Well-founded illusions: teaching work, memory and autobiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1113

Keywords:

Teaching work, Memory, Outstanding professor, Autobiography, School trajectory

Abstract

This article aims, from the position I occupy (occupied) in a given social field and making use of a famous formula by Blaise Pascal (1623-1662) transformed by Bourdieu (“the world contains me and swallows me like a point, but I contain it"), to present a point of view regarding my school trajectory, with emphasis on some outstanding teacher(s), decisive in my formative process. The autobiographical narrative begins with my entry into primary school, in 1960, recovers the anguishes experienced to face the then existing “admission exam”, recalls the permanence in the old high school course, in the scientific course, as well as attending the university, in addition to pursue my research career. In each of the segments, an attempt is made to detail the actions of those teachers who contributed, in the exercise of their métier - in some truly exemplary cases -, so that I could convincingly support part of my illusions symbolic. I use a varied bibliography that, interacting with memory, with what has been lived, allows me to highlight the teaching work as a transforming variable of specific destinations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Afrânio Mendes Catani, FEUSP / UFF

Professor titular aposentado na Faculdade de Educação (FE) da Universidade de São Paulo
(USP) e, atualmente, professor sênior na mesma instituição. Professor visitante junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), campus de Duque de Caxias. Mestre e doutor em Sociologia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da USP e livre docente em Educação (FE/USP). Pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

BARTHES, Roland. Aula. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. 7. ed. São Paulo: Cultrix, 1997.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema – ensaio sobre o cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de auto-análise. Tradução: Sergio Miceli. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Esquisse d`une théorie de la pratique. Genève: Droz, 1972.

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Paris: Minuit, 1984.

BOURDIEU, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

BOURDIEU, Pierre. La noblesse d´État: grandes écoles et esprit de corps. Paris: Minuit, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Lições da aula. Tradução: Egon O. Rangel. São Paulo: Ática, 1988.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução: Mariza Corrêa. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre; SAINT MARTIN, Monique. As categorias do juízo professoral. In: NOGUEIRA, Maria A.; CATANI, Afrânio M. (Orgs.). Escritos de educação. 16. ed. 7. reimpr. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022. p. 205-241.

BRAGA, Rubem. A companhia dos amigos. In: BRAGA, Rubem. 200 crônicas escolhidas. Rio de Janeiro: Record, Edição comemorativa, 2019. p. 171-172.

CAMUS, Albert. O primeiro homem. Tradução: Teresa B. Carvalho da Fonseca e Maria Luiza N. Silveira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994.

CANDIDO, Antonio. A importância de não ser filósofo. Discurso, São Paulo, n. 37, p. 7-16, 2007.

CARTA de Albert Camus a Monsieur Louis Germain, sem local, 19/11/1957. In: CAMUS, Albert. O primeiro homem. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994. p. 307.

CARTA de Antonio Candido a Afrânio Mendes Catani. São Paulo, 24/11/1989, datilografado.

CARTA de Louis Germain a Albert Camus. Argel, 30/04/1959. In: CAMUS, Albert. O primeiro homem. Rio de Janeiro: Nova Fronteiro, 1994. p. 308-311.

CATANI, Afrânio Mendes. Horacio González: uma amizade de 40 anos. A Terra É Redonda, 08 ago. 2021. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/horacio-gonzalez-uma-amizade-de-40-anos. Acesso em: 16 jan. 2023.

CATANI, Afrânio Mendes. Borboletando na biblioteca. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 6, n. 17, p. 34-46, jan./abr. 2021b. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9800/7941. Acesso em: 14 jan. 2023.

CATANI, Afrânio Mendes. Desvelando formas arbitrárias de dominação: o trabalho sociológico de Pierre Bourdieu. Educação & Sociedade. Campinas, v. 43, p. 1-18, 2022a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ps8zgvBy875yht7nWwg36cv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2023.

CATANI, Afrânio Mendes. El viaje interrumpida de Albert Camus, “el mejor hombre de Francia”. La Biblioteca - Revista de la Biblioteca Nacional. Buenos Aires, Republica Argentina, Número Especial: Los libros y la vida - Horacio González (1944-2021), p. 48-56, 2022b.

CATANI, Afrânio Mendes. Era um garoto que como eu aprendeu a ler e escrever nos anos 60. In: FERNANDES, Rogério; ADÃO, Áurea (Orgs.). Leitura e escrita em Portugal e no Brasil (1500-1970). Porto, Portugal: SPCE, v. III, 1998. p. 545-551.

