Necessidades psicológicas básicas

Desempenho de estudantes do ensino fundamental e percepção de suporte de professores

Autores

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19405

Palavras-chave:

Necessidades Psicológicas Básicas, Estudante, Professor, Ensino Fundamental, COVID-19

Resumo

Este estudo investigou a percepção de 123 professores, do 3º, 4º e 5º anos do Ensino Fundamental, acerca do atendimento às Necessidades Psicológicas Básicas de estudantes, com diferentes desempenhos, no período de retorno às aulas na pandemia. Trata-se de um estudo de corte transversal, descritivo e correlacional, com coleta de dados em ambiente virtual, utilizando instrumento de autorrelato traduzido para o estudo. Verificou-se a partir do desempenho do estudante, informado pelo professor, dois perfis. Um para estudantes com desempenho considerado suficiente, com maior auxílio em todas as dimensões, e outro, para estudantes considerados com desempenho médio e insuficiente, com mais fornecimento de Estrutura e moderado suporte ao Envolvimento e apoio à Autonomia. Os resultados são sugestivos que o desempenho do estudante pode influenciar o estilo motivador do professor, o que pode impactar o desenvolvimento e bem-estar estudantil. Evidencia-se a necessidade de instrumentalização do professor acerca das Necessidades Psicológicas Básicas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Elis Beatriz de L. Falcão, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da UFES, atuando no Colégio de Aplicação Criarte.

Kely Maria de S. Pereira, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Departamento de Psicologia Social e do Desenvolvimento e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFES. Líder do grupo Processos Psicológicos e Saúde (UFES).

Referências

AELTERMAN, N.; VANSTEENKISTE, M.; SOENENS, B.; FONTAINE, J.; HAERENS, L.; DELRUE, J.; REEVE, J. Toward a fine-grained understanding of the components of need-supportive and need-thwarting teaching: The merits of a gradual approach. Journal of Educational Psychology, [S. l.], v. 111, n. 3, p. 497-521, 2019.

ARCHAMBAULT, I.; DUPÉRÉ, V. Joint Trajectories of Behavioral, Affective, and Cognitive Engagement in Elementary School. Journal of Educational Research, [S. l.], v. 110, n. 2, p. 188-198, 2017.

ARCHAMBAULT, I.; PASCAL, S.; TARDIF-GRENIER, K.; DUPÉRÉ, V.; JANOSZ, M.; PARENT, S.; PAGANI, L. S. The contribution of teacher structure, involvement, and autonomy support on student engagement in low-income elementary schools. Teachers and Teaching, [S. l.], v. 26, n. 5-6, p. 428-445, 2020.

BARBER, T, A. M.; BUEHL, M. M.; BECK, J. S. Dynamics of engagement and disaffection in a social studies classroom context. Psychology in the Schools, [S. l.], v. 54, n. 7, p. 736-755, 2017.

BHOGAL, A.; BORG, B.; JOVANOVIC, T.; MARUSAK, H. A. Are the kids really alright? Impact of COVID-19 on mental health in a majority Black American sample of school children. Psychiatry research, [S. l.], v. 304, 114146, 2021.

CANTARERO, K.; VAN TILBURG, W. A.; SMOKTUNOWICZ, E. Affirming basic psychological needs promotes mental well-being during the COVID-19 outbreak. Social Psychological and Personality Science, [S. l.], v. 12, n. 5, 821-828, 2020.

CAPURSO, M.; DENNIS, J. L.; SALMI, L. P.; PARRINO, C.; MAZZESCHI, C. Empowering Children Through School Re-Entry Activities After the COVID-19 Pandemic. Continuity in Education, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 64–82, 2020.

CARRANÇA, T. Crise de saúde mental nas escolas: “alunos estão deprimidos, ansiosos, em luto e faltam psicólogos”. BBC News Brasil, 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-62613309. Acesso em: 10 ago. 2022.

CHEON, S. H.; REEVE, J.; VANSTEENKISTE, M. When teachers learn how to provide classroom structure in an autonomy-supportive way: Benefits to teachers and their students. Teaching and teacher education, [S. l.], v. 90, 103004, 2020.

COSTA, S.; CANALE, N.; MIONI, G.; CELLINI, N. Maintaining social support while social distancing: The longitudinal benefit of basic psychological needs for symptoms of anxiety during the COVID‐19 outbreak. Journal of Applied Social Psychology, [S. l.], v. 52, n. 6, p. 439-448, 2022.

CUNHA, L. F. F. D.; SILVA, A. D. S.; SILVA, A. P. D. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 12 ago. 2023.

