University Meetings and Rural Schools: notes on pedagogical practices in the context of agrarian reform and the training of Rural educators

Authors

Keywords:

Agrarian Reform; Rural Education; Social Movements; Pedagogical Practices.

Abstract

The extension project linked to the Federal University of the Recôncavo da Bahia entitled "University And Rural School Meetings :  pedagogical practices and curriculum in the context of the Agrarian Reform in Bahia" aimed to promote a dialogical interaction between the University and Rural Schools of Basic Education. This project was made possible under the Institutional Program of University Extension Grants. Its realization was possible in the partnership with the Landless Rural Workers Movement  and considering the insertion and activity in the course of Bachelor of Rural Education - Agrarian Sciences. Considering the scenario triggered by the Covid-19 pandemic, the extension project had its activities developed through digital platforms, with the holding of continuous training meetings of educators and educators working in schools of Basic Education in the context of agrarian reform in Bahia. The implementation of the project made it possible to systematize elements related to the pedagogical practices performed by the Rural schools. The methodological procedures adopted were supported in bibliographic research, documentary research and extensionist insertion in project activities, in particular, in dialogue with the educators and educators of the Rural schools. As results, elements were identified through listening that highlight the fragility of school processes in the pandemic period. On the other hand, promising actions have also been verified that intensify the relationship of the school with the Communities, relocating and affirming the materiality of origin of the Field Education as the current agenda of the Rural school in the context of agrarian reform in Bahia.

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Author Biographies

Alex Verdério, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutor em Educação (2018) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Educação (2011) e Licenciado em Pedagogia para Educadores do Campo (2008) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Especialista em Trabalho, Educação e Movimentos Sociais (2013) pela Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV-FIOCRUZ). É professor adjunto no Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), onde atua como professor no Programa de Pós-Graduação em Educação do Campo (PPGEDUCAMPO) - Mestrado Profissional em Educação do Campo, no Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Ciências Agrárias, como Coordenador do Curso de Tecnologia em Agroecologia e como Coordenador Institucional do Programa Residência Pedagógica. Pesquisador e líder do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Agroecologia e Movimentos Sociais (GECA-UFRB). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Políticas Sociais (GPPS-UNIOESTE). Integra o Núcleo de Educação do Campo, Desenvolvimento Territorial e Agroecologia do Vale do Jiquiriça (NUCAMPO) e a Rede Latino-Americana de Estudos e Pesquisas Marxistas em Educação do Campo. Entre 2011 e 2014 atuou como professor colaborador na UNIOESTE e entre 2014 e 2019 atuou como professor efetivo da Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Laranjeiras do Sul (UFFS-LS), onde foi Coordenador Adjunto de Extensão, supervisor-formador do Programa Escola da Terra no Paraná e orientador no Programa Residência Pedagógica. Mantém vínculo com a Cooperativa de Produção Agropecuária Vitória (COPAVI). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação do Campo, Prática de Ensino, Movimentos Sociais, Escola, Organização do Trabalho Pedagógico, Educação em Agroecologia e Pesquisa Educacional.

Joice Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação do Campo- Ciências Agrárias pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) no Centro de Formação de Professores (CFP).

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Published

2022-10-17

How to Cite

Verdério, A., & Santos, J. F. dos. (2022). University Meetings and Rural Schools: notes on pedagogical practices in the context of agrarian reform and the training of Rural educators. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 2(2), e202202v2. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13820

Issue

Section

Dossiê: Ed. do Campo nas Escolas, nos Movimentos Sociais e nas Universidades