CATANI, Afrânio Mendes. Esboço de auto-análise: breve trajetória de um professor tupiniquim. In: LUCENA, Carlos; SILVA JÚNIOR, João dos Reis (Orgs.). Trabalho e educação no século XXI: experiências internacionais. São Paulo: Xamã, 2012a. p. 47-63.

CATANI, Afrânio Mendes. Formando o educador, educando o formador, pedagogizando a prática: algumas notas. In: SOUZA, Cláudio B. Gomide; RIBEIRO, Paulo R. Marçal (Orgs.). A educação na era da informação: contribuições Ibero-Americanas. Araraquara, SP: Cultura Acadêmica, 2012b. p. 49-60.

CATANI, Afrânio Mendes. Migalhas do cotidiano. Memorial apresentado como exigência parcial para o Concurso de Livre-Docência ao Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

CATANI, Afrânio Mendes. Novos modos de regulação e batalhas na produção do conhecimento - um estudo de caso. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 17, n. 3, p. 996-1012, set./dez., 2019. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3458/889. Acesso em: 18 jan. 2023.

CATANI, Afrânio Mendes. Pequena história de um grande professor. Conferência proferida na Escola Municipal Antônio Telles de Souza - Rede Educacional do Município de Manaus (AM), em 10/04/2021. Digitado, inédito, 2021a.

DE MEERLEER, Patrick. Louis Germain (1884-1966). Instituteurs et père spirituel d ́ Albert Camus. Paris: Domens, 2021.

HANDKE, Peter. Ensaio sobre o cansaço. Tradução: Simone Homem de Mello. São Paulo: Estação Liberdade, 2020.

JUDT, Tony. Albert Camus: “O melhor homem da França”. In: _________. Reflexões sobre um século esquecido: 1901-2000. Tradução: Celso Nogueira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010. p. 115-126.

LE GOFF, Jacques. O desejo da História. In: NORA, Pierre (Org.). Ensaios de Ego-História. Lisboa: Edições 70, 1989. p. 177-189.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. Tradução: Rosa Freire D´Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

LIMA, Roberto Kant de. Antropologia da academia. Quando os índios somos nós. 2. ed. Niterói: EDUFF, 1997.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Le doute de Cézanne. In: MERLEAU-PONTY, Maurice. Sens et non-sense. Paris: Gallimard, 1966.

MICELI, Sergio. A emoção racionada. In: BOURDIEU, Pierre. Esboço de auto-análise. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 7-20.

MICELI, Sergio. A força do sentido. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974. p. VII-LXI.

NAIPAUL, V. S. Dois mundos. Tradução: Rogério Galindo e Sandra Dolinsky. Belo Horizonte: Âyiné, 2022. p. 59-82.

NORA, Pierre. Conclusão. In: NORA, Pierre. Ensaios de Ego-História. Lisboa: Edições 70, 1989. p. 357-360.

PINA, Manuel António. O coração pronto para o roubo. São Paulo: Editora 34, 2018.

ROCHA, Maria Eduarda da Mota. Bourdieu à brasileira. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2022.

SARTRE, Jean- Paul. As palavras. Tradução: J. Guinsburg. São Paulo: Difel, [ca. 1970].

SHAKESPEARE, William. A megera domada. Tradução: Millôr Fernandes. Porto Alegre: L & PM (Pocket), 1998.

SILVA, Sergio Eduardo Sampaio. A força do sentido, novamente. In: MICELI, Sergio. A força do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2022. p. 11-16.

SEMPÉ, Jean-Jacques; GOSCINNY, René. O pequeno Nicolau. Tradução: Luis Lorenzo Rivera. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

SOUZA, Gilda de Mello e. A estética rica e a estética pobre dos professores franceses. Discurso, São Paulo, n. 9, p. 9-30, 1978. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/discurso/article/view/37845/40572. Acesso em: 26 nov. 2022.

TODD, Olivier. Albert Camus: uma vida. Tradução: Monica Stahel. Rio de Janeiro: Record, 1998.

VEIGA, Roberta. Quanto vomitei livros. In: VEIGA, Roberta. Cavalo e caramelo. Belo Horizonte: Quintal Edições, 2022. p. 28-29.

VITTORINI, Elio. Conversa na Sicília. Tradução: Valério Xavier e Maria Helena Arrigucci. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

Published

2023-05-28

How to Cite

MENDES CATANI, A. Well-founded illusions: teaching work, memory and autobiography. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1113, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1113. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16372. Acesso em: 21 nov. 2024.