Welcoming space, listening and dialogue

Mental health actions in the practice of educational guidance teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19400

Keywords:

Education and health, Welcoming space, Partnership

Abstract

The in-person return to school post-pandemic brought to light a problem beyond the curriculum: issues of mental suffering in students materialized in a concrete way in the educational sphere. In a federal school in Rio de Janeiro, the Educational Guidance Sector (SOE), responsible for being close to students and families, was faced with greater demand for listening and welcoming spaces. Most complaints covered aspects of socialization, coexistence, depression and anxiety. The objective of this work is to analyze the process of building actions for mental health in the school sphere with students, families and educators. The methodology, with a qualitative approach, is an experience report from educational guidance teachers in the final years of Elementary and High School. The work highlights the importance of partnerships between education and health to meet the demands that cross the context of student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Andrade Alves, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora do Colégio de Aplicação da UFRJ no Setor de Orientação Educacional.

Izabel Cristina de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora do ensino básico, técnico e tecnológico (EBTT) do Colégio de Aplicação (CAp) da UFRJ no setor de Orientação Educacional. Doutoranda em Ciências Humanas - Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

References

ALVES, Adriana Andrade. A Intervenção Psicomotora na escola: ressignificando as práticas do orientador educacional. In: ALVES, Ricardo Carlos Santos; SCHAEFER, Kátia de Souza e Almeida Bizzo (org.). O olhar psicomotor na educação. Curitiba: CRV, 2019.

BOCK, Ana Mercês Bahia. A adolescência como construção social: estudo sobre livros destinados a pais e educadores. Psicologia Escolar e Educacional, [S. l.], v. 11, n. 1, jun/2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/LJkJzRzQ5YgbmhcnkKzVq3x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 dez. 2023.

BRASIL. Lei 8.069 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: DF, Casa Civil, 13 jul. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 11 dez. 2023.

BRASIL. Lei 13.819 de 26 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Prevenção da Automutilação e do Suicídio, a ser implementada pela União, em cooperação com os Estados, o Distrito Federal e os Municípios; e altera a Lei nº 9.656, de 3 de junho de 1998. Brasília: DF, Secretaria Geral da Presidência da República, 26 abr. 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13819.htm. Acesso em: 11 dez. 2023.

ESTANISLAU, Gustavo; BRESSAN, Rodrigo. (org.) Saúde mental na escola: o que os educadores devem saber. Porto Alegre: Artmed, 2014.

FARAJ, Suane; SILVA, Ana Claudia Pinto da; MANFIA, Ágata Caetano; VALER, Alessandro; PATIAS, Naiana Dapieve. Saúde Mental na Escola: reflexões sobre a saúde mental na comunidade escolar. Santa Maria, RS: UFSM, NEDEFE, 2022. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/518/2020/05/Cartilha-Saude-Mental-na-Escola.pdf. Acesso em: 13 dez. 2023.

FREIRE, Madalena. Educando o olhar da observação: Aprendizagem do olhar. In: FREIRE, Madalena; CAMARGO, Fatima; DAVINI, Juliana; MARTINS, Mírian. Observação, registro, reflexão: instrumentos metodológicos I. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

GIACAGLIA, Lia Renata Angelini; PENTEADO, Wilma Millan Alves. Orientação Educacional na prática: princípios, histórico, legislação, técnicas e instrumentos. 6. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

GOMES, Marise Miranda; GRINSPUN, Mirian Paura Sabrosa Zippin. Orientadores educacionais em ação: novos tempos, novos rumos. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.

GRINSPUN, Mírian Paura Sabrosa Zippin. A orientação educacional: conflito de paradigmas e alternativas para a escola. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOTTA, Gabriela Spanghero. O papel das burocracias do nível da rua na implementação de políticas públicas: entre o controle e a discricionariedade. In: FARIA, Carlos Aurélio Pimenta de (org.). Implementação de políticas públicas: teoria e prática. Belo Horizonte: Editora PUCMINAS, 2012.

MUSSI, Ricardo; FLORES, Fábio; ALMEIDA, Claudio. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, out/dez 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/apraxis/v17n48/2178-2679-apraxis-17-48-60.pdf. Acesso em: 13 dez. 2023.

NOVAES, Regina. Notas sobre a invenção social de um singular sujeito de direito: juventude, juventudes. Revista de Ciencias Sociales, [S. l.], n. 25, p. 10-20, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4536/453644787002.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023.

OLIVEIRA, Bruno Diniz Castro de. Promoção de saúde mental de crianças e adolescentes na rede escolar: desafios para a atenção psicossocial e a intersetorialidade. 2021. Tese (Doutorado em Psiquiatria e Saúde Mental) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

OMS. Organização Mundial da Saúde. 170ª sessão do comitê executivo. Política para melhorar a saúde mental. Washington DC, EUA, 20 a 24 jun. 2022. Disponível em: https://www.paho.org/sites/default/files/ce170-15-p-politica-saude-mental_0.pdf . Acesso em: 11 dez. 2023.

SOUZA, Izabel Cristina de. Percepções de orientadores educacionais sobre apoio e parceria. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2018. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/48557. Acesso em: 19 dez. 2023.

Published

2024-07-12

How to Cite

ALVES, A. A.; SOUZA, I. C. de. Welcoming space, listening and dialogue: Mental health actions in the practice of educational guidance teachers. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024006, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.19400. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19400. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Saúde, Saúde Mental e Subjetividade na Educação Básica e Educação Profissional