Art and pedagogical practice in early childhood education: narratives of educators
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1203Keywords:
Aesthetic education, Aesthetic education. Teacher’s training. Autobiographical narratives. Education and art. Early childhood educationAbstract
The issues that underlie this article come from an investigation that aimed to discuss possibilities for working with art in early childhood education, from the mapping of the presence of art in the teachers’ training trajectories and in the teaching practice of early childhood educators. With the methodological path designed, through narrative interviews with three Portuguese educators, it was sought to know ways and times through which they moved, relationships woven in the course of their existence, which contributed to the construction and development of their aesthetic sensitivity. In the stories narrated, there are unique, authorial practices, engendered in the partnership among educators and children, between the doing and the knowledge permeated by art in the daily life of the kindergarten. Experimentation and artistic creation with different materialities, interaction with the city’s heritage, visits to museums and nature walks are part of the shared repertoires, in which traces of life stories and training of the educators-narrators were identified. It was noted that the aesthetic experience of the educators, markedly constituted outside the school (in nature, culture, family social relations), reverberate in their practices, and art, in their pedagogical work, is more than an activity, it is an experience woven in the encounter with materialities, spaces and people.
Downloads
References
ALBANO, Ana Angélica. O espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Loyola, 2002.
AMARAL, Jeane; HADDAD, Lenira; FOLQUE, Maria Assunção. Entre cá e lá: conversas sobre identidades entre Penedo (AL) e Évora por meio de um projeto de correspondência entre crianças. In: MAGALHÃES, Cassiana; ARTUR, Ana (org.). Travessias Luso-Brasileiras na Educação de Infância. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 59-79.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BOLÍVAR, Antonio. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena (org.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Tomo II. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012. p. 79-109.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 133-147, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147 Acesso em: 25 abr. 2023.
FOLQUE, Maria Assunção et al. Évora, a rua é das crianças: encontros, diálogos, derivas, explorações, questionamentos e (re)criações. Évora: 2021. 1 vídeo [9min34s]. Publicado pela Divisão de Comunicação da UÉvora. Disponível em: https://www.academia.edu/video/le3L5j. Acesso em: 5 maio 2023.
FOLQUE, Maria Assunção; BEZELGA, Isabel. Percursos e encontros no centro do mundo. In: FOLQUE, Maria Assunção; BEZELGA, Isabel (org.). Traços de ar, terra, água e fogo, na perspetiva de crianças. Évora: SRPUÉvora, 2017. p. 5-7.
HOLM, Anne Marie. Baby-art: os primeiros passos com a arte. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo, 2007.
JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012 Acesso em: 01 maio 2023.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 90-113.
OSTETTO, Luciana. Entre a prosa e a poesia: fazeres, saberes e conhecimento na educação infantil. In: PILLOTTO, Silvia (org.). Linguagens da arte na infância. Joinville: Editora da UNIVILLE, 2007. p. 30-45.
OSTETTO, Luciana; FOLQUE, Maria Assunção. Na escuta de estudantes-professoras: entre memórias e miudezas, retratos de formação estética. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75592, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75592/43527 Acesso em: 5 maio 2023.
OSTETTO, Luciana; FOLQUE, Maria Assunção; BEZELGA, Isabel. Além de um programa curricular: a formação estética de professoras/educadoras das infâncias. Revista Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 23-35, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12609 Acesso em: 5 maio 2023.
PORTUGAL. Ministério da Educação. Direção-Geral da Educação. Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Editorial do Ministério da Educação e Ciência, 2016.
PRADO, Guilherme do Val Toledo. GEPEC: Da educação continuada ao desenvolvimento pessoal e profissional em uma perspectiva narrativa. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena (org.). Pesquisa (auto)biográfica e práticas de formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 59-79.
ROSA, Maria Inês Petrucci. et al. Narrativas e mônadas: potencialidades para outra compreensão de currículo. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 198-217, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss1articles/rosa-ramos-correa-junior.pdf. Acesso em: 5 maio 2023.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Modos de narração e discursos da memória: biografização, experiências e formação. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de (orgs). (Auto) Biografia: formação, territórios e saberes. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 85-101.
VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.