Academic environment in pandemic times

Students’ trajectories

Authors

Keywords:

Students; Academic environment; Narratives; Meanings.

Abstract

The aim of this study was to understand how students from public schools have been dealing with the academic environment since their entry into university. With Narrative Psychology and Historical-Cultural Psychology as theoretical orientations and the qualitative method as an approach, it was proposed to count on the participation of undergraduate students in Pedagogy at the State University of Bahia. The semi-structured interview technique was used to produce individual reports. The analysis identified the shares between the individual narratives that led to the composition of a collective narrative, focusing on its themes, times and meanings. The results show the reasons involved in the choice of course, the challenging immersion of students in academic culture, with their strangeness and psychic sufferings, their identity transformations and their optimistic professional projects, as well as the turbulence produced by the pandemic in their university experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilberto Lima dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (1982), especialização em Psicologia Educacional pela PUC/MG (1997), mestrado (2007) e doutorado (2010) em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente é Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Educacional e Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, adolescência, velhice, educação e cidadania.

References

ARAÚJO, Greicy Boness de; PARADISO, Ângela Carina; LASSANCE, Maria Célia Pacheco; SARRIERA, Jorge Castellá. Carreira e narrativa: contribuições para a intervenção. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 14, n. 2, p. 191-201, jul./dez, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902013000200005&lng=pt&nrm=iso

BRANDÃO, Thaís Oliveira; GERMANDO, Idilva Maria Pires. Experiência, memória e sofrimento em narrativas autobiográficas de mulheres. Psicologia & Sociedade, v. 21, n. 1, p. 5-15, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000100002

BROCKMEIER, Jens; HARRÉ, Rom. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 525-535, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000300011

BRUNER, Jerome. Atos de significação. Trad. Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed, 2002.

FARIA, Ederson de; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Sobre o conceito de identidade: apropriações em estudos sobre formação de professores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 15, n. 1, p. 35-42, jan./jun. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572011000100004

GUARESCHI, Pedrinho A. Relações comunitárias, relações de dominação. In: CAMPOS, Regina H. de F. (Org.). Psicologia social comunitária: da solidariedade à autonomia (p. 81-). 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

GUNDIM, Vivian Andrade; ENCARNAÇÃO, Jhonatta Pereira da; SANTOS, Flávia Costa; SANTOS, Josenaide Engracia dos; VASCONCELLOS, Erika Antunes; SOUZA, Rozemere Cardoso de. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de COVID-19. Rev. Baiana Enferm., 35, e37293, 2021.

IMPERATORI, Thaís Kristosch. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serv. Soc. Soc., n.129, p. 285-303, mai./ago. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0101-6628.109

LIMA, Cláudia Pereira de. Da escola à universidade: trajetória de estudantes egressos de escolas públicas na universidade pública. In: IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE, 2010.

LIMA, Vanessa Suligo Araújo; KOCHHANN, Maria Elizabete Rambo. Tecendo a constituição identitária do professor de matemática narrado nos memoriais. ACTIO, v. 3, n. 1, p. 184-204, jan./abr. 2018. Disponível em: http://periodicos.utfpr..edu.br/actio

MACHADO, Laêda Bezerra. Representações sociais de escola pública: uma análise das trajetórias de estudantes universitários. Rev. Tempos Espaços Educ., v. 13, n. 32, e-13737, jan./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v.13i32.13737

MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estud. Psicol., 37, e200067, 2020.

OLIVEIRA, Soraia Santos de. Afiliação universitária: trajetórias de estudantes cotistas e não cotistas em cursos de alto prestígio na Universidade Federal da Bahia. Dissertação de mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/25234/1/PDF%20dissertação%20estruturada.pdf

PENA, Rodolfo F. Alves. Problemas no transporte público; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/geografia/problemas-no-transporte-publico.htm. Acesso em 02 de março de 2022.

PERRUSI, Artur. Sofrimento psíquico, individualismo e uso de psicotrópicos: saúde mental e individualidade contemporânea. Tempo Social, v. 27, n. 1, p. 139-159, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702015000100139&lng=pt&nrm=iso

SILVA, Ariane Franco Lopes da; MICHELS, Lísia Regina Ferreira; MELO, Marisol Vieira. Representações sociais sobre a vida universitária e identidade discente. EDUCERE XII Congresso Nacional de Educação, PUCPR, 26 a 29/10/2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/16048_11593.pdf

SILVA, Hellen Cristina Xavier da; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. Permanência universitária: para além da assistência econômica. In: XIII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2017.

SILVA, Silcia Soares da.; RAMALHO, Betânia Leite. Trajetória de estudantes egressos da rede pública na Universidade Federal do Rio Grande do Norte: o que discutem as pesquisas? In: IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, 2010.

SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a análise

temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. Disponível

em: https://dx.doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2p.51-67

SOUZA, Laura Vilela e. Aconselhamento psicológico como construção social. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38, n. 2, p. 262-274, abr./jun. 2018.

SOUZA, Mariana Jantsch. Fronteiras simbólicas: Espaço de hibridismo cultural, uma leitura de Dois Irmãos, de Milton Hatoum. Letrônica, v. 7, n. 1, p. 475-489, jan./jun., 2014.

TAVARES, Rosana Carneiro. O sentimento de pertencimento social como um direito universal. Cad. de Pesq. Interdisc. em Ci-s. Hum-s, v. 15, n. 106, p. 179-201, jan./jun. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1984-8951.2014v15n106p179

VASCONCELOS, Helena Serafim de. Autoestima, autoimagem e constituição da identidade: um estudo com graduandos de Psicologia. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 16, n. 3, p. 195-206, ago. 2017.

Published

2022-07-25

How to Cite

Santos, G. L. dos . (2022). Academic environment in pandemic times: Students’ trajectories. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 2(01), e202205. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/14143

Issue

Section

Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas - Fluxo Contínuo