DIAS, L. M. F. Efeito do contexto pandémico na percepção da satisfação com a vida e das necessidades psicológicas básicas em adolescentes. 2021. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Universidade Lusíada, Porto, 2021.

DOMEN, J.; HORNSTRA, L.; WEIJERS, D.; VAN DER VEEN, I.; PEETSMA, T. Differentiated need support by teachers: Student‐specific provision of autonomy and structure and relations with student motivation. British Journal of Educational Psychology, [S. l.], v. 90, n. 2, p. 403-423, 2020.

FEGERT, J. M.; VITIELLO, B.; PLENER, P. L.; CLEMENS, V. Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1-11, 2020.

FERREIRA, Â. S. O. A relação entre o ensino à distância e a satisfação das necessidades psicológicas básicas durante a pandemia COVID-19. 2021. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Universidade Lusíada, Porto, Portugal.

FROMMELT, M.; SCHIEFELE, U.; LAZARIDES, R. Teacher enthusiasm, supportive instructional practices, and student motivation in mathematics classrooms. Interdisciplinary Education and Psychology, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1-5, 2021.

FURRER, C. J.; SKINNER, E. A.; PITZER, J. R. The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. National Society for the Study of Education, [S. l.], v. 113, n. 1, p. 101-123, 2014.

HOLMES, E. A.; O’CONNOR, R. C; HUGH PERRY, V.; TRACEY, I.; WESSELY, S.; ARSENEAULT, L.; BALLARD, C. CHRISTENSEN, H.; COHEN SILVER, R.; EVERALL, I.; FORD, T.; JOHN, A.; KABIR, T.; KING, K.; MADAN, I.; MICHIE, S.; PRZYBYLSKI, A. K.; SHAFRAN, R.; Sweeney, A.; WORTHMAN, C. M.; YARDLEY, L.; COWAN, K.; COPE, C.; HOTOPF, M.; BULLMORE, E. Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry, [S. l.], v. 7, n. 6, p. 547-560, 2020. DOI: 10.1016/S2215-0366(20)30168-1.

HORNSTRA, C. MANSFIELD, I. VAN DER VEEN, T. PEETSMA, M. Volman. Motivational teacher strategies: The role of beliefs and contextual factors. Learning Environment Research, [S. l.], v. 18, p. 363-392, 2015. DOI: 10.1007/s10984-015-9189-y.

HORNSTRA, L.; STROET, K.; VAN EIJDEN, E.; GOUDSBLOM, J.; ROSKAMP, C. Teacher expectation effects on need-supportive teaching, student motivation, and engagement: a self-determination perspective. Educational Research and Evaluation, [S. l.], v. 24, n. 3-5, p. 324-345, 2018.

HORNSTRA, L.; STROET, K.; WEIJERS, D. Profiles of teachers’ need-support: How do autonomy support, structure, and involvement cohere and predict motivation and learning outcomes? Teaching and Teacher Education, [S. l.], v. 99, 103257, 2021.

HOSAN, N. E.; HOGLUND, W. Do Teacher–Child Relationship and Friendship Quality Matter for Children's School Engagement and Academic Skills? School Psychology Review, [S. l.], v. 46, n. 2, p. 201-218, 2017.

INSTITUTO PENÍNSULA. Saúde mental de professores e alunos é o principal desafio na volta às aulas presenciais. Relatório de Pesquisa, outubro/21, 2021. https://www.institutopeninsula.org.br/saude-mental-de-professores-e-alunos-e-o-principal-desafio-na-volta-as-aulas-presenciais/. Acesso em: 10 ago. 2022.

JIAO, W. Y.; WANG, L. N.; LIU, J.; FANG, S. F.; JIAO, F. Y.; PETTOELLO-MANTOVANI, M.; SOMEKH, E. Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, [S. l.], 2020.

KURDI, V.; ARCHAMBAULT, I.; BRIERE, F. N.; TURGEON, L. C The moderating effect of anxiety and academic achievement. Learning and Individual Differences, [S. l.], v. 65, p. 218-229, 2018.

LINHARES, M. B. Primeira infância: impactos causados pela pandemia devem ser considerados na volta às aulas. Diário do nordeste, [S. l.], 2020. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/educalab/primeira-infancia-impactos-causados-pela-pandemia-devem-ser-considerados-na-volta-as-aulas-1.2986257. Acesso em: 10 ago. 2022.

MARSHIK, TESIA; ASHTON, PATRICIA T.; ALGINA, JAMES. Teachers’ and students’ needs for autonomy, competence, and relatedness as predictors of students’ achievement. Social Psychology of Education, [S. l.], v. 20, p. 39-67, 2017.

