The teaching “imagined” by Pestalozzi in the Work how Gertrudes teaches her children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1160

Keywords:

Pestalozzi, Art, Teacher training

Abstract

The study of pedagogical ideas has drawn on works of very diverse natures to address theorizations about teaching throughout the history of education and, among them, literary texts produced by pedagogists in different social and historical contexts stand out. Considering the potential and relevance of reflecting on teaching issues, we revisit in this symposium the work How Gertrudes Teaches Her Children (1801) by Pestalozzi, whose act of reading resembles that of a literary decipherment, especially as it is a a work of fiction that aims to discuss knowing how to teach. Pestalozzi presents in his book, through fourteen letters addressed to his friend and editor Heinrich Gessner, his teaching method, his theories on education and prescriptions for teaching practice. It is believed that Pestalozzi, his experiences and his writings contributed to delimiting important questions about the organization of the modern school represented, for example, in the development of the intuitive method and the implementation of graduated schools, considered symbols of pedagogical modernity. The graduated school is characterized by a set of ideas that were organized throughout the 19th century about the best ways to instruct new generations. In this way, the communication that makes up this symposium aims, on the one hand, to dialogue with Pestalozzi's pedagogical work, situating its formative potential and figuration of educational problems; on the other, it intends to reflect on the nature of pedagogical knowledge in pedagogical literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Marcílio Cândido, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (Feusp). Atualmente, integra o corpo docente da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e do curso de Pedagogia da mesma instituição. Participa do grupo de pesquisa História da Educação: Intelectuais, Instituições, Impressos e é vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Históricas sobre a Escola e a Docência.

References

ARCE, A. A tríade naturalizante na concepção educacional de Pestalozzi e Froebel: homem, Deus e natureza. História da Educação, Porto Alegre, v. 6, n. 12, p. 87-104, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30570 Acesso em: 07 dez. 2023.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CÂNDIDO, R. M. A máquina de festejar: seus usos e configurações nas escolas públicas primárias brasileiras e portuguesas (1890-1930). 2012. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

CHATEAU, J. Os grandes pedagogistas. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978. (Coleção Atualidades Pedagógicas, v. 133).

CLAPARÈDE, E. A educação funcional. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1933. (Biblioteca Pedagógica Brasileira, Atualidades Pedagógicas, s. 3, v. 4).

DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976. (Coleção Atualidades Pedagógicas).

FERRIÈRE, A. A escola ativa. Porto: Editora Nacional de Antônio Figueirinhas, 1934.

LOURENÇO FILHO, M. B. Introdução ao estudo da Escola Nova. 8. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1963.

MEYLAN, Louis. Henri Pestalozzi. CHATEAU, J. Os grandes pedagogistas. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978. (Coleção Atualidades Pedagógicas, v. 133).

NÓVOA, António. História da educação: percursos de uma disciplina. Análise psicológica, v. 14, p. 417-434, 1996.

Ó, J. R. do. Os Terrenos Disciplinares da Alma e do Self‑government no Primeiro Mapa das Ciências da Educação (1879‑1911). SÍSIFO, Maringá, v. 2, n. 1, p. 127-138, 2006. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/43 Acesso em: 10 dez. 2024.

Ó, J. R. do; CARVALHO, L. M. Emergência e circulação do conhecimento psicopedagógico moderno (1880-1960) – Estudos comparados Portugal- Brasil. Lisboa: Educa, 2009.

PESTALOZZI, J. H. Como Gertrudes ensina suas crianças. São Paulo: Ed. Unesp: SBHE, 2023. (Coleção Diálogos em História da Educação).

HOBSBAWN, E. A era das revoluções: 1789-1848. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

SCHRIEWER, J.; NÓVOA, A. A difusão mundial da escola. Lisboa: Educa, 2000.

SOUZA, R. F. de. Templos de Civilização: a Implantação dos Grupos Escolares no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Ed. UNESP, 1998.

VALDEMARIN, V. T. Johann Heinrich Pestalozzi, pensador da moderna pedagogia. In: PESTALOZZI, J. H. Como Gertrudes ensina suas crianças. São Paulo: Ed. Unesp: SBHE, 2023. p. 07- 14 (Coleção Diálogos em História da Educação).

Published

2024-06-28

How to Cite

CÂNDIDO, R. M. The teaching “imagined” by Pestalozzi in the Work how Gertrudes teaches her children. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1160, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1160. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20509. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica

Most read articles by the same author(s)