The layers of the city in tactile photographs: digging up memories in an exhibition experience
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1175Keywords:
Acessibility, Urban Problems, Personal Narratives, Photography, (auto)biographical narrativesAbstract
This work is about the process of accessibility of photographs in an exhibition about the life and memory of women in the city. In this proposal, we discuss how we can not only rethink the city through personal photographic collections, but also reflect on how the narratives of visually impaired people constitute a possible inclusion tool within memory devices. We believe to become a city more social inclusive also means democratizing the meanings of cultural memory in western civilization Assmann (2011). In each city has several storytellers, knowledges and symptoms (Didi-Huberman, 2012). Even walking through the city is a visible experience of enunciation on Ingold (2015), Certeau´s (2019) theoretical reflections. The extension work was created for three filds of expertise: in the Social Sciences, Architecture and Applied Linguistics. It included meetings to read the tactile pieces with a visually impaired person as a consultant, a Museum employee and an interview with a visually impaired person who visited the exhibition. For each layer touched, a new city appears and all ability to imagine the universe of narratives.
Keywords: Accessibility. Urban Problems. Personal Narratives. Photography.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond. No meio do caminho. Revista de Antropofagia, São Paulo, n. 3, p. 1- 8, julho de 1928. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/view/?45000033273&bbm/7064#page/16/mode/2up . Acesso em: 26 out. 2023.
ARAUJO, Manoel Deisson Xenofonte ; SANTOS, Deborah Macêdo dos. Fotografia Tátil: desenvolvimento de modelos táteis a partir de fotografias com a utilização de impressora 3D. Revista Brasileira de Design da Informação –Infodesign, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 62-76, agosto de 2015. Disponível em: https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/311 . Acesso em: 26 out. 2023.
ASSMANN, Aleida. Espaços da Recordação. São Paulo: Unicamp, 2011.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARROS, Manoel. Ensaios Fotográficos. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2021.
BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única. 5a.ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.
BRULON, Bruno; PEIXINHO, Lia Fernandes. Museologia experimental de imagens insubordinadas: a coleção fotográfica de Luiz Claudio da Silva no Museu das Remoções. Anais do Museu Paulista: História E Cultura Material, v. 30, p. 1-32. Disponível em: https://www.scielo.br/j/anaismp/a/KbrNXY6PPYGmcyq8j4nFs9x/abstract/?lang=pt#ModalHowcite . Acesso em: 26 out. 2023.
CURY, Marília Xavier. Museus e indígenas – Saberes e ética, novos paradigmas em debate: Introdução. In: Museus e indígenas: saberes e ética, novos paradigmas em debate. Marília Xavier Cury (Org). São Paulo: Secretaria da Cultura ACAM Portinari, Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/86 . Acesso em: 26 out. 2023.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Minas Gerais, UFMG, v.2, n.4, p. 206–219, novembro de 2012. Disponível: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454 . Acesso em: 22 out. 2023.
FAVRET-SAADA, Jeanne. Ser afetado. Cadernos de campo, São Paulo, v. 13, n.13, p. 155-161, março de 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50263. Acesso em: 26 out. 2023.
INGOLD, Tim. Estar Vivo: Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.
INGOLD, Tim. Antropologia para que serve? Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2019.
KALENA, Laís Salles Aragão. Georges Didi-Huberman e o sintoma das imagens. Encontro de História da Arte, Campinas, SP, n. 14, p. 134-141, setembro de 2019. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/86 . Acesso em: 26 out. 2023.
MANGUEL, Alberto. Lendo imagens. São Paulo: Companhia das letras, 2001.
MARINS, Paulo César Garcez; SCHPUN, Mônica Raisa. Museus no Brasil: impasses do passado, desafios para o futuro. Introdução do dossiê “1822-2022: museus e memória da nação”. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, Nova Série, p. 1-13, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/201311. Acesso em: 26 out. 2023.
MILLS, Charles Wright. A Imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1965.
NORA, Pierre. Entre memória e história a problemática dos lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, [S. l.], v. 10, p. 7-28, 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 26 out. 2023.
SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. São Paulo: Editora Unicamp, 2012.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro WVA, 1997.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SOUZA, Joana Belarmino de. Cegueira, Acessibilidade e Inclusão: Apontamentos de uma Trajetória. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38, n. 3, p. 564–571, jul. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/dR3gyL48vfth6NynF9bK8BK/ . Acesso em: 26 out. 2023.
TUAN, Yi-fu. Espaço e Lugar: A Perspectiva da Experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.