(Auto)biographical narratives and intergenerationality: crossing experiences and knowledge in teacher training with a focus on children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1158

Keywords:

Training, Intergenerationality, (Auto)biographical narratives

Abstract

This paper analyzes the importance of (auto)biographical narratives in training, focusing on the well-being of children, teachers and other educational agents, aiming to build a society based on relationships between people of different ages. Schools are, by nature, intergenerational school communities, both between teachers and between teachers and students. Relations between generations are influenced by the vision of children and education, conceptual images that are not strictly divided by age groups. Lived experiences and reflection on them are the basis for the construction of these conceptions. After the theoretical approach on intergenerationality, training and (auto)biographical narratives, we propose the organization of an (auto)biographical workshop as a method of continuous training, in which the sharing of experiences, conceptions and knowledge between professionals of different ages, in which the child's agency is permanently problematized. The paper concludes with the affirmation of the relevance of the use of (auto)biographical narratives as a method of investigation, highlighting the capacity for critical reflection and transformation of experiences in scientific and pedagogical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Sarmento, Universidade do Minho

Doutora em Educação pela Universidade do Minho. Professora Associada e investigadora no Instituto de Educação, integrada no Departamento de Ciências Sociais da Educação e no Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho, Braga.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História Da Educação, v. 7, n. 14, p. 79-95, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223/pdf. Acesso em: 04 jan. 2024.

AFONSO, Almerindo. Para uma conceitualização alternativa de accountability em educação. In: Dossiê: "Políticas públicas de responsabilização na educação". Educação e Sociedade, v. 33, n. 119, p. 471-484, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/VPqPJDyyZ5qBRKWVfZfDQ3m/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2023.

ALVES, Cecília. Narrativas de história de vida e projeto de futuro no estudo do processo de identidade. Textos e Debates, n.31, p. 33-41, 2017.

ALVES, José Matias. A avaliação pedagógica e os impactos nas memórias. In: ALVES, José Matias (Coord). Memórias de Professores - Emoções, Identidades Profissionais, Currículo e Avaliação. Porto: CEDH-Porto, 2013. p. 147-182.

ARAÚJO, Helena. As pioneiras na educação: as professoras primárias na viragem do século contextos, percursos e experiências, 1870-1933. Porto: Afrontamento, 2000.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

BERTAUX, Daniel. Les récits de vie: perspective ethnosociologique. Paris: Nathan Université, 1997.

BOURDIEU, Pierre. L’illusion biographique. Actes de la recherche en sciences sociales. Paris, p. 69-72, 1986. Disponível em https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1986_num_62_1_2317. Acesso em: 13 dez. 2023.

BRETON, Hervé. Se former par l’expérience de l’ailleurs: situations d’indétermination et acquis du voyage. Éducation permanente, v. 2, n. 211, p. 27-37, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317303294. Acesso em: 30 nov. 2023.

CASA-NOVA, Mª José (). (I)Migrantes, diversidades e desigualdades no sistema educativo português: balanço e perspectivas. Ensaio: avaliação de políticas públicas, v.13, n.47, pp. 181-216, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/GYHXB6j3gFjhwZZhXhwpLPb/?lang=pt. Acesso em: 18 dez. 2023.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: a experiência e história em pesquisa qualitativa. Revista Uberlândia: EDUFU, 2015. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1766. Acesso em: 30 nov. 2023.

COSTA, Maria Conceição. Viver construindo mudanças – a vez e a voz do professor. Contributo para os estudos da aprendizagem e desenvolvimento dos professores. [Dissertação de Doutorado não publicada]. Universidade de Évora, 2015.

COSTA, Conceição; SARMENTO, Teresa. O Que Fazemos Com O Que Fazem Connosco... Trilhar Caminhos Em Interação. Revista @Mbienteducação, v. 12, n. 2, p. 58-71, 2019. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/34517. Acesso em: 20 nov. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 333-346, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xhw4bbpW3HZkPQZhTtWLcbH/ Acesso em: 04 dez. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/abstract/?lang=pt. Acesso em 04 dez. 2023.

DUBET, François. Sociologie de l’expérience. Ed. Seuil, 1994.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. Sociologia - Problemas e Práticas, nº 9, p. 171-177, 1991. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/1239. Acesso em: 03 jan. 2024.

