WHAT ARE THE CHALLENGES OF BEGINNING IN TEACHING?

STUDY WITH TEACHERS FROM CEARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p274-286

Keywords:

Teaching challenges; beginning teachers; Ceará.

Abstract

This article deals with the teaching challenges of beginning teachers from Ceará. The objective of this research was to understand the challenges of the first years of acting as teachers in the context of Ceará. The theoretical contribution was guided by the references of: Cruz, Farias and Hobold (2020); Garcia (2010); Andrew (2018). With regard to methodological aspects, we resorted to research-training, from the perspective of Delory-Momberger (2008). The results indicate that beginning teachers experience numerous challenges in their first years of teaching, which makes this moment difficult, but also permeated with a lot of learning, which is a dynamic, subjective and complex process. With this study, we hope to enhance discussions in the area of teacher education and performance.

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Author Biographies

Maria Mikaele da Silva Cavalcante, UECE

Doutora em Educação (UECE). Docente dos anos iniciais da Rede Pública Municipal de São Gonçalo do Amarante, Ceará, Brasil.

Iure Coutre Gurgel, UECE

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte,(POSEDUC/UERN) na área de Formação Humana e Desenvolvimento Profissional Docente . Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2008), Especialização em Língua Portuguesa e Matemática numa Perspectiva Transdisciplinar pelo IFRN (2010). .É professor Assistente III da UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE (UERN), lotado no campus Avançado de Patu-CAP, Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação Inicial e Continuada de Professores, Processo de Ensino-Aprendizagem e Educação Especial numa perspectiva Inclusiva.

Luciana de Oliveira Souza Mendonça, IFCE

Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará – área de concentração: Formação de professores. (PPGE/UECE). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos – área de concentração: Metodologia de ensino (UFSCar-SP).  Possui Graduação em Licenciatura em Matemática  pela UFSCar (1997). Professora Adjunta IV ( DIV04) do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará ( IFCE) onde leciona disciplinas no curso de Licenciatura em Matemática e nas Engenharias. Coordenou o PIBID ( 2014- 2017). Coordenou o Núcleo de Atendimento às pessoas com necessidades específicas (NAPNE).  Experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Professores iniciantes e  Processo de Ensino-Aprendizagem de Matemática.

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Published

2023-08-01

How to Cite

SILVA CAVALCANTE, M. M. da; GURGEL, I. C.; MENDONÇA, L. de O. S. WHAT ARE THE CHALLENGES OF BEGINNING IN TEACHING? STUDY WITH TEACHERS FROM CEARÁ. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 274–286, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p274-286. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16882. Acesso em: 20 may. 2024.