Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil

o ensinar e aprender em foco

Authors

  • Tiago Pereira Gomes Universidade Federal do Piauí/UFPI https://orcid.org/0000-0002-8324-3723
  • Neide Cavalcante Guedes Universidade Federal do Piauí/Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163

Keywords:

Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender.

Abstract

The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus.

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Author Biography

Tiago Pereira Gomes, Universidade Federal do Piauí/UFPI

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2018). Especialista em Língua Brasileira de Sinais com Habilitação em Docência e Interpretação pela UNIFSA (2012). Especialista em Gestão e Supervisão Escolar com Docência do Ensino Superior-IESM (2013). Graduado em Pedagogia pela UNIFSA (2010). Pesquisador do Núcleo de Estudos sobre Formação, Avaliação, Gestão e Currículo- NUFAGEC/UFPI e do Grupo de Pesquisa em Educação, Formação e Ensino para a diversidade- GPEFED/ICET/UFAM. Foi professor da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Teresina-PI (2011-2019). Coordenador Local do PARFOR/UESPI- núcleo de José de Freitas-PI (2017-2019). Tem experiências como técnico em Educação na Rede Municipal e Privada de Ensino de José de Freitas-PI. Trabalhou como consultor e assessor pedagógico na Educação Básica. Atualmente é Professor Assistente do Instituto de Ciências e Tecnologias -ICET da Universidade Federal do Amazonas-UFAM. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Básica e Superior. Formação de professores. Práticas: educativa, pedagógica e docente. Saberes e fazeres docentes. Avaliação, Gestão e Currículo. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8324-3723

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Published

2023-08-01

How to Cite

GOMES, T. P.; GUEDES, N. C. Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 146–163, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856. Acesso em: 20 may. 2024.