Being a woman and deaf in a higher level course

Audism and gender in debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v8i00.18680

Keywords:

Intersectionality, Gender, Audism, Deafness, College education

Abstract

The marks of audism and gender violence, configuring themselves as forms of oppression against deaf women, are constituted in the present research, as the focus of analysis, leaning over the speech of a deaf academic from an undergraduate course at a Federal Public University to collect in its signage the representations of such violence in its formation of subjectivity. The analyses are approached through Foucauldian assumptions. It was found that the intersection between gender violence and audism is one of the possibilities for identity formation of the deaf academic. Her subjectivity is submerged in actions that place hearing as a reference for success, as a standard behavior and desire of an organized society; however, when saying about himself: “what I use most is Libras,” there are practices of deaf resistance in the midst of all these coercive apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Roberto de O. Lima, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEdu/UFMS). Mestre em Educação (2021) pela Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus do Pantanal (UFMS/CPAN).

References

ALBRES, Neiva de Aquino. História da Língua Brasileira de Sinais em Campo Grande – MS. Revista Arara Azul, Petrópolis, p. 1-11, 2005. Disponível em: https://editora-arara-azul.com.br/pdf/artigo15.pdf. Acesso em: 07 dez. 2023.

BARROS, Manoel de. Poemas Rupestres. 2 ed. Rio de Janeiro: Best Seller, 2006.

FEBRAPILS. Código de conduta e ética. Primeira alteração aprovada em assembleia geral ordinária no dia 13 de abril de 2014. Disponível em: https://febrapils.org.br/publicacoes/manuais/. Acesso em: 08 jun. 2023.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42 ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014.

FURLIN, Neiva. Sujeito e agência no pensamento de Judith Butler: contribuições para a teoria social. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 395-403, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5216/sec.v16i2.32198. Acesso em: 03 jun. 2023.

HUMPHRIES, Tom. Communicating across cultures (deaf-hearing) and language learning. 1977, 108 f. Tese (Doctor of Philosophy) – Union Graduate School, The Union Institute e Universidades, Ohio, ProQuest Dissertations and Theses. 1977. [Tese não publicada].

KURASHIGE, Keith Diego. Marcas do desejo: um estudo sobre os critérios de “raça” na seleção de parceiros em relações homoeróticas masculinas criadas online na cidade de São Carlos. 2014. 124 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6768. Acesso em: 08 jun. 2023.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 7-42.

MANZINI, Eduardo José. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso, Maringá, v. 4, n. 2, p. 149-171, 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/49548. Acesso em: 08 jun. 2023.

PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade E Cultura, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 263-274, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5216/sec.v11i2.5247. Acesso em: 07 jun. 2023.

VIEIRA-MACHADO, Lucyenne Matos da Costa. MATTOS, Leila Couto. Na presença da outra, o encontro comigo: da história da educação de surdos à história de nossas vidas. Campo dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2019.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

Published

2023-12-30

How to Cite

LIMA, C. R. de O. Being a woman and deaf in a higher level course: Audism and gender in debate. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 8, n. 00, p. e023022, 2023. DOI: 10.29378/plurais.v8i00.18680. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/18680. Acesso em: 17 jul. 2024.