Portraits of teaching in the socio-educational system:

training through biographical workshops

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p151-169

Keywords:

Teacher education; Continuing teacher education; Socio-educational aspects

Abstract

This article aims to reflect on the construction of teaching through the development of the Ateliê Biográfico de Projetos in socio-education. The empirical universe of the research concerns a group of eight teachers from the Jovem Protagonista State School, which serves seven socio-educational units in Belo Horizonte-MG. We use, as a theoretical and methodological reference, the works of Marie-Christine Josso and Christine Delory-Momberger, in the spectrum of biographical studies as a tool for self-training. Teacher training was considered the main axis of analysis. The article is organized into three sections, in addition to the final considerations. The exercise of the profession was captured through memory, gaze, writing and speech – all in the same plane – to bring about a possible reflection on oneself and on the practice of socio-educational teachers. Past, present, walls and bars, students deprived of liberty and other actors made up a unique scenario to be analyzed.

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Author Biographies

Tiago Sânzio dos Santos Pereira, Secretaria Estadual de Educação -MG

Mestre em Educação e Docência pela Faculdade de Educação /UFMG, especialista em Cultura e Arte pela FAFICH / UFMG. Possui graduação em História (Bacharelado/Licenciatura) pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005). Professor efetivo da rede estadual desde 2007. Atuação nas áreas de Educação, História, Socioeducação, Cultura, Arte e Formação de Professores.

Maria Amália Almeida Cunha, Faculdade de Educação- Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003,) doutorado sanduíche em Sociologia - Paris X - Nanterre (2001) e pós-doutorado em Educação pela Unicamp (2018). Atualmente é professora associada na Universidade Federal de Minas Gerais e pesquisadora do OSFE- Observatório Sociológico Família-Escola e do NUPEDE-Núcleo de Pesquisa em Desigualdades Escolares. Leciona a disciplina sociologia da educação na graduação e e desenvolve pesquisas sobre: Trajetórias escolares, Socialização, Biografias e Histórias de vida como projeto de formação e auto-formação. Dispositivos Pedagógicos de formação: diários, ateliês de projeto, biografias educativas, práticas pedagógicas escolares.

Licinia Maria Correa Correa, Universidade Federal de Minas Gerais

Pós-doutorado em Sociologia pela Università degli Studi di Pádova-Itália (2017), doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Araraquara (2008) e mestrado em Psicologia da Saúde pela Universidade Metodista de São Paulo (1996). É professora associada na Faculdade de Educação e Pró-Reitora de Assuntos Estudantis na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte - MG. Atua no ensino e na pesquisa na interface da Sociologia da Educação com a Sociologia da Juventude.

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Published

2024-06-05

How to Cite

DOS SANTOS PEREIRA, T. S.; CUNHA, M. A. A.; CORREA, L. M. C. Portraits of teaching in the socio-educational system: : training through biographical workshops. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 151–169, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p151-169. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16814. Acesso em: 21 dec. 2024.