Technologies and Education:

contributions for the debate in Paulo Freire's work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p226-242

Keywords:

Technology, Paulo Freire, Education

Abstract

This article aims to analyze Paulo Freire’s contribution to support critical reflection on technology, understood as a set of techniques and its relation to education. In the current context, it is understood that one of the greatest challenges of the educational field is in the critical understanding of the relationship between technologies and education. As a method, a bibliographic review and content analysis of 15 of his books were used, with a selection of Freire’s central ideas on the subject. Among the author’s contributions are: the denunciation of the false dilemma between humanism-technology; criticism to technicism, ideologization, neoliberal pragmatism; and the necessary ethical vigilance in the face of consumerist utilitarianism that dominates science and technology in the logic of the capitalist market. It is concluded that the author’s contributions remain extremely valid for the field of education, especially the works that support ethical criteria. 

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Author Biography

Telmo Adams, Universidade de Caxias do Sul / Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduado em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1982), Mestrado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999), Doutorado em Educação (2007) e Pós-doutorado com pesquisa sobre Educação Popular na América Latina e Caribe (2010) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Pós-doutorado no Programa Alternativas Pedagógicas e Prospectiva Educativa en América Latina (APPEAL) na Universidade Nacional Autônoma do México - UNAM (2018). Professor Pesquisador do Programa de Pós Graduação em Educação - Grupo de Pesquisa Mediações Pedagógicas e Cidadania. Integrante do Centro Latino-americano em Pesquisa e Educação. Pesquisador dos Grupos de Pesquisa Educacional e Pesquisa na America-Latina, Convergências Teoricas e Metodologicas (PPGEduc-UCS) Rio Grande do Sul e Educação Popular Metodologias Participativas e Estudos Decoloniais (PPGEduc-UNISC) Rio Grande do Sul

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Published

2022-02-15

How to Cite

ADAMS, T. Technologies and Education:: contributions for the debate in Paulo Freire’s work. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 226–242, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p226-242. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/5404. Acesso em: 21 nov. 2024.