Art and pedagogical practice in early childhood education: narratives of educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1203

Keywords:

Aesthetic education, Aesthetic education. Teacher’s training. Autobiographical narratives. Education and art. Early childhood education

Abstract

The issues that underlie this article come from an investigation that aimed to discuss possibilities for working with art in early childhood education, from the mapping of the presence of art in the teachers’ training trajectories and in the teaching practice of early childhood educators. With the methodological path designed, through narrative interviews with three Portuguese educators, it was sought to know ways and times through which they moved, relationships woven in the course of their existence, which contributed to the construction and development of their aesthetic sensitivity. In the stories narrated, there are unique, authorial practices, engendered in the partnership among educators and children, between the doing and the knowledge permeated by art in the daily life of the kindergarten. Experimentation and artistic creation with different materialities, interaction with the city’s heritage, visits to museums and nature walks are part of the shared repertoires, in which traces of life stories and training of the educators-narrators were identified. It was noted that the aesthetic experience of the educators, markedly constituted outside the school (in nature, culture, family social relations), reverberate in their practices, and art, in their pedagogical work, is more than an activity, it is an experience woven in the encounter with materialities, spaces and people.

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Author Biographies

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) (2006). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), é líder do FIAR – Círculo de estudo e pesquisa Formação de professores, Infância e Arte.

Maria Assunção Folque, Universidade de Évora

Doutora em Educação pela Universidade de Londres (2008). Professora da Universidade de Évora, Portugal. É membro integrado do tema Formação e Desenvolvimento Profissional do Centro de investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora.

Eva Leal, Jardim Infantil Nossa Senhora da Piedade

Mestre em Ciências da Educação – Supervisão Pedagógica pela Universidade de Évora. Educadora de Infância no Jardim Infantil Nossa Senhora da Piedade em Évora. Faz parte do Grupo Cooperativo do Movimento da Escola Moderna de Portugal (MEM). É colaboradora do Centro de investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora (no tema Formação e Desenvolvimento Profissional).

Fátima Aresta, Centro de Actividade Infantil de Évora

Mestre em Ciências da Educação, Supervisão Pedagógica, pela Universidade de Évora (2006). Vnculação institucional: Centro de Atividade Infantil de Évora. É colaboradora do Centro de investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora (no tema Formação e Desenvolvimento Profissional). 

Isabel Melo, Agrupamento de Escolas Manuel Ferreira Patrício

Detentora do Curso de Estudos Superiores Especializados em Supervisão Pedagógica, pela Universidade de Évora (2001). Vinculação institucional: Agrupamento de Escolas Manuel Ferreira Patricio. É colaboradora do Centro de investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora (no tema Formação e Desenvolvimento Profissional). 

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Published

2024-12-25

How to Cite

OSTETTO, L. E.; FOLQUE, M. A.; LEAL, E.; ARESTA, F.; MELO, I. Art and pedagogical practice in early childhood education: narratives of educators. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1203, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1203. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/17368. Acesso em: 15 jan. 2025.