Plan and Tell
experience with storytelling at CELLIJ
DOI :
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p48-68Mots-clés :
storytelling; readers formation; literary projectRésumé
Considering the relevance of listening and telling stories for your human and reading formation, this article aims at showing the importance of planning the moments of storytelling, thinking carefully about the text and the techniques,elements and gestures that will be used in the narrative, so that the listener has a pleasurable experience with history and literature, also, possibilities of reading aloud relating text and image. For this, bibliographic studies were carried out from Busatto (2003), Sisto and Motoyama (2016), Silva (1986) and others, besides an experience report at Center for Studies in Reading and Children’s and Youth Literature CELLIJ of UNESP in Presidente Prudente and in the school library Wickliffe Progressive Community School, both spaces that seek ways to offer a humanizing experience with the literary text. Hence, with the studies and experiences described, it is possible to conclude that this millennial practice of storytelling must continue to be part of the experience of the new generations.
Téléchargements
Références
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2009.
ALPHEN, JC. Adélia. São Paulo: Pulo do Gato, 2016.
ARAÚJO, Marcelo; Zigg, Ivan. O Circo. Rio de Janeiro. Nova Fronteira, 2008.
BAJARD, Élie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Ática,1998.
BRITO, Alexandre. Circo mágico: Poemas circenses para gente pequena, média e grande. Porto Alegre: Projeto, 2007.
BUARQUE, Chico. Chapeuzinho amarelo. 16. ed. São Paulo: Berlendis & Vertecchia Editores Ltda, 1995.
BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: Pequenos segredos da narrativa. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
CERRILO, Pedro C; LARRAÑAGA, Elisa; YUBERO, Santiago. Libros, lectores y mediadores: laformación de los hábitos lectores como processo de aprendizaje. Cuenca: Ediciones de la Universidade de Castilla – La Mancha, 2002.
FRANCO, Blandina; LOLLO, José Carlos. Dona Zulmira vai ao Circo. São Paulo: Leya, 2011.
GARCIA, Edson Gabriel. A política pública como mediadora da formação de leitores. [201-]. Disponível em: http://www.escritoredsongabriel.com.br/pedemeia.html. Acesso em: 11 fev. 2020
GARCIA, Edson Gabriel. O mediador de leitura. In: CITELLI, Adilson.; ÁVILA, Alaís.; NERY, Alfredina. et al. Prazer em Ler: Registros esparsos da emoção do caminhante nas lidas com a mediação da leitura. São Paulo: Instituto C&A, 2007. p. 94 – 111. v. 2. Disponível em: http://www.adventista.edu.br/_imagens/asped/files/221020103638_publicacaoprazer emler2.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.
GARCIA, Edson Gabriel. Sobre mediações. [201-]. Disponível em: http://www.escritoredsongabriel.com.br/pedemeia.html. Acesso em: 11 fev. 2020.
GIROTTO, Cynthia; SOUZA, Renata. Junqueira de. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In. SOUZA, Renata Junqueira de. et. al. (Org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010
GRIMM. Chapeuzinho Vermelho, O príncipe Rã ou Henrique de Ferro. 6. ed. São Paulo: ÁTICA, 1997.
LIMA, Cristiane Sasso de Lima; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál, Florianópolis, v. 10, n. esp, p. 37-45, 2007.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria Marina de Andrade. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MATOS, Gislayne Avelar. A palavra do contador de histórias: sua dimensão educativa na contemporaneidade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
MEDIAÇÃO. Dicionário Online de Português. 20 fev. 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/mediacao/. Acesso em: 20 fev. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 09-29.
MODESTO-SILVA, Kenia Adriana de Aquino. O nascimento do pequeno leitor: mediação, estratégias e leitura na primeiríssima infância. 2019. 279 f. Tese (Doutorado em educação) - UNESP. Presidente Prudente. 2019.
NIKOLAJEVA, M.; SCOTT, C. Paratextos dos livros ilustrados. In: NIKOLAJEVA, M.; SCOTT, C. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosaic Naify, 2011.
PEREIRA, Andréa. Kluge. Biblioteca na escola. Brasília: Ministério da Educação – Secretaria da Educação Básica, 2006.
RAMOS, F. B.; PANOZZO, N. S. P. Interação e mediação de leitura literária para a infância. São Paulo: Global, 2011.
ROBERTS, Lynn. Chapeuzinho Vermelho: Uma aventura borbulhante. São Paulo: Zastras, 2009.
ROMANO, Patrícia. Dona Benta: uma mediadora no mundo da leitura. Curitiba: Appris, 2019.
SCOTT, C. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosaic Naify, 2011
SILVA, Maria Betty Coelho. Contar histórias uma arte sem idade. São Paulo: Ática, 1986.
SILVA, Valéria Santos da. A Hora do Conto no cotidiano escolar: reflexões sobre o ler e o contar na rotina de duas professoras dos anos iniciais. 2014. 166 f.
Dissertação (Mestrado em educação) – UNESP. Presidente Prudente. 2014.
SISTO, Celso; MOTOYAMA, Juliane Francischeti Martins. A narração de histórias na infância: técnicas e interação. In: GIROTTO, Cynthia; SOUZA, Renata Junqueira. de. (Org). Literatura e Educação Infantil. Campinas: Mercado de Letras. 2016. v. 2. p. 111-138.
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3. ed. Belo Horizonte: Aletria: 2012.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
VASCONCELLOS, C. S. Formação didática do educador contemporâneo: desafios e perspectivas. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 33-58, v. 9.
SOUZA, Renata Junqueira de; CARDOSO, Elianeth da Penha. Literatura Infantil: possibilidades para o letramento literário. Revista Brasileira de Alfabetização - ABAlf, Vitória, v. 1, n. 3, p. 142 - 158, jan/jul. 2016.
SOUZA, Renata Junqueira de; MOTOYAMA, Juliane Francischeti Martins; A formação de leitores literários: o espaço como mediador. Raído, Dourados, v. 8, n. 17, p. 155-169, dez. 2014. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3553. Acesso em: 11 de fev. de 2020.
SOUZA, Renata Junqueira de; MOTOYAMA, Juliane Francischeti Martins. Contação de histórias, espaço e mediação: as experiências do CELLIJ. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 24, n. 2, p. 31- 42, jul. 2019. Disponível em: http://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao. Acesso em: 16 de mar. de 2020.
TORERO, José Roberto; PIMENTA, Marcos Aurelius. Chapeuzinhos Coloridos.
São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
ZOCOLARO, Isabela; DONÁ, Gabrielly; SOUZA, Renata. A arte de contar histórias e sua importância na sociedade atual: vivências no CELLIJ. In: SEMINÁRIO DE LITERATURA INFANTIL E JUVENIL, VIII, 2019, Florianópolis. Anais eletrônicos.
Palhoça: Edi. Unisul, 2020. p. 1639 – 1645. Disponível em: https://literalise.files.wordpress.com/2020/06/rexsistc3aancias-literc3a1rias-na- contemporaneidade-cc3b3pia.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.
Fichiers supplémentaires
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017