FORMATIVE EXPERIENCES IN THE CONTEXT OF THE SUPERVISED INTERNSHIP: perspectives on interdisciplinary teaching
Keywords:
Initial Teacher Training. Supervised Internship. Interdisciplinarity. Early Years.Abstract
Disciplinary teaching proposals still have a strong predominance in school environments. From this perspective, developing an interdisciplinary teaching practice is a major challenge that requires breaking down the paradigms of passive, transmitting teaching and allowing teachers to think in new ways. In these terms, the initial training of future literacy teachers needs to create the conditions to broaden their knowledge, with a view to developing a teaching proposal that integrates all knowledge. Thus, this article seeks to present and discuss the experiences acquired in the context of the supervised internship in a 1st grade class at a public school in Belém-Pa. The internship took place in the first semester of 2022, under the supervision of the teachers who teach Teaching Internship I on the Integrated Degree in Science, Mathematics and Language course at the Federal University of Pará. The activities carried out during the internship consisted of observing the practice of the class teachers, planning and teaching interdisciplinary lessons with the students. The lesson plan was constructed from an interdisciplinary perspective involving knowledge of mathematics, language and science. The experience was analyzed using records from the internship logbook, as well as images of the activities carried out with the class. The results show that an interdisciplinary pedagogical practice is possible in the early years of elementary school. It also demonstrates the importance of supervised internships in the training process of future teachers who will work in basic education.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental - Brasília: MEC/SEF, 1997. 142p.
CARVALHO, R. S. de. A invenção do pedagogo generalista: problematizando discursos implicados no governamento de professores em formação. 2011. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2011.
CONCEIÇÃO, C. L. B. da; PINHEIRO, M. de P. G. de S.; MARQUES, V. R. M. Saberes docentes e estágio: uma experiência no ensino remoto. EBR – Educação Básica Revista, vol. 7, n. 1, 2022.
CURI, E. A formação do professor para ensinar Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: algumas reflexões. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 7, p. 1-18, 20 nov. 2020.
FERREIRO, E; TEBEROSKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FORTUNATO, R. P.; CONFORTIN, R. Interdisciplinaridade nas escolas de educação básica: da retórica à efetiva ação pedagógica. Revista de Educação do Cogeime – Ano 22 – n. 43 – julho/dezembro 2013.
FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
GALVÃO, C. Ciência na Literatura e Literatura na Ciência. Interações. n. 3,32- 51. 2006.
LEITE, A. C. X; COSTA, A. M. de F. Jogos e brincadeiras na alfabetização de crianças nos anos iniciais do ensino fundamental. Anais da XIX Jornada Científica dos Campos Gerais. v. 19, n. 1, 2021.
MATTER, J. A. A interdisciplinaridade nos anos iniciais do ensino fundamental. Santa Rosa, 2012. Monografia. Disponível em: < https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/bitstream/handle/123456789/2050/MONOGRAFIA%20INTERDISCIPLINARIDADE.pdf?sequence=1&isAllowed=y> . Acesso em 19 de Junho de 2022.
MORAES P. P; MACHADO JÚNIOR, A. G. Ensino da matemática em interface com a língua materna: prática pedagógica interdisciplinar. Revista REAMEC, Cuiabá (MT), v. 8, n. 3, p. 227-245, setembro-dezembro, 2020.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7a ed. Trad.: Eloá Jacobina. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 2002.
NOGUEIRA, M. L. S. L. S; MEGID NETO, J. Práticas interdisciplinares nos anos iniciais do Ensino Fundamental: um estudo de teses e dissertações. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática | v. 9 (18) jan-jun 2013. p. 23 - 37.
OLIVEIRA, K. F. D. de; UBAGAI, R. B. da S; MANFREDO, E. C. G; Proposta de letramento estatístico com gráficos e tabelas para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. In: I ENCONTRO NACIONAL ONLINE DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA – I ENOPEM, 2020, Mato Grosso, MT. Anais.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Saberes da Docência)
PUTON, L. L; MANICA, L. de C. Interdisciplinaridade nos Anos Iniciais: a possibilidade de articulação entre Matemática e Geografia. Trabalho de Conclusão de Curso em Pedagogia, Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó, 2017.
ROBERTS, D. Sujo, eu?!. São Paulo-SP: Companhia Editora Nacional, 2006. (Coleção Outras Histórias)
SILVA, E. M. dos S. da; DÓRIA; N. da S.; MARQUES, V. R. Estágio docente no ensino remoto: desafios e superação em tempos de pandemia. Cadernos de Estágio. Vol. 4 n.1 - 2022.
SIQUEIRA, A. Práticas interdisciplinares na educação básica: uma revisão bibliográfica -1970-2000. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.3, n.1, p.90-97, dez.2001.
SOARES, M. C. et al. O ensino de ciências por meio da ludicidade: alternativas pedagógicas para uma prática interdisciplinar. Revista Ciências & Ideias, vol. 5, n.1. jan/abr -2014.
TAMIOSSO, R. T. “Vamos aprender na pracinha?”: sequência didática interdisciplinar para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Metodologias e Aprendizado, v. 2, 2020.
VESTENA, R. de F. et al. Histórias infantis e anos iniciais: uma possibilidade interdisciplinar para acessar conhecimentos científicos. Pedagogo. Foco, v. 12, n. 8, p. 167-184, jul./dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Katlen Oliveira, Elizabeth Cardoso Gerhardt Manfredo, Valéria Risuenho Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.