Ação de ensinar: atividades impressas, narrativas e saberes
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p875-890Keywords:
Atividades impressas. Saberes docentes. Pesquisa (auto)biográfica. Didática.Abstract
This article presents reflections about the process of elaborating printed activities commonly used in teaching and the knowledge that underlies the choices made in this process. The study is supported by theoretical and methodological assumptions of (auto)biographical research, aiming to make visible and problematize teaching experiences in elaboration of printed activities and reflect on sources of their knowledge. It is the result of a search with teachers from the 4th and 5th years of Elementary School of a public school. The sources of information were narratives mobilized by printed activities developed by the participants. The interpretative analysis was performed considering the meanings that permeate the singular history of each teacher and the common elements shared by them, which are powerful for the educational discussion. We identified that the intentionality of the elaborated activities; and the referring aspects to the typology and way of use are related to the knowledge that is built and rebuilt along the trajectory, through experiences from different sources and self-reflection of the action. We emphasize the importance of making experiences visible in the action of teaching, stimulating the circulation and reflection of these experiences in proposals aimed at collective action, in order to provide new meanings in the action of teaching.
Downloads
References
BOLÍVAR, Antonio. Dimensiones epistemológicas y metodológicas de la investigación (auto)biográfica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição. Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Natal: EDUFRN; Salvador: EDUNEB; Porto Alegre: EdiPUCRS, 2012. p. 27-69. (Tomo I).
BOLÍVAR, Antonio. ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v.4, p. 01-26, 2002. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412002000100003&script=sci_arttext. Acesso em: 4 mar. 2019
CONTRERAS, José Domingo. Relatos de Experiência: em busca de um saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 14-30, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2518/1703. Acesso em: 3 fev. 2020
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, v. 1, n. 1, p. 133-147, 2016. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526/1711. Acesso em: 9 jun. 2018.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, vol. 17, n. 51, set./dez. 2012. p. 523-536. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/275/27524689002.pdf. Acesso em: 31 maio 2018.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, vol. 27, n. 1, abril, p. 333-346, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v27n1/v27n1a15.pdf . Acesso em: 31 maio 2018.
FARIA, Juliana Batista. O naufrágio, o baile e a narrativa de uma pesquisa: Experiências de formação de sujeitos em imersão docente. 2018. 385f.Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, set./dez. 2016. p. 534-551. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3392/3127. Acesso em: 29 abr. 2018
FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Didática Multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, v. 37, n. 135, abr/jun, p. 539-553, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/873/87346871013.pdf . Acesso em: 29 de abr. 2018.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.
LONGO, Conceição Aparecida Cruz; CONTI, Keli Cristina. Tabuada: na memória sim, decoreba não! In: ALBUQUERQUE, Silvia Regina (org). Convivência de Ideias. Itu: Ottoni Editora, 2014. p. 7-13.
NETO, Viana Patricio Barbosa; COSTA, Maria da Conceição. Saberes Docentes: entre concepções e categorizações. Tópicos Educacionais, Recife, v. 22, n. 2, jul./dez. 2016. p. 76-99. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/110269. Acesso em: 7 set. 2019.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O movimento (auto) biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017. Disponível em: https://ojs.revistainvestigacioncualitativa.com/index.php/ric/article/viewFile/56/36. Acesso em: 9 jun. 2018.
RICOUER, Paul. Teoria da interpretação. Rio de Janeiro: Edições 70, 1976.
ROLDÃO, Maria do Céu. Estratégias de ensino: o saber e o agir do professor. Vila Nova de Gaia-PT: Fundação Manuel Leão, 2009.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan/abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XPqzwvYZ7YxTjLVPJD5NWgp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2018.
ROLDÃO, Maria do Céu. Conhecimento, didáctica e compromisso: o triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.166, outubro/dezembro, p. 1134-1149, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/wVK93BqYkRg5dcjwHrmwt7g/?lang=pt. Acesso em: 25 jul. 2018.
ROSA, Sonia. O Menino Nito: então, homem chora ou não?. Pallas Editora, 2008.
SILVA, Cinara Santana; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi. Reflexões sobre o ensino e a aprendizagem da pontuação. In: MORAIS, Artur Gomes (org.). O aprendizado da ortografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 121-139.
SILVA, Tânia Maria. Narrativas de professoras e elaboração de atividades impressas: diferentes percursos, saberes diversos. 2020. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Docência) Programa de Mestrado Profissional em Educação e Docência da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020
SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
SOUZA, Elizeu. Clementino. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n.1, jan./abr., 2014. p. 39-50. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/11344. Acesso em: 12 jun. 2018.
SOUZA, Elizeu Clementino; MEIRELES, Mariana Martins. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: http://www.ppgmuseu.ffch.ufba.br/sites/ppgmuseu.ufba.br/files/elizeuclementino.pdf . Acesso em: 8 set. 2019
SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian & PFAFF, Nicole (org.). Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação: Teoria e Prática. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 210-222.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.