A Juvenilização da Educação de Jovens e Adultos no Ensino Médio na Bahia

quem são os jovens que configuram esse fenômeno?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p116-135

Keywords:

Juventude, Trabalho, Educação de Jovens e Adultos

Abstract

THE YOUTHFULNESS OF YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) IN HIGH SCHOOLS IN BAHIA: WHO ARE THE YOUNG PEOPLE CONFIGURING THIS PHENOMENON?

 

This article stems from a study on the Youthfulness of Youth and Adult Education (EJA) in high schools in the state of Bahia. Its main focus is to unveil who the young people are that structure this phenomenon in the state. To achieve the central objective of the research, a methodological path was followed, combining method and research techniques, in an approach that articulated quantitative data with previously produced theoretical sources. Among the referenced authors, noteworthy are Bourdieu (1983), Pais (1990), Alves (2008), Spósito (2002), Silva (2009, 2012, 2023), Haddad and Di Pierro (2000), Paiva (1987), Brunel (2004), Rummert (2007), Zan (2013), among others. Theoretical field was triangulated with the data collection of the number of EJA students enrollments in Brazil and Bahia, notably at the high school level (CENSO MEC/INEP, 2013-2023); data on young people aged 15 to 29, according to their work and study situation and age group (Bahia, 2012/2022 from the PNAC - National Continuous Household Sample Survey and PNADC). Results and analysis, coming from the triangulation of different sources, are organized, in addition to Introductory Notes and Final Considerations, into three sections, namely: "Youth in High Schools: which youth is accessing EJA"; "The Youthfulness of EJA in high schools: When 'new' subjects come into play"; "The presence of Youth in EJA High Schools in the state of Bahia"; "Youth in EJA High Schools in the State of Bahia". The research concludes that the young people enrolled in EJA in high schools have a defined "character". For the most part, they are young people between 15-24 years old, poor, black, and residents in urban areas of the state of Bahia. Therefore, this is a young population that does not enjoy an exclusive period of preparation for adult life - a social moratorium - and that, from a very young age, starts working, impacting their school trajectory in a perverse way.

 

Keywords: EJA. Youth. Youthfulness of EJA.

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Author Biographies

José Humberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), mestre pela Universidade do Estado da Bahia- Programa de Educação e Contemporaneidade (PPGeduc- Uneb). Líder do grupo de pesquisa FORTIS ( Formação, Trabalho e Identidades), professor pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sócio-Cultural (Unicamp). Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação DEDC/Campus I, Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação - MPEJA. Tem experiência na área de Educação, Trabalho, Juventudes e Identidades, atuando principalmente nos seguintes temas: Trajetórias juvenis; Trajetórias de Formação, Trajetórias de trabalho, Identidades ,Culturas adolescentes e juvenis, Metodologia de Participação e escuta de adolescentes, Relações entre Trabalho e Educação, adolescência(s) e Juventude(s)

Dirce Djanira Pacheco Zan, Unicamp- FE

Professora Livre Docente do Departamento de Ciências Sociais na Educação da FE/Unicamp, coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Educação e Sociedade (GPPES) do PPGE/Unicamp e do GT3 – Movimentos Sociais, Sujeitos e Processos Educativos da Anped. Seus trabalhos investigativos estão na área da Sociologia da Educação, tendo como foco principal as relações entre juventude e educação. É pesquisadora produtividade do CNPq

Carla Liane Nascimento dos Santos, UNEB

Drª Em Ciências Sociais pela UFBA. Prof. Titular da Universidade do Estado da Bahia – UNEB, DEDC, Campus I. Líder do Grupo de Pesquisa SANKOFA: Negritudes, Pan Africanismo e Subalternidades e  do Grupo de Pesquisa INTERGESTO- Interculturalidades, Gestão da Educação e Trabalho. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos (UNEB/MPEJA) e do Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação ( GESTEC ). Realiza estudos na área, Trabalho e Educação e Relações Étnico- Raciais.  

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Published

2024-09-30

How to Cite

SILVA, J. H. da; ZAN, D. D. P.; SANTOS, C. L. N. dos. A Juvenilização da Educação de Jovens e Adultos no Ensino Médio na Bahia: quem são os jovens que configuram esse fenômeno?. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 75, p. 116–135, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p116-135. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/19896. Acesso em: 3 dec. 2024.