The Supervised Internship in Mathematics in the contexts of the classroom, remote and hybrid teaching - Thematic Dossier
Main Article Content
Abstract
The Supervised Curricular Internship (ECS) is a significant and fundamental step in the teacher education process. It is a time when the future teacher returns to school practice to study and understand it, designing and carrying out actions that aim to materialize this experience. It is, therefore, a rich phase of professional development and learning, which helps constitute your identity as a mathematics teacher. However, in the years 2020 and 2021, as a result of the pandemic caused by the coronavirus (Covid-19), interns, trainers, and internship coordinators at the university and supervisors at the elementary school were challenged to reinvent their training practices. Thus, it was necessary to mobilize technological resources and negotiate other training possibilities under a new curricular organization. To make the internship, although remote, could be relevant for the training and learning of future mathematics teachers. This dossier brings together studies developed in remote, virtual, blended, or hybrid teaching situations and essential contributions to the understanding or proposition of possible internship practices. In addition, studies suggest the creation of internship observatories, in which the practices, the conditions of the offers, the development of teaching interventions in schools, different forms of partnership and collaboration between university and school, can be broadly mapped, described, analyzed, and permanently evaluated.
Downloads
Article Details
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
ANDRADE, S. V. R.; BEZERRA, R. C.; CAETANO, R. S. Estágio Curricular Supervisionado na Pandemia da Covid-19: (Re) pensando a formação inicial do professor de Matemática. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01/20, e202122, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12397.
ARAUJO, A. S.; SOUZA, P. N.; PORTO NASCIMENTO, A. M. Oficinas de Matemática no Projeto Social Cata-Vento: uma prática em Educação Não Formal. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01 p. 01-20, e202128, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12086.
ARAÚJO, H. M. C.; MARIN, D.; SOUZA JUNIOR, A. J. Estágio Supervisionado na formação de professores de Matemática, na modalidade a distância: reflexos da pandemia. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-25, e202132, jan./dez., 2021.
ARAÚJO, M. L. H. S.; GRILO, J. S. P. Reconfigurando o Estágio Curricular Obrigatório em Matemática para o Contexto de Ensino Remoto Emergencial. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-25, e202111, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12146.
BRAGA, M. D.; PINA NEVES, R. S.; MENDONÇA, M. P. N.; OLIVEIRA, C. F. B. O Estágio Curricular Supervisionado e o Ensino Remoto: percepções de futuros professores de matemática. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-25, e202130, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12765.
BURIGATO, S. M. M. S.; SANTOS, C. M.. Condições e restrições do estágio supervisionado no ensino remoto, no curso de Matemática - Licenciatura Da UFMS. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-24, e202124, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12389.
CHAGAS, I. B.; FERREIRA, A. R. C. Vivências no ensino de Álgebra no 7° ano em contexto remoto a partir de uma experiência no Estágio Supervisionado. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-26, e202114, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12311.
FELCHER, C. D. O.; FERREIRA, A. L. A. O estágio curricular supervisionado na compreensão de licenciados : Perspectivas, Desafios e Aprendizagens. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v.02, n.01, p. 01-20, e202112, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12392.
JULIO, R. S.; LIMA, D. C. Produções de conhecimento a partir do estágio de forma remota no Ensino Médio em Minas Gerais. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-20, e202120, jan./dez., 2021., DOI: 10.47207/rbem.v2i01.11996.
LIMA, A. C. S.; BARBOSA, P. L. Estágio Supervisionado como espaço de aprendizagem na licenciatura em Matemática. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01/19, e202123, jan./dez., 2021., DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12017.
LIMA, F. J.; SILVA, R. Para além das aparências: desafios e percepções diante da oferta do Estágio Supervisionado na Licenciatura em Matemática do IFCE campus Cedro no contexto do ensino remoto. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-20, e202109, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12370.
MARTINS, P. B. M.; NASCIMENTO, J. C. P.; CARVALHO, J. G. Conhecimentos e aprendizagens produzidas e mobilizadas por futuros professores em uma disciplina de Estágio Possibilidades no Contexto Pandêmico. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01 p. 01-24, e202127, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12132.
MENDUNI-BORTOLOTI, R. D’ A.; OLIVEIRA, K. V. G. A Resolução de Problemas enquanto metodologia de ensino no Estágio Remoto Emergencial. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-23, e202133, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12159.
MIOLA, A. F. S.; JORGE, N. M.; PEREIRA, P. S. Estágio Supervisionado em Matemática e a Espiral Formativa: uma experiência vivenciada em aulas presenciais e remotas. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-19, e202125, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12400.
PINA NEVES, R. S.; BRAGA, M. D.; FIORENTINI, D. Estágio Curricular Supervisionado em Matemática em Processo de Lesson Study on-line: adaptações, desafios e inovações. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-31, e202135, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.13139.
PIRES, M. A. L. M.; MENDES, I. A. Estágio Supervisionado na Formação Inicial de Professores de Matemática: limites e possibilidades. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-22, e202113, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12166.
PROENÇA, M. C.; MENDES, L. O. R.; OLIVEIRA, A. B. Estágio Curricular Supervisionado no Contexto do Ensino Remoto: análise da visão de futuros professores de Matemática. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n.1, p. 01-21, e202108, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.11965.
SANTOS, M. R. DOS; DEODATO, A. A. Estágio Remoto de Matemática: o que se mostra além da tela plana? . Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n. 01, p. e202129, 7 dez. 2021.
SANTOS, J.; MOREIRA, J.; DA SILVA, J. N. D. Uma Experiência de Estágio Supervisionado no Ensino Remoto: Um trabalho com a cesta básica. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n. 01, p. e202115, 7 dez. 2021.
SANTOS, I. S. G.; SILVA, J. M. B.; CEDRO, W. L. Aprendendo a ensinar Matemática no Ensino Remoto. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, p. 01-20, e202119, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12157.
SILVA, F. M.; BORELLI, S. S.. O Estágio Supervisionado na Formação Inicial do Professor: A experiência em uma escola municipal de São Paulo e os seus desafios em Tempos Pandêmicos. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, p. 01-19, e202117, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12320.
SOUZA, J. C. S. DE; SOARES, W. M. Estágio Supervisionado na formação inicial do docente de matemática no contexto do ensino remoto: reflexões sobre a experiência do Instituto Federal de Brasília - Campus Estrutural. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n. 01, p. e202134, 7 dez. 2021.
TAVEIRA, F. A. L.; SILVA, S. R. V. O Estágio Digital Supervisionado em um curso de Licenciatura em Matemática no interior do Estado de São Paulo: uma narrativa problematizada. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-17, e202131, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12385.
VIANA, D. S. B.; MENDUNI-BORTOLOTI, R. D’A. Estágio Supervisionado contribuindo com o processo formativo de uma mestranda em estágio de docência na pandemia. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, p. 01-22, e202118, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12165.
ZAMPIERI, M. T.; SOUSA, M. C.; GAMA, R. P. O estágio supervisionado compartilhado de matemática no contexto pandêmico: ações do movimento de uma política institucionalizada. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 02, n. 01, p. 01-25, e202126, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12225.
ZANON, Thiarla Xavier Dal-Cin. Entre Lives, Textos e Contextos: o Estágio Supervisionado na EJA em Tempos de Ensino Remoto. In: Revista Baiana de Educação Matemática, v. 03, n. 01, p. 01-28, e202110, jan./dez., 2021. DOI: 10.47207/rbem.v2i01.12130.