Countryside Education wihtin Bahia State University

historical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p17-37

Keywords:

Countryside Education, UNEB, Training

Abstract

This article aims to analyze Bahia State University historical path with projects in Rural Education and the relationship that was established with the participation of popular social movements of the countryside for propose, elaborate and monitor projects and training actions carried out. The research is epistemologically affiliated with Historical Dialectical Materialism and uses literature review and documentary research in the investigation process. The results point out limit situations, dialogue possibilities and collective work with the Social and Popular Union Movements of the Countryside to realize projects with Rural Education in the historical path of 26 years. It is concluded that the university has sought to implement new work fronts, listening to the movements demands and collective work principles, therefore, it indicates possibilities to reaffirm its social commitment to the countryside people.

Keywords: Rural Education. University. Formation.

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Author Biographies

Maria Jucilene Lima Ferreira, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (2015); Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006); É vice-lider do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra-Hegemonia e Emancipação Humana (Uneb). É Professora do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Educação e Diversidade (MPED/UNEB - Campus XIV).

Luzeni Ferraz de Oliveira Carvalho, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutorado em Educação (Faculdade de Educação/Universidade de Brasília -UnB)/2018. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (1996). Mestre em Educação pela FaE/UFMG (2008). Desde 2002 é professora assistente da Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Educação - Campus X. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Materialismo Histórico-Dialético e Educação (CONSCIÊNCIA)/UnB. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Trabalho, Contra-Hegemonia e Emancipação Humana (UNEB). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Estágio e Pesquisa, atuando principalmente nas seguintes áreas: Educação do Campo, Movimentos Sociais do Campo, Educação de Jovens e Adultos, Formação de Professores, Planejamento Educacional e Pesquisa e Prática Pedagógica/Estágio Curricular Supervisionado

Maria Nalva Rodrigues de Araújo Bogo, Bahia State University

Possui graduação em Ciências Sociais pela Fundação Educacional Nordeste Mineiro (1987), mestrado em Ciências e Práticas Educativas pela Universidade de Franca (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2007). Atualmente é Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia- UNEB/Departamento de Educação Campus X/ DEDC X. É professora colaboradora da Universidade Estadual Paulista Júlio De Mesquita FilhoUNESP atuando no Programa de Pós-graduação em desenvolvimento territorial da América Latina e Caribe. Professora colaboradora do Mestrado Profissional em Educação do campo da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Tem experiência na área de Sociologia, Sociologia e Educação com ênfase em Movimentos Sociais, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, educação de jovens e adultos, educação do MST, universidade e movimentos sociais.

Published

2021-03-27

How to Cite

FERREIRA, M. J. L.; CARVALHO, L. F. de O. .; BOGO, M. N. R. de A. Countryside Education wihtin Bahia State University: historical approach. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 61, p. 17–37, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p17-37. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10034. Acesso em: 17 jul. 2024.