SOCIAL PERCEPTION OF EMOTIONAL COMPETENCIES IN TIMES OF COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.52579/diapi.vol2.i.a12026Keywords:
Emotional competences, Social perception, Covid-19Abstract
This article reflects the social perceptions of young university students about their emotional competencies to face Covid-19, which appeared suddenly, forcing them to enhance emotional resources to face its threats and challenges. The objective of the research was to explore the social perception of emotional competencies to face Covid-19 in students of the Sociocultural Management for Development career at the University of Pinar del Río; revealing the perceptual contents around the characteristics of emotional competences, their forms of expression and the elements that enhance them. A descriptive exploratory research was carried out from a qualitative design, with the use of empirical methods such as the free association of ideas, the in-depth interview and the focus group. The sample consisted of 30 students of Sociocultural Management for Development, selected randomly. The results show a predominance of consensual perceptions on the value of emotional competencies to face Covid-19 from the personal and professional dimension, these being perceived as essential resources for dealing with emergency situations such as Covid-19.
Downloads
References
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.
de Souza, L. y Carbonero, M.Á. (2019). Formación inicial docente y competencias emocionales: análisis del contenido disciplinar en universidades brasileñas. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Vol. 45(e186508), 1-16. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945186508
Fernández, M. D. y Malvar, M. L. (2020). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista De Investigación Educativa, 38(1), 239-257. Recuperado de https://doi.org/10.6018/rie.369281
Fernández, P., Cabello, R. & Gutiérrez, M. J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol 88(31.1.), pp. 15-26. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5980739
Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior. ¿Un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación
Superior. Vol. 6(6), 110-125. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2991/299138522006.pdf
García, M; García, A y González, N. (2013). La formación de competencias, análisis desde los referentes sicológicos. Revista Referencia Pedagógica. Año 2013. No.1. ISSN: 2308-3042
Sánchez, B. (2019). Desarrollo de competencias emocionales. Evidencias empíricas de efectividad en diferentes propuestas metodológicas. Universidad de Alicante, España. (Tesis doctoral). Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/93131
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Diálogos e Perspectivas Interventivas (DIAPI) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da DIAPI sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a DIAPI como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada nesta revista científica os termos da licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.