DIGITAL TECHNOLOGIES AND TEACHER LEARNING

STORIES AS A FUNCTION OF SPECIFIC KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p119-132

Keywords:

Teaching learning. Digital technologies in education.

Abstract

The objective is to identify and analyze how digital technologies are becoming a key element in professional learning of teachers in higher education. The theoretical framework brings teaching professional development and technology-based teaching practices into the discussion. This is a qualitative study in a theoretical and methodological approach using data coming from a bibliographical survey and interviews carried out with eight professors in a Brazilian public university in 2021. Following oral history theory this research is based on Alberti’s contribution. The analyses of oral histories showed that digital technologies pervade teaching activity which demands improving work efficiency to use them. They require new digital skills, constant training and skill enhancement. This study emphasizes that the development of teachers’ digital skills takes place according to their informal practice, triggered by personal initiative training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stella Maria Peixoto de Azevedo Pedrosa, Universidade Estácio de Sá - UNESA

Professor of the Graduate Program at Estácio de Sá University (UNESA) Contemporary Education and Culture in the Research Line Information and Communication Technologies in Educational Processes (TICPE). Editor-in-charge of the Magazine Education and Contemporary Culture of PPGE/UNESA. PhD in Human Sciences - Education from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (2007), Master's in Education from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (2000). He holds a degree in Pedagogy from the Santa Úrsula University (1977), a degree in Science from the State University of Rio de Janeiro (1979).

Sonia Regina Mendes dos Santos, Universidade Estácio de Sá - UNESA

Professor of the Graduate Program in Education - Master's and Doctorate in Education at Estácio de Sá University - UNESA, integrating the line of research Information and Communication Technologies in Educational Processes (2018 to 2020 / 2021 -2022). She is leader of the research group Didactics, technologies and teacher training, PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro (2001), having completed a Post-Doctorate in Education at USP (2011).

 

References

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRETO, Raquel Goulart. A recontextualização das tecnologias da informação e da comunicação na formação e no trabalho docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 985-1002, 2012. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400004

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologias e trabalho docente: entre políticas e práticas. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2014.

BIESTA, Gert J. J. Good education in an age of measurement: ethics, politics, democracy. New York: RoutledgeTaylor & Francis Group, 2016.

BORTOLATO, Márcia Melo. Inovação e práticas pedagógicas: o moodle no ensino presencial da Universidade Federal de Santa Catarina. 2016. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis

BRUNO, Adriana Rocha.; SILVA, Judilma Aline; ESTEVES, Maria Manuela Franco. Educação Aberta, Cibercultura e Docências no Ensino Superior: percursos e experiências no Brasil e em Portugal. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 18, n. 56, p. 12-35, 2018. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.DS01

CAMPOS, Fernanda Araújo Coutinho. Convergência na educação: processos, tecnologias digitais e relações pedagógicas. 2017. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

CUNHA, Maria Isabel da.; RIBEIRO, Gabriela Machado de. Práticas pedagógicas na educação superior: desafios dos contextos emergentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2020.

DUSEK, Val. Filosofia da tecnologia. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Para além dos usos das tecnologias digitais: um estudo acerca da formação e atuação docente no ensino superior de doutorandos do Programa de Pós-Graduação em Educação da USP. 2018. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

NERY, Marcos de Abreu. O uso das tecnologias digitais da internet na educação superior: representações docentes - entre o formal e o informal, as marcas da presença do possível. 2016. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

NYE, David E. Technology matters: questions to live with, Cambridge: The MIT Press, 2006.

OPFER, V. D.; PEDDER, D. Conceptualizing teacher professional learning. Review of Educational Research, New York, v. 81, n. 3, p. 376-407, 2011.

REZENDE, Daniela Vilarinho. Uso criativo das tecnologias da informação e comunicação na educação superior: atuação de professores e percepção de estudantes. 2017. Tese (Doutorado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, área de concentração Desenvolvimento Humano e Educação), Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

RIEDNER, Daiani Damm Tonetto. Práticas pedagógicas e tecnologias digitais no ensino superior: formação inicial de professores e inovação na UFMS. 2018. Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

ROLDÃO, Maria do Céu. Estratégias de ensino: o saber e o agir do professor. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2009.

ROLDÃO, Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise: especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação, [s.l], v. 12, n. 13, p. 105-26, 2005. https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692

ROLDÃO, Maria do Céu. Que é ser professor hoje? A profissionalidade docente revisitada. Revista da ESES, [s.l], v. 9, n. 1, p. 79-87, 1998.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf. Acesso em 18 set. 2018.

SANTAELLA, Lucia. Potenciais e desafios para a comunicação e inovação. Comunicação e Inovação, [s.l] v. 8, n. 14, p. 1-7, 2005. https://doi.org/10.13037/ci.vol8n14.667

SELWYN, Neil. Digital technology and the contemporary university: degrees of digitization. London: Routledge, 2014.

SELWYN, Neil. Education and technology: key issues and debates. New York: Continuum International Publishing Group, 2011.

SELWYN, Neil. Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; EL KADRI, Michele Salles; WINDLE, Joel Austin. (Orgs.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação, linguística, mobilidade e práticas translíngues. São Paulo: Pontes, 2017, p. 15-40. Disponível em: https://osf.io/preprints/socarxiv/5pu3x/. Acesso em: 10 set. 2018.

VIDAL, Odaléa Feitosa; MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. Integração das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação em Práticas Pedagógicas Inovadoras no Ensino Superior. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 65, p. 722-749. 2020. http://doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS10

WEBSTER-WRIGHT, Ann. Reframing professional development through understanding authentic professional learning. Review of Educational Research, New York,v. 79, n. 2, p. 702-739, 2009.

WINNER, Langdon. The whale and the reactor: a search for limits in an age of high technology. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1986.

Published

2024-06-05

How to Cite

DE LIMA DUSI, L.; PEDROSA, S. M. P. de A.; SONIA REGINA MENDES DOS SANTOS. DIGITAL TECHNOLOGIES AND TEACHER LEARNING: STORIES AS A FUNCTION OF SPECIFIC KNOWLEDGE. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 119–132, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p119-132. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16844. Acesso em: 17 jul. 2024.