Remote teaching of sciences in a rural school in the recôncavo baiano: implications for my teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1126

Keywords:

Ensino de Ciências, Narrativa (auto)biográfica, Ruralidades

Abstract

The aim of this study is to analyze the implications related to Remote Science Teaching for my teacher training life and my pedagogical practices. Methodologically, this is a qualitative study based on the principles of (auto)biographical research and the teaching narratives produced in the form of reflective reports. The research corpus consists of the reflective writings I produced after the implementation of a lesson plan and two Investigative Activities within the Specialization in Science Teaching – Final Years of Elementary School (Science is Ten). In the process of analyzing the information, the stages of the Comprehensive-Interpretive Analysis proposed by Souza (2014) are considered. From the organization and thematic reading of the reflective writings, the following thematic axes of analysis emerge: 1. Preliminary perceptions and evidence of learning. 2. Difficulties inherent to remote science teaching. 3. Teaching reflexivity: looking at the pedagogical practice itself. Therefore, the exercise of reflective writing made it possible to identify the mobilization of knowledge from different areas of knowledge, pointing to aspects of interdisciplinarity and the much-needed pedagogical praxis as a humanizing action of educating oneself with others in pandemic times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Lma dos Santos Almeida, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho, Braga – Portugal, área de concentração História da Educação. Professora adjunta do Centro de Ciência e Tecnologia em Energia e Sustentabilidade (Cetens) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Líder do grupo de pesquisa Ciência, Tecnologia e Ensino de Química (Citeq).

Joelma Cerqueira Fadigas, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho, Braga - Portugal, área de concentração História da Educação. Professora Adjunta do Centro de Ciência e Tecnologia em Energia e Sustentabilidade da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - CETENS/ UFRB. Líder do grupo de pesquisa Ciência, Tecnologia e Ensino de Química – CITEQ.

References

ALMEIDA, Cristiano Lima dos Santos. As tecnologias digitais e a garantia do direito educacional em áreas de difícil acesso no território baiano. Revista Pró-Discente, Vitória, v. 25, n. 2, p. 146-164, jul./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/26965 Acesso em: 06 set. 2021.
BAHIA (Estado). Projeto Base do Ensino Médio com Intermediação Tecnológica do Estado da Bahia – EMITec. Salvador: Secretaria de Educação, 2011.
BRITO, Brenda Winne da Cunha Silva; BRITO, Leandro Tavares Santos; SALES, Eliemerson de Souza. Ensino por investigação: uma abordagem didática no ensino de ciências e biologia. Revista Vivências em Ensino de Ciências, v. 2, n. 1, p. 54-60, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/vivencias/article/view/238687 . Acesso em 27 jun. 2021.
CARVALHO, Ana Maria Pessoa de et al. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2009. (Coleção Pensamento e Ação na Sala de Aula)
CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Fundamentos Teóricos e metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852/3040. Acesso em: 27 jun. 2021.
CLEOPHAS, Maria das Graças. Ensino por investigação: concepções dos alunos de licenciatura em Ciências da Natureza acerca da importância de atividades investigativas em espaços não formais. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 34, p. 266-298, maio/ago. 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723817342016266. Acesso em: 27 jun. 2021.
CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
FACCIO, Sara de Freitas. A educação do campo e os movimentos sociais: uma trajetória de lutas. In: GUEDIN, Evandro. (Org.). Educação do Campo: epistemologia e práticas. São Paulo: Cortez, 2012.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Departamento de Recursos Humanos/ Ministério da Saúde. 1988. p. 29 - 55.
GALLIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela Pesquisa: Ambiente de Formação de Professores de Ciências. Ijuí: Unijuí, 2014. 288 p.
GONÇALVES, Gustavo Bruno Bicalho. Nucleação das escolas rurais. In. OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: https://gestrado.net.br/verbetes/nucleacao-das-escolas-rurais/ . Acesso em: 01 mar. 2022.
KRELLING, Lígia Marcelino. A educação de jovens e adultos e o ensino de ciências naturais: contribuições da utilização de conceitos unificadores. 2015. 14 f. Produção Técnica. Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2015. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/1632/2/CT_PPGFCET_M_Krelling%2C%20L%C3%ADgia%20Marcelino_2015_1.pdf. Acesso em 14 nov. 2021.
MONTEIRO, Sandrelena da Silva. (Re) inventar educação escolar no Brasil em tempos da Covid-19. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 237-254, 2020. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/552/301. Acesso em 14 nov. 2021.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Investigación Cualitativa, v. 2 n. 1, p. 6-26, 2017.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Revista Educação UFSM, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/11344/pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
SOUZA, Elizeu Clementino de; CRUZ, Núbia da Silva. Pesquisa (auto)biográfica: sentidos e implicações para o campo educacional. In: AMADO, João; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro (Orgs.). Referenciais Teóricos e Metodológicos de Investigação em Educação e Ciências Sociais. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2017. p. 167 – 194.
TRINDADE, Lenir Marina; WERLE, Obino Corrêa. O ensino no meio rural: uma prática em extinção. In: SOUZA, Elizeu Clementino (Org.). Educação e Ruralidades: memórias e narrativas (auto)biográficas. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 31-50.
WANDERLEY, Maria de Nazareth Baudel. Um saber necessário: os estudos rurais no Brasil. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

Published

2023-12-21

How to Cite

ALMEIDA, C. L. dos S.; FADIGAS, J. C. Remote teaching of sciences in a rural school in the recôncavo baiano: implications for my teaching practice. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1126, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1126. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13762. Acesso em: 21 dec. 2024.