FORMOSINHO, J; MACHADO, J.; MESQUITA, E. Formação, Trabalho e Aprendizagem - Tradição e Inovação nas Práticas Docentes. Lisboa: Edições Sílabo, 2015.

FORMOSINHO, João. Formação de professores: aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2007.

GIROUX, Henry A. Professores como Intelectuais Transformadores. In: GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 157-164.

GOODSON, Ivor. Narrativas em Educação: vidas e vozes de professores. Porto: Porto Editora, 2015.

JOSSO, Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, n. 3 (63), p. 413-438, 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2741. Acesso em: 03 jan. 2024.

KELCHTERMANS, Geert. The Emotional Dimension in Teachers’ Work Lives: a Narrative-Biographical Perspective. In: ZEMBYLAS, M.; SCHUTZ, P. (Eds.). Methodological Advances in Research on Emotion and Education. Londres: Springer, 2016. p. 31-42

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, 19(2), p. 04-27, 2011.

LIMA, Licínio; AFONSO, Almerindo. Reformas da Educação Pública. Democratização, Modernização, Neoliberalismo. Lisboa: Afrontamento, 2002.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4843. Acesso em: 28 nov. 2023.

NÓVOA, António. Os professores e a história da sua vida. In: NÓVOA (Org). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 11-31.

PASSEGGI, Conceição. Nada para a criança, sem a criança: o reconhecimento de sua palavra para a pesquisa (auto)biográfica. In: MIGNOT, Sampaio e PASSEGGI (Orgs). Narrativas (auto)biográficas de crianças. Infância, Aprendizagem e Exercício da Escrita. Curitiba: CRV, 2014. p. 133-147.

PASSEGGI, Mª Conceição. A experiência em formação. Revista Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-25822011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 28 nov. 2023.

PERRENOUD, Philippe. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 329-343, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/vBbLxwHQHLFnfrS48HYbhxw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 nov. 2023.

QUINTERO MEJÍA, Marieta. Usos de las narrativas, epistemologías y metodologías: aportes para la investigación. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018.

SARMENTO, Teresa. Do passado ao futuro da educação de professores: o presente abre novos desafios. In: OLIVEIRA, Rodrigues e Milhano (Org). Diálogos sobre Educação de Infância – cruzar olhares entre a formação e o chão da escola. Braga: APEI e ESECSIPL, 2021. p. 223-234.

SARMENTO, Teresa; SILVA, Daniela. “Queo a minha Shela, queo os amigos”: refletir o isolamento social de bebés em tempos de pandemia, na base de uma experiência vivida em Portugal. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. Especial, p. 1206-1228, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/77963. Acesso em: 04 jan. 024.

SARMENTO, Teresa. A criança entre-lugares: na família e na escola. In: A. Filho & L.V. Dornelles (Eds.). Lugar da criança na escola e na família: a participação e o protagonismo infantil. São Paulo: Editora Mediação, 2018. p. 47-70.

SARMENTO, Teresa. Infâncias e crianças em narrativas de educadoras de infância. In: PASSEGGI, FURNALETTO e PALMA (Org.). Pesquisa (auto)biográfica, infâncias, escola e diálogos intergeracionais. Curitiba: CRV, 2016. p. 77-94.

SARMENTO, Teresa. Contextos de Vida e Aprendizagem da Profissão. In: FORMOSINHO, J. (Org.). Sistemas de Formação de Professores: Saberes Docentes, Aprendizagem Profissional e Ação Docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 303-327.

SARMENTO, Teresa. Histórias de Vida de Educadoras de Infância. Braga: IIE, 2002.

SILVA, Lenina. Lições do passado: memórias e narrativas autobiográficas em perspectivas para o futuro. e-cadernos CES, http://journals.openedition.org/eces/1327, 2008.

SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Salvador: UNEB; Rio de Janeiro: DP Et Alli, 2006.

SUAREZ, Daniel. Relatar la experiencia docente. La documentación narrativa del mundo escolar. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 50, p. 193-209, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/30500. Acesso em: 17 jan. 2024.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2024-06-28

How to Cite

SARMENTO, T. (Auto)biographical narratives and intergenerationality: crossing experiences and knowledge in teacher training with a focus on children. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1158, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1158. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20507. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica