Reflections on cisheteronormative pedagogies and their effects on LGBTQIAPN+ subjects at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9i00.19382

Keywords:

Gender Disobedience, School Institution, Cisheteronormative Pedagogies, LGBTQIAPN+ population, Sexual Dissent

Abstract

The objective of this paper is to reflect on the effects of cis-heteronormative pedagogies in schools, as well as to briefly point out some of their consequences for the LGBTQIAPN+ population within a context grounded in a classist, patriarchal, white, and cis-heterosexist norm, which, either explicitly or implicitly, defines the “standard” subject, the imagistic model of the individual within these structures. As a consequence of this oppressive scenario, a selective democracy is established, which legitimizes citizenship only for those who fit into the logic of the “universal human.” To this end, we conducted a bibliographic review and gathered data through the cross-referencing of keywords, namely: cis-heteronormativity and school, LGBTQIAPN+phobia and school, sexual diversity and school, cis-heteronormative pedagogies and school. In doing so, we highlight the urgency and necessity of (trans)gressing this model of cis-heterosexist pedagogy, aiming at the development of a qualified and safe education for all individuals.

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Author Biographies

Hárllen Éric Benevides de Castro, Universidade do Estado da Bahia

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS), Campus VI da Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Douglas Lima Rodrigues, Universidade do Estado da Bahia

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS), Campus VI da Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Staela Rodrigues Porto dos Santos , Universidade do Estado da Bahia

Mestranda pelo (Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS), Campus VI, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Ana Luiza Salgado Cunha, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, UESB, da Pós-Graduação em Educação (PPGED/UESB) e da Pós-graduação em Ensino Linguagem e Sociedade (PPGELS/UNEB); Líder do VIVAs, Grupo de Estudos e Pesquisas Feministas (UESB).

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Published

2024-12-02

How to Cite

CASTRO, H. Éric B. de; RODRIGUES, D. L.; SANTOS , S. R. P. dos; CUNHA, A. L. S. Reflections on cisheteronormative pedagogies and their effects on LGBTQIAPN+ subjects at school. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. 00, p. e024021, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9i00.19382. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19382. Acesso em: 19 dec. 2024.