Memories, writings and diary in research-formation
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1109Keywords:
Diary; Researchformation; Narratives; (Auto)Biographical approach.Abstract
This article aims to share memories from diaries written through contexts and life processes of research and formation, which happened in dialogue with authors who have been accompanying our journey for working with diary writing in various knowledge fields. We emphasize the study of René Lourau's concept of research diary, based on the French institutional analysis, and the study of René Barbier's itinerancy diary, proposed by the existential action research method. Taking the life histories in formation and the studies in/of/with the school routine as standpoints, we have ventured to problematize the work with diaries as movements of (auto)biographical narrative researchformation. We started with fragments of memories by the three authors, intending to compose meanings, so far dormant over the years, in different spaces of living-narrating-researching-formating. We seek to plot paths with these dialogues and reminiscences in order to think about the diaries without a strict boundary, opening their interpretations to a broader context due to the purposes established by the diarist/s. As the memorials, diaries can also be a practice of researchformation. We even dare to say they are a writing territory open to the creation and invention of the self and the other.
Downloads
References
AGUIAR, Kátia Faria de; ROCHA, Marisa Lopes da. Micropolítica e o exercício da pesquisa-intervenção: referenciais e dispositivos em análise. Psicologia: Ciência e Profissão, [Online] v.27, n.4, 2007, p.648-663. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932007000400007 . Acesso em: 10 mai. 2021.
ALVES, Maria da Penha Casado. Frida Kahlo entre palavras e imagens: a escrita diarista e o acabamento estético. Linha d’Água, v. 25, n.02, p. 169-184, out. 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v25i2p169-184. Acesso em: 12 nov. 2021.
BARBIER, René. A Pesquisa-Ação. Brasília: Plano, 2002.
BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Objetiva Ltda, 2015.
BAUMAN, Zygmunt. Isto não é um diário. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. 7ª. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
XXXXX, 2008
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575114698. Acesso em: 20 jun 2020.
BRAGANÇA, Inês Ferreira Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In.: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, José Luiz; BÔAS, Lúcia Villas. (Orgs.) Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 65-81.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Cadernos Escolares em Arquivos Pessoais: Mistérios da “Caixa de Pandora”. In: MIGNOT, Ana. Crystina Venâncio. Não me esqueça num canto qualquer. Rio de Janeiro: Laboratório Educação e Imagem, 2008.
XXXXX, 2009.
CUNHA, José Luiz da. Escrever histórias para convencer os outros: memórias, diários e cartas de imigrantes. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 07, p. 235-256, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/4332/3156. Acesso em: 10 abr. 2021.
XXXXX, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 8ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, história e (re)invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In.: KOYAMA, Adriana Carvalho; GALZERANI, José Claudio.; PRADO, Guilherme do Val Toledo. (Orgs.). Imagens que lampejam: ensaios sobre memória, história e educação das sensibilidades / de autoria da Professora Maria Carolina Bovério Galzerani. Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2021. p. 95-136.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração. São Paulo: Editora 34, 2014.
GARCIA, Regina Leite. A difícil arte/ciência de pesquisar com o cotidiano. In.: GARCIA, Regina Leite. (Org.) Método, métodos, contramétodos. São Paulo: Cortez, 2003. p. 193-208.
HESS, Remi. Uma técnica de formação e de intervenção: o diário institucional. In: HESS, Remi; SAVOYE, Antoine. (Orgs.) Perspectives de I’Analyse Institutionnelle. Paris: Méridiens Klincksieck, 1998. p. 119-138.
HESS, Remi. O momento do diário de pesquisa na educação. AMBIENTE & EDUCAÇÃO. v. 14, 2009. p. 61-87. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/1137/447. Acesso em: 10 jun. 2021.
HESS. Remi. O movimento da obra de René Lourau (1933-2000). In.: ALTOÉ, Sônia. (Org.) René Lourau. Analista Institucional em tempo integral. São Paulo: Hucitec, 2004, p.15-46.
XXXXX, 2021.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010a.
JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010 b.
KOYAMA, Adriana Carvalho. Arquivos online: práticas de memória, de ensino de História e de educação das sensibilidades. 2013. 373 f. Tese de Doutorado em Educação. Faculdade de Educação/UNICAMP, Campinas, 2013.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Editora Schwarcz S.A., 2020.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014. 2a. edição.
LIMA, Nádia de Lima; SANTIAGO, Ana Lydia Bezerra. Historização e romance: a construção do personagem no diário íntimo de adolescentes. Ágora (Rio de Janeiro). v. XV n. 1 jan/jun 2012 p. 95-115. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-14982012000100007. Acesso: 20 jun 2021.
LOURAU, René. Le journal de recherche. Matériaux d’une théorie de l’implication. Paris, Méridien Klincksieck, 1988.
LOURAU, René. Uma técnica de análise das implicações: B. Malinowski, Diário de etnógrafo (1914-1918). In.: ALTOÉ, Sônia. (Org.) René Lourau. Analista Institucional em tempo integral. São Paulo: Hucitec, 2004, p.259-283.
LOURAU, René. René Lourau na UERJ- 1993. Análise Institucional e Práticas de Pesquisa. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1993. 116p.
MALINOWSKI, Bronislaw Kasper. Argonautas do pacífico ocidental: um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos da Nova Guiné Melanésia. 2ª. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
MENDES, Mariana Diniz. Diários de Maria Isabel Silveira: vestígio e inscrição de uma voz. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 77, p. 220-250, dez. 2020. Disponível em: https://orcid.org/0000-0003-0796-2627. Acesso em: 10 jun 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 9ª. Ed. revista e aprimorada. São Paulo: Hucitec. 2006.
XXXXX, 2019.
XXXXX, 2020.
PENHAVEL, Pedro. Leitura de Retrato calado, de Luiz Roberto Salinas Fortes: aproximações benjaminianas. estud. lit. bras. contemp., Brasília, n. 60, e6011, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2316-40186011. Acesso em: 10 jun 2020.
XXXXX, 2009.
XXXXX, et al. 2019
PEZZATO, Luciane Maria; L’ABBATE, Solange. O uso de diários como ferramenta de intervenção da análise institucional: potencializando reflexões no cotidiano da Saúde Bucal Coletiva. Physis, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, p. 1297-1314, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312011000400008. Acesso em: 20 abr. 2020.
PEZZATO, Luciane Maria; BOTAZZO, Carlos; L’ABBATE, Solange. O diário como dispositivo em pesquisa multicêntrica. Saúde Soc. São Paulo, v. 28, n. 3, p. 296-308, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-12902019180070. Acesso em: 19 jan. 2020
XXXXX, 2019.
RANCIERI, Jacques. Políticas da escrita. Rio de Janeiro:Editora 34, 1995.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa (vol. 1). Tradução C. M. César. Campinas, SP: Papirus, 1994.
XXXXX, 2021.
XXXXX, 2021.
SARAMAGO, José. O Caderno. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si. Estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A. 2006.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Escritas femininas na casa oitocentista: memórias sobre o diário da Viscondessa de Arcozelo. Revista História da Educação, v. 24, e97649, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/97649. Acesso em: 20 abr 2021.