Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108

Keywords:

Autobioformation, Rurality of presence, Narrative Research, Teaching in the countryside

Abstract

With the present text, I seek to understand how autobioformation represents conditions for teachers who work in schools in the countryside to constitute the presentification of being-in-the-country to signify its existence from the rurality of presence. Narrative Research is used as a method, with emphasis on the biographical-narrative movement, associated with a qualitative approach and anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research data collection and production devices are configured around narrative interviews and ethnographies in the countryside. It is concluded that the process of autobioformation was presented in this study as a demarcation of epistemological and political propositions of the being-teacher, configuring itself as an opening for the existentiality of male and female teachers in the countryside.

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Author Biography

Charles Maycon de Almeida Mota, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA (UEFS)/SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE VÁRZEA DO POÇO (SMEVP)

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA. Professor visitante na Universidade Estadual de Feira de Santana, pesquisador no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. É membro do GT 13 Ensino Fundamental da ANPED. Doutor em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, diversidade, formação de professores e educação do campo.

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Published

2023-04-28

How to Cite

MOTA, C. M. de A. Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1108, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081. Acesso em: 17 jul. 2024.