Relato de experiência de ensino na pós-graduação em educação: relações étnico-raciais, educação e dinâmica social no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2022.v7.n.15068

Keywords:

Ethnic-racial relations. Teaching experience. Postgraduate studies in Education.

Abstract

In this article, we report our experience as teachers of a discipline developed within the scope of postgraduate education in Education that went from face-to-face to remote teaching in the context of COVID-19. The objective is to reflect on the relevance of the theme addressed, the characteristics of the training experience and the main confrontations of ours and the students. The theoretical legitimation scenario is based on authors from the educational area and researchers who focus on studies on ethnic-racial relations in Brazil. Data were collected through a questionnaire applied to students who took the course and through comments they published on the Ibero-American Forum on Education, Geography and Society (GEOFORO). The results can be considered under two axes. The first refers to the difficulties that the students had with the written productions and the short term for their completion. The second axis points to the unanimous recognition of the need to expand the offer of disciplines focused on the discussion of ethnic-racial relations in Brazilian graduate education programs. This aspect is linked to the expansion of students' repertoires and the resignification of notions and concepts inherent to this theme in the school and social practices of those involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Souza, Universidade Federal de Rondônia

Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Pós-doutorando em Educação no Departamento de Educação, Informação e Comunicação – DEDIC, da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (FFCLRP – USP). Professor Adjunto no Departamento de Ciências Sociais, junto a Universidade Federal de Rondônia (UNIR) - Campus Porto Velho, também atua como Professor do Programa de Mestrado em História da Amazônia - Campus Porto Velho. É pesquisador associado do Centro de Estudos das Línguas e Culturas Africanas e da Diáspora Negra (CLADIN), do Laboratório de Estudos Africanos, Afro-brasileiros e da Diversidade (LEAD) e do Núcleo Negro da Unesp para Pesquisa e Extensão (NUPE), grupo de trabalho de Araraquara. Foi fundador-coordenador do Catavento: Redes e Territórios de Culturas e Identidades, grupo de estudos do CLADIN/LEAD/NUPE. Brasil.

Andrea Lastoria, Universidade de São Paulo

Livre Docente em Educação pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (FFCLRP – USP). Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (FFCLRP – USP). Líder do Grupo de Estudos da Localidade – ELO (FFCLRP - USP). Membro diretor do Fórum Iberoamericano de Educação, Geografia e Sociedade - Geoforo. Representante do Brasil no Comitê de Educação do Instituto Panamericano de Geografia e História – IPGH. Membro da Rede Latinoamericana de Investigadores em Didática da Geografia – REDLADGEO. Brasil.

References

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (org.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 25-58.

CARNEIRO, Sueli. Diálogos socioespaciais: racismo institucional e ações de inclusão. YouTube Enfrente, 13 abr. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Q0J5ieksiD8. Acesso em: 10 ago. 2022.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação Antirracista: caminhos abertos pela Lei 10.639/2003. Brasília: SECAD/MEC, 2005. p. 39-64.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, jan./abr. 2012. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso: 02 jun. 2022.

GONÇALVES, Juliana. O que afasta as crianças e adolescentes negros da escola? Portal Geledés, 04 jul. 2014. Disponível em: https://www.geledes.org.br/o-que-afasta-criancas-e-adolescentes-negros-da-escola/?gclid=CjwKCAjwwdWVBhA4EiwAjcYJELPEt57WsWENnSaclAO_3qbPxB7pjigwejjdu5kioYJd4RkINuCKWRoC1xUQAvD_BwE. Acesso em: 15 jun. 2022.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Linguagem, Cultura e Alteridade: imagens do Outro. Cad. Pesquisa, v. 107, p 41-78, jul. 1999. DOI: 10.1590/S0100-15741999000200002

HASENBALG, Carlos Alfredo. Discriminação e Desigualdades raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979. (Biblioteca de Ciências Sociais, v. 10).

PALHARES, Isabela. Negros são 71,7% dos jovens que abandonam a escola no Brasil segundo dados de 2019. Folha de São Paulo, 15 jul 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/06/negros-sao-717-dos-jovens-que-abandonam-a-escola-no-brasil.shtml. Acesso em: 15 jun. 2022.

PELED-ELHANAN, Nurit. Os palestinos nos livros didáticos de Israel. Youtube josespa1, 18 ago. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GCcV7AtYgwo. Acesso em: 10 ago. 2022.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: CONSEJO LATINOAMERICANO DE CIENCIAS SOCIALES. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf Acesso em: 21 jun. 2022.

RACHELEFF, Peter. “Branquidade”: seu lugar na historiografia da raça e da classe nos Estados Unidos. In: WARE, Vron (org.) Branquidade: Identidade Branca e Multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, 2004. p. 97-114.

SANTOS, Milton. As cidadanias mutiladas. In: LERNER, Júlio (ed.). O Preconceito. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo (IMESP), 1997. p. 133-144. Disponível em: http://www.miltonsantos.com.br/site/wp-content/uploads/2011/12/As-cidadanias-mutiladas_MiltonSantos1996-1997SITE.pdf Acesso em: 05 maio 2022.

SEYFERTH, Giralda. O beneplácito da desigualdade: Breve digressão sobre o racismo no Brasil. In: SEYFERTH, Giralda et al. Racismo no Brasil. São Paulo: Peirópolis, ABONG, 2002. p. 17-44.

SILVA, Marcelo Rodrigo Martins da. [Intervenção] Foro 28. GEOFORO, 18 maio 2022. Disponível em: http://geoforoforo2.blogspot.com/2021/10/foro-28.html. Acesso em: 10 jun. 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis RJ: Vozes, 2000.

SODRÉ, Muniz. A Ignorância da Diversidade. YouTube NPEC, 29 nov. 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WfmEABJVeu4. Acesso em: 10 ago. 2022.

SODRÉ, Muniz. Claros e Escuros: identidade, povo e mídia no Brasil. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

SOUSA, Jonathan Gonçalves Dutra de. [Intervenção] Foro 28. GEOFORO, 18 maio 2022. Disponível em: http://geoforoforo2.blogspot.com/2021/10/foro-28.html. Acesso em: 10 jun. 2022.

SOUZA, Sérgio Luiz de. Direitos Plurais - Artigo 10º Racismo, Parcialidade e Justiça no Brasil. YouTube Sesc Ribeirão Preto, 10 nov. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=thWnd5a9pcc&t=48s. Acesso em: 10 ago. 2022.

SOUZA, Sérgio Luiz de. Fluxos da Alteridade: organizações negras e processos identitários no Nordeste Paulista e Triângulo Mineiro (1930-1990). 2010. 450 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/106246 Acesso em: 12 jul. 2022.

Published

2022-10-28

How to Cite

SOUZA, S.; LASTORIA, A. Relato de experiência de ensino na pós-graduação em educação: relações étnico-raciais, educação e dinâmica social no Brasil. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 7, p. 1–18, 2022. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2022.v7.n.15068. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/15068. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Enlace Entre Movimentos Sociais, Educação e Tecnologias