Training course

development of legal attributions of pedagogical coordinators regarding MPIES research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22042

Keywords:

Pedagogical Coordination, Professional Master's Degree, Legal Attributions, Training Path, Continuing In-Service Training

Abstract

This article aims to identify the importance of the Professional Master's Degree in Educational and Social Intervention (MPIES) in the training path of pedagogical coordinators for the development of their legal responsibilities. Having as a guiding question: How did the development of the legal duties of pedagogical coordinators happen during the training journey through MPIES? Based on semi-structured interviews with four pedagogical coordinators, who were the research collaborators, and were part of class two and class three of MPIES. Category analysis was used in accordance with Bardin (2011), for a better understanding of the study. Some authors who supported this research were: Day (2001); Gatti and Barreto (2009); Libâneo (2004); Vasconcellos (2006, 2010); Nóvoa (2009); Tardif (2002), among others. Therefore, the researchers brought in their speeches the improvement in the development of their duties through the training path at MPIES, with transformations that occurred in their work contexts and implications from the investigations.

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Author Biographies

Vanessa Goes Lima, Universidade do Estado da Bahia - PPGIES/UNEB

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB-Campus XI). Estudante pesquisadora do Grupo de Pesquisa intitulado Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (EPODS).  Mestra em Intervenção Educativa e Social pelo Programa de Pós-graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES/UNEB). Pós-graduanda na especialização Alfabetização e Letramento pelo IFBAIANO. Atualmente é professora da rede municipal de Feira de Santana-BA.

Ivonete Barreto de Amorim, Universidade do Estado da Bahia

Pós Doutora pelo Programa Bachillerato en Ciencias y Humanidades pela Universidad de Santiago de Chile. Pós Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia -PPGEduC. Doutora em Família na Sociedade Contemporânea pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Católica do Salvador. Mestra em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia -PPGEduC. Professora Permanente, orientadora e vicecoordenadora do Programa de Pós-graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES/UNEB/Campus XI).

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Published

2025-01-16

How to Cite

GOES LIMA, V.; BARRETO DE AMORIM, I. Training course: development of legal attributions of pedagogical coordinators regarding MPIES research. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 2, 2025. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22042. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/22042. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

Dossier: Interdisciplinarity on the agenda: socializing different research contexts