MARTINEK, D. The consequences of job-related pressure for self-determined teaching. Soc Psychol Educ [S. l.], v. 22, p. 133-148, 2019.

MIRANDA, D. M.; ATHANASIO, B. da S.; OLIVEIRA, A. C. S.; SIMOES-E-SILVA, A. C. How is COVID-19 pandemic impacting mental health of children and adolescents?. International Journal of Disaster Risk Reduction, [S. l.], v. 51, 101845, 2020.

MOE, ANGELICA; KATZ, IDIT. Need satisfied teachers adopt a motivating style: The mediation of teacher enthusiasm. Learning and Individual Differences, [S. l.], v. 99, p. 102203, 2022.

OLIVIER, E.; ARCHAMBAULT, I.; DUPÉRÉ, V. Do needs for competence and relatedness mediate the risk of low engagement of students with behavior and social problem profiles?. Learning and Individual Differences, [S. l.], v. 78, 101842, 2020.

ORGILÉS, M.; MORALES, A.; DELVECCHIO, E.; MAZZESCHI, C.; ESPADA, J. P. Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. PsyArXiv Preprints, [S. l.], 2020.

PASQUALINI, A. Educação remota e crianças com dificuldades de aprendizagem em tempos de pandemia In: D’AURIA-TARDELI, D. (org.). Educação, escola e pandemia: experiências e discussões sobre professores, alunos e gestores. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. 331 p.

PITZER, J.; SKINNER, E. Predictors of changes in students’ motivational resilience over the school year: The roles of teacher support, self-appraisals, and emotional reactivity. International Journal of Behavioral Development, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 15-29, 2017.

RUZEK, E. A.; HAFEN, C. A.; ALLEN, J. P.; GREGORY, A.; MIKAMI, A. Y.; PIANTA, R. C. How teacher emotional support motivates students: The mediating roles of perceived peer relatedness, autonomy support, and competence. Learning and instruction, [S. l.], v. 42, p. 95-103, 2016.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: definitions, theory, practices, and future directions. Contemp. Educ. Psychol, [S. l.], v. 61, 101860, 2020.

SKINNER, E. A.; KINDERMANN, T. A.; CONNELL, J. P.; WELLBORN, J. G. Engagement as an organizational construct in the dynamics of motivational development. In: WENTZEL, K.; WIGFIELD, A. (ed.). Handbook of motivation in school. Malwah, NJ: Erlbaum, 2009. p. 223-245.

SKINNER, E. A.; PITZER, J. R.; STEELE, J. S. Coping as part of motivational resilience in school: A multidimensional measure of families, allocations, and profiles of academic coping. Educational and Psychological Measurement, [S. l.], v. 73, n. 5, p. 803–835, 2013.

SKINNER, E.; FURRER, C.; MARCHAND, G.; KINDERMANN, T. Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of educational psychology, [S. l.], 2008.

SKINNER, E.; PITZER, J.; BRULE, H. The role of emotion in engagement, coping, and the development of motivational resilience. International handbook of emotions in education, [S. l.], p. 331-347, 2014.

VALLE, J. E.; STELKO-PEREIRA, A. C.; PEIXOTO, E. M.; WILLIAMS, L. C. D. A. Influence of bullying and teacher-student relationship on school engagement: Analysis of an explanatory model. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 35, n. 4, p. 411-420, 2018.

VERMOTE, B.; WATERSCHOOT, J.; MORBÉE, S.; VAN DER KAAP-DEEDER, J.; SCHROOYEN, C.; SOENENS, B.; RYAN, R.; VANSTEENKISTE, M. Do psychological needs play a role in times of uncertainty? Associations with well-being during the COVID-19 crisis. Journal of Happiness Studies, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 257-283, 2021.

WELLBORN J.; CONNELL, J.; SKINNER, E.; PIERSON, L. Teacher as Social Context (TASC). Two Measures of Teacher Provision of Involvement, Structure, and Autonomy Support. Technical Report, University of Rochester, Rochester, NY, 1992.

YANG, X.; ZHOU, X.; HU, J. Students’ preferences for seating arrangements and their engagement in cooperative learning activities in college English blended learning classrooms in higher education. Higher Education Research & Development, [S. l.], v. 41, n. 4, p. 1356-1371, 2022.

Publicado

2024-07-12

Como Citar

FALCÃO, E. B. de L.; PEREIRA, K. M. de S. Necessidades psicológicas básicas: Desempenho de estudantes do ensino fundamental e percepção de suporte de professores. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024004, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.19405. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19405. Acesso em: 17 jul. 2024.

Edição

Seção

Saúde, Saúde Mental e Subjetividade na Educação Básica e Educação Profissional