Gerencialismo na Política Educacional da Educação de Jovens e Adultos do Ensino Médio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p171-189

Keywords:

Gerencialismo; Política Educativa; EJA.

Abstract

This article is part of a study on Managerialism in the Educational Policy of Youth and Adult Education (EJA) in a Municipal School, with the objective of analyzing and discussing the performance of teachers and coordinators in the curricular changes of the EJA-high school modality in a municipal school. Aspects of the Neoliberal State model and the influences of managerialism are analyzed, with the support of some authors such as Newman, Clarke and Ball. The approach is qualitative, discursive textual analysis (DTA) methodology. The development of this study presents the perceptions of the interviewees in relation to the imposed changes, the characteristics of managerialism, austerity, selectivity, performance in EJA. It is concluded that teachers identify managerialism in EJA, and that the advance of managerialism in educational policies has harmful implications for EJA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesar de Lima de Melo, Instituto Federal Sul-rio-grandense

PhD student at the GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION - IF Sul-rio-grandense, Specialist in Moral and Political Philosophy at the Federal University of Pelotas, professor at the Municipal Network of Pelotas RS, retired banker.

Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/2944821571056109

Jair Jonko Araújo, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Professor of the GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION - IF Sul-rio-grandense - Pelotas RS, PhD in Education from the Federal University of Pelotas, Master in Computer Science from the Federal University of Rio Grande do Sul. E-mail: jair.jonko@gmail.com Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/4585552156003892

References

AMARAL, Giana Lange do. O Gymnasio Pelotense e a Maçonaria: uma face da história da Educação em Pelotas. Pelotas: Seiva,2005.

ANTUNES, Ricardo; PINTO Geraldo A. A Fábrica da Educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.

ARROYO, Miguel G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

BALL, Stephen. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educ. Soc. [online]. 2004, vol.25, n.89, pp.1105-1126. ISSN 0101-7330.

BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa. 2005, vol.35, n.126, p. 539-564.

BALL, Stephen; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annete. Como as escolas fazem políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: UEPG, 2021.

HARVEY, David. O neoliberalismo: História e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Estado Gerencial, Reestruturação Educativa e Gestão Educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 24, p. 63-78, 2008.

JOSLIN, Melina de Fátima Andrade. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, p. 1-8, 2017. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/retepe>. Acesso em: 28 dez. 2022.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: EPU, 2014.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Editora UNIJUI, 2011

NEWMAN, Janet; CLARKE, John. Gerencialismo. Educ. Real., Ago 2012, vol.37, no.2, p.353-381. ISSN 2175-6236.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

PAULA, Ana Paula Paes de. Administração Pública Brasileira Entre o Gerencialismo e a Gestão Social. RAE- Revista de Administração de Empresas, vol.45, n.1, jan-mar 2005, p.36-49.

PETERS, Michael; MARSHAL, James; FITZSIMONS, Patrick. Gerencialismo e Política Educacional em um Contexto Global: Foucault, Neoliberalismo e a Doutrina da Auto-Administração. Globalização e Educação – perspectivas críticas. Porto Alegre: ArtMed,2004, p.77-90.

Published

2024-09-30

How to Cite

MELO, C. de L. de; ARAÚJO, J. J. Gerencialismo na Política Educacional da Educação de Jovens e Adultos do Ensino Médio. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 75, p. 171–189, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p171-189. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/19787. Acesso em: 15 oct. 2024.