Experience Report

playful dynamics and physical well-being in the CAPS AD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22039

Keywords:

waiting room, group processes, group dynamics

Abstract

This experience report aims to describe the implementation of a playful activity in the CAPS AD III waiting room. The activity aimed to provide users and their companions with a moment of relaxation in the waiting room, promoting interaction and the physical well-being of participants and a more pleasant, welcoming environment with a fun and inclusive dynamic. Using a qualitative and participatory methodology, group dynamics were organized that included music and interaction with objects. Of the 18 present, 12 actively participated, while 6 chose not to participate due to various personal reasons. The activity was well received and provided moments of relaxation and joy, contributing to a more welcoming and positive environment in the waiting room. The report also incorporates a critical and reflective analysis based on renowned authors such as Alexandre (2002), Pichon-Rivière (2005), Stoffer (2023), Martín-Baró (2003-2017), Costa, Silva and Silveira (2018), among others. These authors offer a robust theoretical basis for understanding human interactions in collective contexts, contributing to the analysis of group processes, group practice, group dynamics and leadership in the context of the mental health waiting room. Furthermore, the article suggests proposals for future interventions, aiming to increase effectiveness and user engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane dos Santos Ramos, Programa de Pós-Graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES) - UNEB/Campos XI

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES) - DEDC - Universidade do Estado da Bahia - UNEB-Campus XI Serrinha - BA. Possui especializações em Saúde Mental (2019), pela Faculdade da Região Sisaleira (FARESI), Conceição do Coité - BA. Docência Superior (2019), pela Faculdade Unyleya Rio de Janeiro. Psicanálise (2023), Faculdade Dynamus de Campinas - SP. Graduada em Psicologia pela Faculdade Anísio Teixeira (FAT) (2017).

Priscila Vogel Nunes Pinheiro, Mestranda do Programa de Pós-graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES)

Mestranda do programa de pós-graduação em Intervenção Educativa e Social - PPGIES - DEDC - CAMPUS XI. Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UniFTC Feira de Santana Ba (2020). Especialização em Saúde Mental pela Faculdade Anísio Teixeira - Feira de Santana-Ba (2024). Atuou como psicóloga no Centro de Atenção Psicossocial Alcool e Drogas III e no Centro de Atenção Psicossocial II, ambos no município de Serrinha-BA.Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em saúde mental e psicologia social.

Cláudia Regina de Oliveira Vaz Torres, Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES)

Psicóloga. Pedagoga. Mestra e Doutora em Educação. Professora da UNIFACS/INSTITUTO ANIMA, Programa de Pós-graduação em Direito, Governança e Políticas Públicas. Professora DCH - Campus V, UNEB. Professora do Programa de Pós-graduação em Intervenção Educativa e Social, UNEB, Campus XI. Psicóloga do Hospital de Custódia e Tratamento – SEAP-BA.

References

Alberti, T. F.; Abegg, I.; Costa, M. R. J.; Titton, M. Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Rev. bras. Estud. pedagog., 95(240), 346-362, 2014. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbeped/a/hPc6CRnw4C4TMp6jF5P4ZWQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: jul. 2024

Alexandre, M. Breve descrição sobre processos grupais. Revista Comum, 7(19), 209-219, 2002.

Barbosa, L. P. Saúde mental: conceitos, práticas e desafios. Artmed Editora, 2020.

Bien, E. da S. G.; Barroco, S. M. S. Arte, História e Educação na Psicoterapia de Grupo: em defesa da formação humana. Revista Educar Mais, [S. l.], 4(2), 320–337, 2020. DOI: 10.15536/reducarmais.4.2020.320-337.1877. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/1877. Acesso em: 5 maio. 2024.

Costa, J. T.; Silva, F. S. da.; Silveira, C. A. B. As Práticas Grupais e a Atuação do Psicólogo: Intervenções em grupo no Estágio de Processos Grupais. Revista do NESME, 15(2), 2018. DOI: https://doi.org/75d323ad165443c59fb-33b3. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-24902018000200005. Acesso em: 27 set. 2024.

Galeffi, D. Metodologia participativa: Uma alternativa ao trabalho social. Revista Emancipação, 9(1), 119-129, 2009.

Gonzaga, D. S. K.; Brino, R. l. F. Prevenção de maus-tratos infantis: prática em grupo com gestantes em unidade de saúde. Psicologia: Ciência e Profissão, 41(e219782), 1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003219782. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/dMLBNqdPzyyn458GZDxz9nS/?lang=pt. Acesso em: mai. 2024.

Maluly, L. V.; Venancio, R. D. O. Ego, Ideal de Grupo e os influenciadores digitais. São Paulo: ECA-USO, 2020.

Martins, S. T. F. Processo grupal e a questão do poder em Martín-Baró. Psicologia & Sociedade, 1, 201-217, 2003.

Martin-Baró, I. Entre o indivíduo e a sociedade. In: Martiín-Baró, I. (Org.). Crítica e libertação na psicologia: estudos psicossociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. p. 101-161.

Mussi, R. F. de F; Flores, F. F.; Almeida, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, 17(48), 60-77, 2021.DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 20 jul. 2024

Passos, E.; Barros, R. B. de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: Passos, E.; Kastrup, V.; Escóssio, L. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

Pichon-Rivière, E. O Processo Grupal. Ed. Martins Fontes. São Paulo, 2005.

Pivetta, H. M. F.; Isaia, S. M. de A. Grupo reflexivo de professores da educação superior: Estudo sobre seus movimentos construtivos. Revista Portuguesa de Educação, 27(1), 111-132, 2014. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.4300. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/4300. Acesso em: 20 jul. 2024.

Pereira, A. Metodologia qualitativa: teoria e prática. Editora Vozes, 2021.

Pereira, J. C.; Gouveia, C. M. A; Corsino, I. L. A construção social do homem: conhecendo os processos grupais. [S. l.]: e-Tec Brasil, 2016. Disponível em: https://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/604/Aula_04.pdf?sequence=4&isAllowed=y. Acesso em: 27 set. 2024.

Robbins, S. P.; Judge, T. A.; Sobral, F. Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. Tradução: Rita de Cássia Gomes. 14. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

Sousa, J. M.; Farinha, M. G.; Silva, N. dos S. Potencialidades das intervenções grupais em Centros de Atenção Psicossocial Álcool e Drogas. Escola Anna Nery, 26, 1-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0294. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/bLHWLfVd5yHYyrNFb5xKtwh/?lang=pt. Acesso em: 27 set. 2024.

Stoffer, B. J. A importância e eficácia da ludicidade na dinâmica de grupo como metodologia no processo de treinamento. Semana Acadêmica Revista Científica, Fortaleza, 11, ed. 232, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.35265/2236-6717-232-12580. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/98_artigo_brunna_envio_2_1.pdf. Acesso em: 27 set. 2024.

Published

2025-01-16

How to Cite

RAMOS, D. dos S.; VOGEL NUNES PINHEIRO, P.; TORRES, C. R. de O. V. Experience Report : playful dynamics and physical well-being in the CAPS AD. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 03–17, 2025. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22039. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/22039. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

Dossier: Interdisciplinarity on the agenda: socializing different research contexts

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.