The Teaching of foreign language: from inclusion in the school curriculum to the methodological processes of learning
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v7i1.3149Keywords:
History, Foreign languages, Planning, Methodological processes, ProficiencyAbstract
This article addresses the history of the Foreign Language in Brazil, and points out the question of the belief placed by teachers of Foreign Languages in methodological procedures, in special of Educational Technologies for the development of proficiency on Basic Education. The article also shows that no methodological resource, however sophisticated it may be, is capable of replacing the teacher's properly planned work. The methodological procedures used for the teaching of languages in the regular school are mechanisms that the foreign language teacher should know how to use. Therefore, the main objective of this article is to identify, to know, to analyze and to organize the historical journey of the L2 discipline in curriculum in the history of Education in Brazil. Already, the secondary objective points out the main methods used for the teaching of Foreign Languages in Basic Education. In order for these objectives to be achieved, a bibliographic research was conducted, based on the following authors: Katia Bruginski Mulik, Ruth Rapaport and Vani Moreira Kenski. The difficulties for the development of the research arise immediately in the selection of the material to be used, because the existing works on the subject under discussion are still few and those that exist do not account for solving mistaken beliefs about the unbridled use of methodological procedures, as a guarantee of the proficiency.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.
______. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988. 35. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012.
______. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Orientações curriculares para o ensino médio. Secretaria de Educação Básica, Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 239, v. 1.
______. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1998.
CARVALHO, Fábio Câmara Araújo de; IVANOFF, Gregorio Bittar. Tecnologias que educam: ensinar e aprender com tecnologias da informação e comunicação. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
DEMO, Pedro. Educação e alfabetização científica. Campinas, SP: Papirus, 2010. (Coleção Papirus Educação).
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. [livro eletrônico]. Campinas, SP: Papirus, 2015. (Coleção Papirus Educação). 1.911 Kb; PDF.
MULIK, Katia Bruginski. O ensino de língua estrangeira no contexto brasileiro: um passeio pela história. Revista de Estudos Linguísticos e Literários, Patos de Minas, v. 5, n. 1, p. 14-22, mar. 2012. Disponível em: <http://cratilo.unipam.edu.br/documents/32405/41762/o-ensino-de-lingua-estrangeira-no-contexto-brasileiro.pdf>. Acesso em: 14 jan. 2016.
RAPAPORT, Ruth. Comunicação e tecnologia no ensino de línguas. Curitiba: Ibpex, 2008. (Coleção Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Estrangeira, v. 8).
SILVA, André Natalino Castro; SCOVILLE, André Luiz Martins Lopez de. O ensino da língua estrangeira: processos metodológicos na aprendizagem. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 10, n. 21, p. 627-642, set/dez. 2015. Disponível em: <http://www.grupouninter.com.br/intersaberes/index.php/revista/article/view/735/506>. Acesso em: 14 jan. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.