WALTER ZANINI AND THE MEDIATIONS OF CONTEMPORARY ART IN BRAZIL DURING REDEMOCRATIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46375/reecs.v3i.7899

Keywords:

Sociology of art; Contemporary art; Exhibition curating; Sao Paulo Art Biennial.

Abstract

Built on the study of institutional mediation processes and activities performed by cultural intermediaries, that tool a role in the consolidation of “contemporary art” as a new paradigm in Brazil’s art history. I propose an analysis of this process, that took place throughout the 1970s and 1980s, articulating it to the restrictive and provocative conditions from the political experience of transition from a military-authoritarian regime to a democratic one. In this paper, I focus on the trajectory of a specific cultural intermediary, Walter Zanini, an art critic and historian, museologist, and professor, who was the director of the Contemporary Art Museum of the São Paulo University, between 1963 and 1978, and the first person in charge of the curatorial project for the São Paulo International Biennial, from 1980 to 1983, organizing its 16th and 17th editions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tálisson Melo de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Sociologia e Antropologia do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro [bolsista CNPq]. Realizou estágio como visiting assistant in research no Center for Cultural Sociology da Yale University (bolsa Capes PDSE, 2018-19). Mestre em Artes (História e Cultura) pelo Programa de Pós-graduação em Artes, Cultura e Linguagem do Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (2013-15) [com bolsa integral Pro-PG/UFJF de estágio docência]. Onde também graduou-se Bacharel em Artes e Design (2009-13), com período de intercâmbio acadêmico em Teoria e História da Arte na Universidad de Salamanca, Espanha (2011-12) [com bolsa universitária]. Atua como pesquisador nas áreas de sociologia, história e antropologia das artes, concentrando-se sobre as manifestações relacionadas ao Brasil e à América Latina. Membro do NUSC (Núcleo de Pesquisa em Sociologia da Cultura - IFCS/UFRJ), e do LAHA (Laboratório de História da Arte - ICH/UFJF).

References

AGUIAR, Carolina A. Videoarte no MAC-USP: o supoerte de idéias nos anos 1970. Dissertação (mestrado em Estética e História da Arte) MAC-USP, São Paulo, 2007.

BINNIE, Mari R. Prospectiva 74 & Poéticas Visuais: The International Horizon of ‘Anartistic’ Print Experimentation. In: Caiana, n.2, 2017.

BRECHT, George; FILLIOU, Robert. [1989] The eternal network. In: WELCH, Chuck (org.) Eternal Network: A Mail Art Anthology. Calgary, Canadá: University of Calgary Press, 1995.

BRILL, Alice. Mário Zanini e seu tempo. São Paulo: Perspectiva, 1984.

CARVALHO, Ananda. Redes curatoriais: procedimentos comunicacionais no sistema da arte contemporânea. Tese (doutorado em Comunicação e Semiótica) PUC-SP, São Paulo, 2014.

CODATO, Adriano. Uma história política da transição brasileira: da ditadura militar à democracia. Rev. Sociol. Polit. 2005, n.25, pp.83-106.

COSTA, Cacilda T. Videoarte no Mac. In: MACHADO, Arlindo (org.). Made in Brasil: três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Itaú Cultural, 2003.

FABRIS, Annateresa. Walter Zanini: O construtor do MAC-USP. In: Atas do XXIX Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte - Historiografia da Arte no Brasil: um balanço das contribuições recentes - Homenagem a Walter Zanini, 2009a, pp.12-20.

______. Perfil de Walter Zanini. In: Atas do XXIX Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte - Historiografia da Arte no Brasil: um balanço das contribuições recentes - Homenagem a Walter Zanini, 2009b, pp.1-2.

FREDRICKSON, Laurel J. Life as Art, or Art as Life: Robert Filliou and the Eternal Network. In: Theory, Culture & Society, setembro, 2018, pp.1-29.

FREIRE, Cristina (org.). Walter Zanini: Escrituras críticas. São Paulo: Annablume, 2013.

FREIRE, Cristina. Museus em rede: A dialética impecável de Walter Zanini. In: Art Journal, Vol. 73, N. 2, verão, 2014, pp.20-45.

______. Arte postal: comunicação marginal. In: FREIRE, Cristina. Poéticas do processo: arte conceitual no museu. São Paulo: Iluminuras/MAC-USP, 1999. pp.76-86.

FREITAS, Patrícia. O Grupo Santa Helena e o universo industrial paulista (1930-1970). Dissertação (mestrado em História) UNICAMP, Campinas-SP, 2011.

GILBERT, Zanna. Genealogical Diversions: Experimental Poetry Networks, Mail Art and Conceptualisms. In: Caiana, N.4, 2014.

HEINICH, Nathalie. Práticas da Arte Contemporânea: Uma Abordagem pragmática a um novo paradigma artístico. In: Sociologia & Antropologia, vol. 04 nº 2, 2014, p 373-387.

HEINICH, Nathalie. Mapping intermediaries in contemporary art according to pragmatic sociology. In European Journal of Cultural Studies, v.15(6), 2012, pp. 695-702.

JAREMTCHUCK, Dária. MAC do Zanini: o museu crítico do museu. In: OLIVEIRA, E. D. e COUTO, M. F. M. (org.). Instituições da arte. Porto Alegre: Zouk, 2013.

JORDÃO, Fabrícia. As atuações e contribuições institucionais e artistas e intelectuais no campo das artes visuais: durante o período da redemocratização brasileira (1974-1989). Tese (doutorado em Artes Visuais) ECA-USP, São Paulo, 2018.

JORDÃO, Fabrícia. Ativismo Institucional. (verbete) In: Revista Arte ConTexto – Reflexão em Arte, v.6 n.15, 2019. Disponível em: http://www.artcontexto.com.br/portfolio/ativismo-institucional_fabricia-jordao/

KEMP-WELCH, Klara. NET: an open proposition. In: e-flux Journal, N.28, 2019, disponível em: https://www.e-flux.com/journal/98/256870/net-an-open-proposition/

LOBETO, Claudio. Entre la acción social y las prácticas estéticas: El movimiento de Video en Santiago de Chile, San Pablo y Buenos Aires (1980-2000). Tese (doutorado em Letras) Universidad de Buenos Aires, 2009.

LORENTE, Jesús P. Los museos de arte contemporáneo: noción y desarrollo histórico. Gijon, Espanha: Ediciones Trea, 2008.

MAGALHÃES, Ana G. A Bienal de São Paulo, o debate artístico dos anos 1950 e a constituição do primeiro museu de arte moderna do Brasil. In: Museologia & Interdisciplinaridade, Vol.IV, N.7, 2015, pp.112-129.

MAIA, Tatyana. Os cardeais da cultura nacional: o Conselho Federal de Coultura na ditadura civil-militar (1967-1975). São Paulo: Itaú Cultural (Rumos Pesquisa) / Iluminuras, 2012.

MARTINS, Sérgio. Constructing an avantgarde: Art in Brazil, 1949-1979. Cambridge-MA: MIT Press, 2013.

MATHIAS, S. (2004) A militarização da burocracia: a participação militar na administração federal das Comunicações e da Educação, 1963-1990. São Paulo: Ed. UNESP.

MELLO, Christine. Vídeo no Brasil 1950-1980: novos circuitos para a arte. In: Arte y política de identidad. Múrcia, Espanha: Publicaciones Universidad de Murcia, 2009, pp.185-220.

PALADINO, Luiza. Conceitualismos em trânsito: intercâmbios artísticos entre Brasil e Argentina na década de 1970 - MAC USP e CAYC. Dissertação (mestrado em Estética e História da Arte) MAC-USP, 2015.

PALMA, Adriana. Invenções museológicas em exposição: MAC do Zanini e MASP do casal Bardi. Dissertação (mestrado em Estética e História da Arte) MAC-USP, São Paulo, 2014.

PECCININI, Daisy. Crônicas dos primeiros tempos da ANPAP. In: Anais do 26º Encontro da ANPAP – Memórias e Inventações, Campinas-SP, 2017.

PEREIRA, Verena. (2016) A gestão das artes visuais através da Bienal de São Paulo: pode entrar sem medo que é só arte. Tese (doutorado em artes visuais), Unicamp.

PINHEIRO, M. (2014) Ditadura: o que resta da transição. São Paulo: Boitempo.

PUCU, Izabela. (2017) Arte como trabalho (e vice-versa). Tese (Doutorado em Artes) Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

SOUZA, Tálisson. (2019) Cartografias estéticas entre mediação e esfera pública: como a ‘arte latino-americana’ acontece? In DABUL, L.; GUERRA, P. De Vidas Artes. Porto: editora da Universidade do Porto.

SAYÃO, Bruno. Solidariedade em Rede: Arte postal na América Latina. Dissertação (mestrado em Estética e História da Arte) MAC-USP, São Paulo, 2015.

SCHOEREDER, Caroline. X Bienal de São Paulo: sob os efeitos da contestação. Dissertação (mestrado em Artes) ECA-USP, São Paulo, 2012.

SOUZA, Tálisson M. Artes visuais, mediação e geopolítica: As Bienais Internacionais de São Paulo (1978 a 1989). Tese (doutorado em Sociologia) PPGSA, IFCS, UFRJ, Rio de Janeiro, 2020a.

______. Art vidéo, corps, espace public et télévision : les tranchées et les Institutions au Brésil et au Chili des années 1980. In: Artélogie, N. 8, junho, 2016, disponível em : http://cral.in2p3.fr/artelogie/spip.php?article444

QUINTANA, Lauci B. Mário Zanini, o pintor que lê: arte e biblioteca. Tese (doutorado em Estética e História da Arte) MAC-USP, São Paulo, 2018.

TEJO, Cristina. (2017) A gênese do campo da curadoria de arte no Brasil: Aracy Amaral, Frederico Morais e Walter Zanini. Tese (doutorado em Sociologia) Universidade Federal do Pernambuco, Recife.

ZANINI, Walter. Tendências da escultura moderna. São Paulo: Editora Cultrix, 1971.

______. [1978] Vídeo-arte: uma poética aberta. In: PECCININI, Daisy. Arte novos meios/multimeios: Brasil 70/80. São Paulo: FAAP, 1985.

______. Introdução. In: XVI Bienal Internacional de São Paulo – Geral. Catálogo de exposição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1981.

______. História Geral da Arte no Brasil. Vols. 1 e 2. São Paulo: IMS, 1983.

______. A arte no Brasil nas décadas de 1930-40: o Grupo Santa Helena. São Paulo: Nobel/EDUSP, 1991.

______. Walter Zanini: Vanguardas, desmaterialização, tecnologias na arte. Eduardo de Jesus (org.). São Paulo: Editora Martins Fontes, 2018.

Published

2021-06-19

How to Cite

SOUZA, T. M. de. WALTER ZANINI AND THE MEDIATIONS OF CONTEMPORARY ART IN BRAZIL DURING REDEMOCRATIZATION. Revista Encantar, [S. l.], v. 3, p. e021003, 2021. DOI: 10.46375/reecs.v3i.7899. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/7899. Acesso em: 17 jul. 2024.