Supervised Internship in Initial Mathematics Teacher Training: limits and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12166

Keywords:

Keywords: Supervised Internship. Remote classes. Virtual Learning Environment.

Abstract

The study aims to discuss the current demands of teachers who teach Mathematics in a pandemic scenario from the internet mapping of research and studies on the use of technological resources for remote classes. This is a mapping study of the main trends pointed out by specialists in recent works published on the internet, in the media in general. For analysis, we used a set of lives on the internet from institutions such as the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM), those of Higher Education, Education Secretariats, etc. in addition to other sources such as updated publications from newspapers and magazines in the country, official documents from the Ministry of Education and teachers' unions in some states. The study contributed to the reflection and dissemination of methodological alternatives for the teaching of Mathematics in a virtual learning environment, in current times

Keywords: Supervised Internship. Remote classes. Virtual Learning Environment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iran Abreu Mendes, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BRASIL. Resolução Nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-rescne-cp-002-03072015&Itemid=30192. Acessado em: 29 mar. 2019

CANDAU, Vera Maria (Org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

GATTI, Bernadete A. [LIVE] Formação Continuada Territorial Disponível em https://youtu.be/ke8qMlZU6T4. Acesso em:07 de jul. de 2020 #FicaEmCasa #EstudeEmCasa #ProgramaBahiaOlimpica.

GARCÍA, Marcelo Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Colecção Ciências da Educação: século XXI. Porto: Porto, 1999.

GRUPO TIME. Alguns caminhos para ensinar matemática em ambientes virtuais. Disponível

em https://youtu.be/0jyLpuxiT6Y. Acesso em 18de jun.de 2020.

MERTON, Robert K. Sociologia do conhecimento. In: Sociologia do Conhecimento.

MOREIRA, Darlinda. Sociologia da matemática. (Org. GruPoTEM). Série cadernos de Educação Matemática, número 3. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 1998.

SBEM Rio de Janeiro. Cada um na sua casa: alguns caminhos para ensinar matemática em ambientes virtuais. Disponível em www.youtube.com/SBEMRiodeJaneiro. Acesso em: 18 de jul. de 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Outras palavras além da mercadoria. Disponível em https://outraspalavras.net/alemdamercadoria/boaventura-a-universidade-pos pandemica. Acesso em: 02 jul.2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Edições Almedina, Coimbra, Portugal, 2020.

Published

2021-12-07

How to Cite

Pires, M. A. L. M., & Mendes, I. A. (2021). Supervised Internship in Initial Mathematics Teacher Training: limits and possibilities. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202113. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12166

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática