THE THE MASTER “BARBOSA DE GODÓIS” AND THE MARANHENSE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p411-425

Keywords:

Barbosa de Godois, Educação no Maranhão, Instrução primária, Pensamento pedagógico, Trajetória de vida

Abstract

This work focuses on the reflections of Barbosa de Godóis recorded in his publications on the elementary school and the branches of education that highlight his performance as a pedagogist, intellectual and man of government It emphasize the discernment exposed in O mestre e a escola (The master and the school), of 1910, which points out the polarity between instruction and education, highlighting the differences and the consensus between the typologies of education, so necessary for the effectiveness of the teaching process in the school environment. It returns to the polemic recorded in the newspapers between the inspector of Public Instruction (Antônio Lobo) and Godóis,  then director of Escola Normal and Modelo (Teacher’s and Model School), for the approval or rejection of his 1904 Escripta Rudimentar (Rudimentary Writing), according to the interpretations of the active method in the teaching of reading. In this sense, inquiring about Barbosa de Godóis in the context of elementary education in Maranhão, and his role as a teacher and educational intellectual, is necessary to understand the constraints  imposed on him when proposing his pedagogical ideas in the public teaching scenario, the conceptions he defended on popular instruction and practical education of the people in the context of the graduated school, as well as his trajectory as a person at the heart of local education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesar Augusto Castro, UFMA

Full Professor at the Federal University of Maranhão. PhD in Education from the University of São Paulo (1998). Post Doctorate in Education from USP (2006) and from University of Porto (2011). Professor of the Postgraduate Program in Education and the Librarianship Course (UFMA). Coordinator of the Center for Studies and Documentation in the History of Education and Reading Practices (NEDHEL). CNPq Productivity Researcher.  

Samuel Luís Velázquez Castellanos, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), pós-doutor em Educação pelo Centre dHistoire Culturalle des Sociétés Contemporaines da Université de Versailles-França. Professor adjunto IV do Departamento de Educação I da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Ensino da Educação Básica (PPGEEB) da UFMA. Bolsista Produtividade da Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA).

References

A QUESTÃO dos livros de Godois. Diário do Maranhão. São Luís, 1911, p. 2.

A CONTESTAÇÃO de Lobo sobre o livro de Godois. Diário do Maranhão. São Luís, 1911, p. 4.

ANTOLOGIAS. Diário do Maranhão. São Luís, 1911, p.71911, p. 4.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar: 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CASTRO, C. A.; SILVA, D. R DA. A institucionalização dos grupos escolares no Maranhão. Revista Linhas, [S. l.], v. 17, n. 33, p. 284-308, 2016. Disponível: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723817332016284. Acesso em: 2 out. 2020.

CASTELLANOS, Samuel. Práticas leitoras no Maranhão na primeira república: entre aproximações e representações. Sao Luis: EDUFMA, 2010.

CATANI, Denice Barbara, VICENTINI, Paula Perin. Uma história das práticas de ensino da leitura e da escrita na produção autobiográfica de professor e alunos no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 2017-212, maio-ago, 2011. Disponível: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8706. Acesso em: 2 out. 2020.

MARANHÃO. Decreto n. 55, São Luís, 1918.

MARANHÃO. Decreto n. 1.153, São Luís, 1927.

FERNANDES, Henrique Costa. Administradores maranhenses:1922-1929, São Luís: Geia, 2003.

GODOIS, Antonio Barbosa de. O Mestre e a escola. Maranhão: Imprensa Official. 1911.

GODOIS, Antonio Barbosa de. Os ramos da educação: escola primária. Maranhão: Imprensa Official. 1914.

HONÓRIO FILHO, Walney.; ERBS, Rita Tatioana Cardoso. Aproximações entre pesquisa (auto)biográfica e história da educação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 13, p. 124-143, 28 jun. 2020. Disponível: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n13.p124-143. Acesso em: 2 out. 2020.

LIVROS. Diário do Maranhão. São Luís, 1911, p. 7.

LICAR, Ana Caroline N. C. Escripta Rudimentar: uma polêmica entre Antônio Lobo e Barbosa de Godois. São Luís: Café & Lápis; FAPEMA, 2012.

MARQUES, Cesar Augusto. Dicionário Histórico-geográfico da Província do Maranhão. Rio de Janiero: Fon-Fon, 1971.

MARTINS, Manoel Barros. Operários da saudade: os novos atenienses e a invenção do Maranhão. São Luís: EDUFMA, 2006.

MORAES, Jomar. Prefacio da 3ª Edição. In: MARQUES, Cesar Augusto. Dicionário Histórico-geográfico da Província do Maranhão. 3a ed. (revista e ampliada) São Luís: Edições AML, 2008. p. 10-14.

MÉTODO de leitura e escrita. Diário do Maranhão. São Luís, 1911, p. 2.

MARANHÃO. Oficio de Barbosa de Godois ao Governador do Estado. 1911

OLIVEIRA. A. O ensino público. Brasília: Senado Federal. 2003

MARANHÃO. Parecer sobre o livro escolar. Diário do Maranhão. São Luís, 22 abr., 1911, p. 3.

MARANHÃO. Parecer sobre o livro escolar. Diário do Maranhão. São Luís, 24 abr. 1911, p. 2.

MARANHÃO. Parecer sobre o livro escolar. Diário do Maranhão. São Luís 25 abr. 1911, p. 3.

MARANHÃO. Parecer sobre o livro escolar, Diário do Maranhão. São Luís26 abr. 1911, p. 5.

MARANHÃO. Parecer sobre o livro escolar, Diário do Maranhão. São Luís 24 abr. 1911, p. 2.

MARANHÃO. Parecer sobre o livro escolar, Diário do Maranhão. São Luís28 abr. 1911, p. 3.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 369-386., abr, 2011. Disponível: http://www.scielo.br/j/edur/a/hkW4KnyMh7Z4wzmLcnLcPmg/?lang=pt. Acesso em: 2 out. 2020.

PERDIGÃO, Domingos. Relatório apresentado ao governo do Estado. São Luís, 1908.

MARANHÃO. Regulamento da Escola Normal, São Luís, 1900, p. 2.

SOARES, Waleria de Jesus Barbosa, SILVA, Circe Mary Silva da. Uma história sobre o ensino de juros. Curitiba: APRIS, 2016.

Published

2021-05-31

How to Cite

CASTRO, C. A.; CASTELLANOS, S. L. V. . THE THE MASTER “BARBOSA DE GODÓIS” AND THE MARANHENSE SCHOOL. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 17, p. 411–425, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p411-425. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9716. Acesso em: 21 nov. 2024.