 2019 - Higher Education Edition. Disponível em: <https://library.educause.edu/-/media/files/library/2019/4/2019horizonreport.pdf?la=en&hash=C8E8D444AF372E705FA1BF9D4FF0DD4CC6F0FDD1>. Acesso em: 19 jan 2021.

FREIRE, P. FAUNDEZ, A. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio e Janeiro: Paz e Terra, 1985

JACQUES, J. S. Performance docente na (co)autoria de Recursos Educacionais Abertos (REA) no ensino superior: atos éticos e estéticos. Tese de Doutorado em Educação, 225p. Santa Maria, RS: UFSM, 2017.

JACQUES, J. S.; MALLMANN, E. M.; MAZZARDO, M. D. Por uma educação equitativa e emancipatória: Recursos Educacionais Abertos (REA) como dispositivos de autoria e democratização curricular. Revista e-Curriculum, v. 19, n. 1, jan./mar.

Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/43979 Acesso em: 30 mar. 2021.

KAFAI, Y. et al. National Research Council. Being Fluent with Information Technology. National Academy Press. Washington, D.C. ISBN: 0-309-51741-9, 1999. Disponível em: <http://www.nap.edu/catalog/6482.html>. Acesso em: 19 jan. 2021.

LÓPEZ, C.; HEREDIA, Y. Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa - Guía de Aplicación. 2017, Tecnológico de Monterrey. Disponível em: http://escalai.com/que_escalai/guia_app/ Acesso em: 15 mar. 2021

MALLMANN, E. M. Massive/Small Open Online Courses (MOOC/SOOC) e RecursosEducacionais Abertos (REA): inovação disruptiva na educação online e aberta. Rev. Diálogo Educacional, Curitiba, v.18, n.56, p. 84-107, 2018. Disponível em:https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/download/23599/22649. Acesso em: 31 mar. 2021.

MALLMANN, E. M. et. al. Os Recursos Educacionais Abertos como caminhos emergentes para autoria e coautoria na docência. In: Anais do XIV Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância e o III Congresso Internacional de Educação Superior a Distância. ESUD 2017. Rio Grande. FURG. 2017. Disponível em: https://esud2017.furg.br/images/arquivos/ANAIS_ESUD2017_final.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

MALLMANN, E. M. et al. Formação de professores da educação básica no RS: inovação didático-metodológica mediada por Recursos Educacionais Abertos (REA). Projeto de Pesquisa com auxílio financeiro Edital 02/2017 Programa Pesquisador Gaúcho – PqG – FAPERGS. Santa Maria: UFSM, 2017.

MALLMANN, E. M.; SCHNEIDER, D.; MAZZARDO, M. D. Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) dos Tutores. RENOTE, v. 11, n. 3, p. 01-10, dez. 2013. Disponível em: https://bit.ly/2W2sdMp. Acesso em: 10 mar. 2021.

MAZZARDO, M. D. Recursos Educacionais Abertos: inovação na produção de materiais didáticos dos professores do Ensino Médio. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Portugal: Universidade Aberta, 2018. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/7788. Acesso em: 15 mar. 2021

MIT MEDIA LAB. Fluência Tecnológica. Tradução Tereza Martinho Marques. Azeitão, Setúbal, Portugal, 2015. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/847/53/20152_ulsd_dep.17852_tm_anexo38e.pdf. Acesso em: 19 jan. 2020.

MOTA, R.; SCOTT, D. Educando Para Inovação e Aprendizagem Independente. Elsevier Brazil, 2014.

PAPERT, S.; RESNICK, M. Technological Fluency and the Representation of Knowledge. Proposal to the National Science Foundation. MIT Media Lab, 1995. Disponível em: <http://grantome.com/grant/NSF/DRL-9553474>. Acesso em: 19 jan 2021.

SOBRAL, A. Ético e estético: na vida, na arte e na pesquisa em Ciências Humanas. In: Bakhtin: conceitos-chave. BRAIT, Beth. (org.). 5ª ed. 2ª reimp. São Paulo: Contexto, 2014a.

SOBRAL, A. Ato/atividade e evento. In: Bakhtin: conceitos-chave. BRAIT, Beth. (org.). 5ª ed. 2ª reimp. São Paulo: Contexto, 2014b.

TAKAHASHI, T. (org). Sociedade da informação no Brasil - Livro Verde.2000.

UNESCO. Declaração REA de Paris. 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Portuguese_Paris_OER_Declaration.pdf, Acesso em: 20 fev. 2021.

WILSON, C. et al. Alfabetização Midiática e Informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 2013. 194 p. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002204/220418por.pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.

Published

2021-11-19

How to Cite

JACQUES, J. S. .; MALLMANN, E. M. .; MAZZARDO, M. D. (Co)authorship of Open Educational Resources and Educational Innovation:: ethical-aesthetic paths. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 181–197, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p181-197. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11587. Acesso em: 24 nov. 2024.