Children's narratives about playing: children's cultures and intra/intergenerational relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1159

Keywords:

Children’s narratives, Children’s culture, Playing, Experiential learning

Abstract

The focus of this text is to reflect on the experiences of playing, narrated by children aged 4 to 5, experienced in a rural public preschool. The narratives presented were collected through conversation circles and individual narrative dialogues with the children who collaborated in the research. The experiences narrated by the children were analyzed in light of Ricoeur's (2009) comprehensive-interpretive approach, establishing connections with the principles and concepts of the Sociology of Childhood and the (auto)biographical percpective. Given the individual narrative dialogues, it was possible to conclude that school for children represents an important space for them to experience children's cultures, taking into account the inter/intragenerational relationship, established with their peers, through the experience of playing. Considering the children's narratives in this study, training actions emerged, in the dimensions of research, teaching and extension, involving undergraduate and postgraduate students and Early Childhood Education teachers, with a view to validating the experience of playing in the production processes of children's cultures and the constitution of children's experiential learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Júlia Souza Coelho , Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora adjunta da UNEB, campus XI – Serrinha. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES), da UNEB. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (Grafho) e do Grupo de Pesquisa em Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (Epods).

References

ALMEIDA, Márcia Tereza Fonseca; SODRÉ, Liana Gonçalves Pontes. As crianças e o brincar na Educação Infantil: possibilidade e embates. In: SODRÉ, Liana Gonçalves Ponte (org.). Crianças, infâncias e Educação Infantil. Curitiba: CRV, 2015. p. 189-207.

ARENHART, Deise. Culturas infantis e desigualdades sociais. Petrópolis: Vozes, 2016.

COELHO, Patrícia Júlia Souza. Narrativas de crianças de Educação Infantil de escola rural multisseriada do Território do Sisal (BA). 2019. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2019.

CORSARO, Willian A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

MACIEL, Arlete Miranda Amancio. Educação infantil do/no campo no município de Tucano (BA): formação, práticas pedagógicas e aprendizagens das crianças de localidades rurais. 2024. Dissertação (Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social) – Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Serrinha, 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 85-104, jan./abr., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br. Acesso em: 30 nov. 2023.

RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70; LDA, 2009.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Promovendo o desenvolvimento do faz-de-conta na Educação Infantil. In: CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis Elise (org.). Educação Infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. p. 89-100.

SARMENTO, Manuel. Imaginário e culturas infantis. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 21, p. 51-59, jul./dez. 2003.

SOUZA, Elizeu Clementino de (Coord.). As políticas de educação e a reestruturação da profissão docente confrontadas aos desafios da globalização. Projeto financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (Fapesb), no âmbito do Edital 04/2015 – Cooperação Internacional, TO nº INT0014/2016. Salvador: UNEB; Fapesb, 2016.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Coord.). Multisseriação e trabalho docente: diferenças, cotidiano escolar e ritos de passagem. Projeto apresentado ao MCTI/CNPq, Chamada Universal n. 14/2014. Salvador: UNEB; CNPq, 2014.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos Cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br. Acesso em: 30 nov. 2023.

Published

2024-06-28

How to Cite

COELHO , P. J. S. Children’s narratives about playing: children’s cultures and intra/intergenerational relationships. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1159, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1159. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20508. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica