IN THE BREACHES OF THE SE TEC RULES IN RESISTANCE: : NON-HETEROSEXUAL EXPERIENCES AT SCHOOL

experiências não-heterossexuais na escola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p266-280

Keywords:

Heteronormativity, Power, Resistance, School

Abstract

The research presented here seeks to analyze the personal narratives of non-heterosexual students from a public school located in the municipality of Queimadas (PB) about the forms of resistance that they enact to overcome the experiences of abjection caused by LGBTQIAPphobia. In an attempt to build and achieve the results of the investigation, we used a combination of methodologies of a qualitative nature: literature review along with semi-structured interviews. We argue that at school the sexual norm is a trend and, at the same time, an impossibility to be completely obeyed by everyone. Control, discipline and surveillance are not the only faces of the relationship with power for students who do not correspond to heteronormativity. We conclude that two antagonistic poles are in conflict conflict: the desire for control and the desire for confrontation

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Author Biographies

Nerize Laurentino Ramos, Universidade Estadual da Paraíba

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (1988), mestrado em Sociologia Rural (C. Grande)pela Universidade Federal da Paraíba (1999) e doutorado em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (2009). Atualmente é Professora Doutora - D - DE, no Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual da Paraíba. Tem experiência na área de Desenvolvimento Regional / Desenvolvimento rural, com enfoque nas ruralidades, redes sociais, territórios, atores e processos sociais no campo, agricultura familiar, políticas públicas para o semi-árido. É líder do Grupo de Pesquisa: Trabalho, Políticas e Desenvolvimento Regional.

Emannuely Maria da Silva Santos, Universidade Federal de Campina Grande

Licenciada em Sociologia pela Universidade Estadual da Paraíba; mestranda em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de Campina Grande. Desde 2020, é integrante do grupo de pesquisa Trabalho, Políticas e Desenvolvimento Regional, da Universidade Estadual da Paraíba, desenvolvendo pesquisas na área de concentração da Sociologia da educação.

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Published

2023-11-17

How to Cite

LAURENTINO RAMOS, N.; DA SILVA SANTOS, E. M. IN THE BREACHES OF THE SE TEC RULES IN RESISTANCE: : NON-HETEROSEXUAL EXPERIENCES AT SCHOOL: experiências não-heterossexuais na escola. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 266–280, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p266-280. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17712. Acesso em: 20 may. 2024.