Relato de experiência de ensino na pós-graduação em educação: relações étnico-raciais, educação e dinâmica social no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2022.v7.n.15068

Keywords:

Ethnic-racial relations. Teaching experience. Postgraduate studies in Education.

Abstract

In this article, we report our experience as teachers of a discipline developed within the scope of postgraduate education in Education that went from face-to-face to remote teaching in the context of COVID-19. The objective is to reflect on the relevance of the theme addressed, the characteristics of the training experience and the main confrontations of ours and the students. The theoretical legitimation scenario is based on authors from the educational area and researchers who focus on studies on ethnic-racial relations in Brazil. Data were collected through a questionnaire applied to students who took the course and through comments they published on the Ibero-American Forum on Education, Geography and Society (GEOFORO). The results can be considered under two axes. The first refers to the difficulties that the students had with the written productions and the short term for their completion. The second axis points to the unanimous recognition of the need to expand the offer of disciplines focused on the discussion of ethnic-racial relations in Brazilian graduate education programs. This aspect is linked to the expansion of students' repertoires and the resignification of notions and concepts inherent to this theme in the school and social practices of those involved.

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Author Biographies

Sérgio Souza, Universidade Federal de Rondônia

Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Pós-doutorando em Educação no Departamento de Educação, Informação e Comunicação – DEDIC, da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (FFCLRP – USP). Professor Adjunto no Departamento de Ciências Sociais, junto a Universidade Federal de Rondônia (UNIR) - Campus Porto Velho, também atua como Professor do Programa de Mestrado em História da Amazônia - Campus Porto Velho. É pesquisador associado do Centro de Estudos das Línguas e Culturas Africanas e da Diáspora Negra (CLADIN), do Laboratório de Estudos Africanos, Afro-brasileiros e da Diversidade (LEAD) e do Núcleo Negro da Unesp para Pesquisa e Extensão (NUPE), grupo de trabalho de Araraquara. Foi fundador-coordenador do Catavento: Redes e Territórios de Culturas e Identidades, grupo de estudos do CLADIN/LEAD/NUPE. Brasil.

Andrea Lastoria, Universidade de São Paulo

Livre Docente em Educação pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (FFCLRP – USP). Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (FFCLRP – USP). Líder do Grupo de Estudos da Localidade – ELO (FFCLRP - USP). Membro diretor do Fórum Iberoamericano de Educação, Geografia e Sociedade - Geoforo. Representante do Brasil no Comitê de Educação do Instituto Panamericano de Geografia e História – IPGH. Membro da Rede Latinoamericana de Investigadores em Didática da Geografia – REDLADGEO. Brasil.

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Published

2022-10-28

How to Cite

SOUZA, S.; LASTORIA, A. Relato de experiência de ensino na pós-graduação em educação: relações étnico-raciais, educação e dinâmica social no Brasil. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 7, p. 1–18, 2022. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2022.v7.n.15068. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/15068. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Enlace Entre Movimentos Sociais, Educação e Tecnologias