I’ll speak English just like an American: overvaluing attitudes toward the foreign language and culture

Authors

  • Flavius Almeida Anjos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v9i1.5761

Keywords:

English language, Overvaluing attitudes, Learning

Abstract

This pape is about overvaluing attitudes toward the English native speaker, his/her culture and language. Under the aegis of Apllied Linguistics, it intends, through some ethnographic data, to draw attention to the fact that when overvaluing attitudes occur, they might bring as consequence learner’s inferiority feelings. Thus, the objective of this paper is to reflect about ideas that hierarchize people, making them feel inferior to other people from hegemonic cultures. This text also brings ideas that intend to make teachers aware about the importance of approaching in classroom issues that affects the English language, such as colonialism, imperialism, globalization and identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavius Almeida Anjos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Mestre em Língua e Cultura (UFBA), Doutor em Língua e Cultura (UFBA) e Professor Adjunto de Língua Inglesa (CECULT/UFRB).

References

ANJOS, F. A. Ideologia e omissão nos livros didáticos de língua inglesa. Cruz das Almas: Edufrb, 2017.

ANJOS, F. A. “Pra que aprender inglês se não vou para os Estados Unidos”: Um estudo sobre atitudes de alguns alunos da escola pública em relação à aprendizagem do inglês como língua estrangeira. Salvador: UFBA. 2013. 152 f. Dissertação de mestrado. Mestrado em Língua e Cultura. Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2013.

BARCELOS, A. M. F. Finding my own voice and accent. Disponível em: www.hltmag.co.uk/jun08/sart03.rtf. Acesso em: 09/ago/2017, 1995.

BOURDIEU, P. The economics of linguistic exchanges.In: Social Science Information, n 16, vol. 6, p. 645-668, 1977.

FREIRE, P. Educação e mudança. São Paulo: Paz & terra, 1979

GRADDOL, D. English Next: Why global English may mean the end of English as a foreign language. The British Council. London: The English Company (UK) Ltda, 2004.

GRADDOL, D. English Next: Why global English may mean the end of English as a foreign language. The British Council. London: The English Company (UK) Ltda, 2004.

HALL, E. T. Beyond culture. New York: Doubleday, 1989.

HALL, S. The question of cultural identity. Cambridge: Polity Press in association with the Open University, 1992.

JENKINS, J. English as a lingua franca: attitude and identity. Oxford, UK: Oxford University Press, 2007.

KUMARAVADIVELU. B. Deconstructing Applied Linguistics: a postcolonial perspective. In: MAXIMINA, M. F. et alii, Linguística Aplicada & Contemporaneidade. São Paulo: Pontes Editores, p. 25-37, 2005.

KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society: a modular Model for Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing and Seeing. New Yoork: Routledge, 2012.

KROEBER. A. L.; KLUCKHOHN, C. Culture: a critical review and definitions. USA: Cambridge University Pres, 1952.

LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

LEFFA, V. Identidade e aprendizagem e línguas. In: SILVA, K. A.; DANIEL, F. G.; MARQUES, S. M. K.; SALOMÃO, A. C. B. A formação do professor de línguas: novos olhares. Campinas: Pontes, 2012. p. 51-81.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.

MOTTA. F. C. P.; ALCADIPANI, R.; BRESLER, R. B. A valorização do estrangeiro como segregação nas organizações. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552001000500004 Acesso em: 29 ago, 2001.

PENNYCOOK, A. English and the discourses of colonialism. London: Routledge, 1998.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parabola, 2003.

RAJAGOPALAN. K. O papel eminentemente político dos materiais didáticos de inglês como língua estrangeira. In: SCHEYERL, D.; SIQUEIRA, D. S. P. (Org.) Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações, proposições. Salvador: EdUFBA, 2012, p. 57-82.

SANTOS, J. L. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

SHIN, H. Rethinking TESOL from a SOL’s perspective: indigenous epistemology and decolonizing praxis in TESOL. In: Critical inquiry in language studies: an international journal, 2006, p. 147-167.

SOUSA SANTOS, B.; MENESES, M. P. Epistemologias dos Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

Downloads

Published

2019-08-02

How to Cite

ANJOS, F. A. I’ll speak English just like an American: overvaluing attitudes toward the foreign language and culture. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 9, n. 1, p. 50–64, 2019. DOI: 10.69969/revistababel.v9i1.5761. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/5761. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION