Professional Identity constitution of early career mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p275-294

Keywords:

Mathematics Education; Professional Identity; In-service Education; Group study

Abstract

This study aims to discuss the the constitution of the movement of the Professional Identity of early career mathematics teachers (EC) in a study group on Financial Education (FE). To this end, a qualitative research of an interpretative nature of actions developed by three mathematics teachers in EC in this study group was carried out. The results show that, when discussing FE characterizations, problematizing the teacher's practice in relation to the FE discipline and analyzing and proposing tasks about FE, the teachers in the EC (re)signified their beliefs in relation to the teaching of FE; mobilized knowledge related to the profession; sought their sense of professional agency in the face of vulnerabilities associated with FE; explained which duties are legitimate for them when teaching the FE discipline; and mobilized aspects of their political commitment. By problematizing their professional practice, the mathematics teachers at the EC had the opportunity to interact with each other and to get involved in learning situations, which was fundamental for the movement of the constitution of their Professional Identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cláudia Barretto, Universidade Estadual de Londrina

PhD in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Londrina (UEL). Teacher of the Paraná State Education Network.

Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino, State University of Londrina

PhD in Education from the University of São Paulo (USP). Full Professor at the State University of Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brazil.

References

BORGES, S. L.; SANTOS, J. L. C. Caderno de Educação Financeira. Governador Valadares: UFJF-GV, 2020.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação Financeira (CONEF). Educação Financeira nas escolas: Ensino Médio. Livro do professor. Bloco 3. Brasília: CONEF, 2013.
COSTA, M. L. C. Colaboração e grupo de estudos: perspectivas para o desenvolvimento profissional de professores de matemática no uso de tecnologia. 202f. 2011. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.
CYRINO, M. C. C. T. Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, Rio Claro, v.30, n.54, p.165-187, abr.2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n54a08>.
CYRINO, M. C. C. T. Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Mato Grosso do Sul, v.10, p.699-712, 2017.
CYRINO, M. C. C. T. Grupos de estudo e pesquisa e o movimento de constituição da identidade profissional de professores que ensinam matemática e de investigadores. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v.9, p.1-17, 2018.
CYRINO, M. C. C. T. Ações de formação de professores de matemática e o movimento de construção de sua identidade profissional. Perspectivas da Educação Matemática, v.14, n.35, p.1-26, 2021.
DE PAULA, E.F.; CYRINO, M. C. C. T. O compromisso político como elemento constitutivo da identidade profissional de professores que ensinam matemática. In: DE PAULA, E.F.; CYRINO, M. C. C. T. (Orgs.). Identidade profissional de professores que ensinam matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. p. 15-36.
GAMA, R. P.; FIORENTINI, D. Identidade de Professores Iniciantes de Matemática que Participam de Grupos Colaborativos. Horizontes (EDUSF), v.26, n.2, p.31-43, 2008.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.
HARGREAVES, A. Development and desire: A post-modern perspective. In: GUSKEY, T. R.; HUBERMAN, M. (Eds.). Professional development in education: New paradigms and perspectives. New York: Teachers College Press, 1995. p. 9-34.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p.31-61.
IMBERNÓN, F. La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia uma nueva cultura profesional. 7.ed. Barcelona: Graó, 2007.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Trad. Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
JAWORSKI, B. et al. Mathematics teachers working and learning through collaboration. In: G. Kaiser (Ed.), Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education. ICME-13 Monographs. Springer: Cham, 2017. p.261-276. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/978-3-319-62597-3_17>
KELCHTERMANS, G. Who I am in how I teach is the message: self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: theory and practice, v.15, n.2, p.257-272, 2009.
KELCHTERMANS, G. Professional self-understanding in Practice: Narrating, navigating and negotiating. In: SCHUTZ, P. A.; HONG, J.; FRANCIS, D. C. (Eds.). Research on Teacher Identity: mapping challenges and innovations. Switzerland: Springer International Publishing, 20128. p. 229-240. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/978-3-319-93836-3_20>.
KELCHTERMANS, G.; HAMILTON, M.L. The dialectics of passion and theory: Exploring the relation between self-study and emotion. In: J. LOUGHRAN, J. et al. (Eds.). The International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2004. p. 785–810.
LOPES, C. E.; RIBEIRO, R. M.; PAZUCH, V. Narrativas de aprendizaje del profesor cuando se participa en proyectos interdisciplinarios. Paradigma, v. 42, n.2, p. 206-227, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p206-227.id1047>.
LOSANO, L.; FIORENTINI, D.; VILLARREAL, M. The development of a mathematics teacher’s professional identity during her first year teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, v.21, p.287-315, 2017. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/0102-4698190193>.
MARCELO, C. Prólogo. In: MARCELO, C. et al. (Eds.). Programas de apoio e indução ao professor iniciante. São Paulo: Annablume, 2022. p.13-15.
MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MARTINS, S. R. et al. Grupos de estudos em contextos de formação em Modelagem Matemática: o sentido atribuído por professores a partir de artigos publicados em periódicos. Revista Contexto & Educação, v.33, n.104, p.417–457, 2018 Disponível em: <https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.417-457>.
NAGY, M.C.; CYRINO, M.C.C.T. Aprendizagens de professoras que ensinam matemática em uma comunidade de prática. Revista FAEEBA, v. 23, p. 149-163, 2014.
OECD. Financial Literacy Framework, in PISA 2012. Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy, OECD Publishing, Paris, 2013. Disponível em: <https://doi.org/10.1787/9789264190511-7-en>.
OLIVEIRA, H. M. A. P. A construção da identidade profissional de professores de matemática em início de carreira. 2004. 576 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2004.
PAPI, S. O. G.; MARTINS, P. L. O. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.03, p.39-56, dez.2010.
SILVA, L. A.; OLIVEIRA, A. M. P. Power relations and the negotiation of meanings in a Community of Practice in the field of Mathematics Education. The Montana Math Enthusiast, v. 19, p. 341-369, 2022.
SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de educação financeira para a matemática escolar da educação básica. In: XI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11. Anais. …Curitiba: SBEM, 2013.
VEENMAN, S. Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, v.54, n.2, p.143- 178, 1984.
WAL, M. M. van der; OOLBEKKINK-MARCHAND H. W.; SCHAAP, H.; MEIJER, P. C. Impact of early career teachers' professional identity tensions. Teaching and Teacher Education, v.80, p.59-70, 2019.

Published

2024-06-05

How to Cite

BARRETTO, A. C.; CYRINO, M. C. de C. T. Professional Identity constitution of early career mathematics teachers. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 275–294, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p275-294. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16848. Acesso em: 17 jul. 2024.