Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108

Keywords:

Autobioformation, Rurality of presence, Narrative Research, Teaching in the countryside

Abstract

With the present text, I seek to understand how autobioformation represents conditions for teachers who work in schools in the countryside to constitute the presentification of being-in-the-country to signify its existence from the rurality of presence. Narrative Research is used as a method, with emphasis on the biographical-narrative movement, associated with a qualitative approach and anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research data collection and production devices are configured around narrative interviews and ethnographies in the countryside. It is concluded that the process of autobioformation was presented in this study as a demarcation of epistemological and political propositions of the being-teacher, configuring itself as an opening for the existentiality of male and female teachers in the countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Charles Maycon de Almeida Mota, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA (UEFS)/SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE VÁRZEA DO POÇO (SMEVP)

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA. Professor visitante na Universidade Estadual de Feira de Santana, pesquisador no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. É membro do GT 13 Ensino Fundamental da ANPED. Doutor em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, diversidade, formação de professores e educação do campo.

References

BARROS, Manoel de. Tratado geral das grandezas do ínfimo. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

CLANDININ, D. Jean ; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/EFU. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

FERREROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: FINGER, M.; NÓVOA, A. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 77-90.

HEIDEGGER, Martin. Ensaios e Conferências. Tradução Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, Marcia Sá Cavalcante Schuback. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução revisada Marcia Sá Cavalcante Schuback; Posfácio de Emmanuel Carneiro Leão. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

HERNÁNDEZ, Fernando. Minha trajetória pela perspectiva narrativa da pesquisa em educação. In: HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisa Narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: ED. da UFSM, 2017. p. 49-73.

IVENICKI, Ana; CANEN, Alberto Gabbay. Metodologia da Pesquisa: rompendo fronteiras curriculares. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2016.

MOTA, Charles Maycon de Almeida. Docência em classes multisseriadas: conhecimento de si, práticas pedagógicas e diferenças nas escolas da roça. Curitiba: CRV, 2019.

MOTA, Charles M. A.; SILVA, Fabrício O.; RIOS, Jane Adriana V. P.; Ruralidades contemporâneas: educação básica em foco. Cadernos de Pesquisa. São Luis, v. 28, n. 2, p. 39-64, abr./jun. 2021. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/9520/9126. Acesso em: 04 set. 2022.

PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Tradução Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal: EDUFRN, 2012.

PINEAU, Gaston. Narrativas autobioformativas. In: SOUSA, Elizeu Clementino de; DEMARTINI, Zelia de Brito Fabri; GONÇALVES, Marlene. Gênero, diversidade e resistência: escrita de si e experiências de empoderamento. Curitiba, PR: CRV, 2016. p. 11-16.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa: o tempo narrado. Tradução Claudia Berliner. v. 3. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador, BA: UNEB, 2006.

Published

2023-04-28

How to Cite

MOTA, C. M. de A. Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1108, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081. Acesso em: 21 nov. 2024.