TEACHING LEARNING BY TEACHER TRAINERS

DUE TO THE EDUCATIONAL PRACTICE AT UNIPÚNGUÈ/MANICA IN MOZAMBIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p183-199

Keywords:

Teaching learning, Teacher Professional Development, Trainer teacher, UniPúnguè, Mozambique

Abstract

With the aim of analyzing how teaching learning occurs due to the educational practice of teachers who train the Pedagogy Course at the Púnguè University - UniPúnguè, in Mozambique, in the Manica district, referenced in the autobiographical method, a qualitative narrative research was developed, through a narrative interview with four teacher trainers, and comprehensive-interpretive data analysis, anchored in Souza (2014). The data reveal teaching learning in the process of professional development of teacher trainers based on continuing education in stricto sensu postgraduate courses and in other training processes, based on the exchange of individual and collective experiences, exchanges with peers - in learning communities – and with students. It was concluded that, due to the educational practice, teaching learning occurs in different ways, either with peers or with students, realizing the absence of scientific research for this purpose in the investigated context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josania Lima Portela Carvalhêdo, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação (UFC). Professora Titular na Universidade Federal do Piauí e permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEd (UFPI), em Teresina-PI. Brasil. Vice-líder do Membro do Núcleo de Pesquisa em Educação, Formação Docente, Ensino e Práticas Educativas – NUPEFORDEPE/UFPI. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4288-2756. E-mail: josaniaportela@gmail.com.

Júlio Laissone Maquissene, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEd, da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Educação (PPGEd/ Licenciado em Pedagogia pelo Instituto Superior Mutasa, Delegação Manica/Chimoio, em Moçambique. Professor da Universidade Pedagógica da Maxixe, em Maputo/Moçambique. Membro do Núcleo de Pesquisa em Educação, Formação Docente, Ensino e Práticas Educativas – NUPEFORDEPE/UFPI.  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4962-4589. E-mail: laymaquissene@gmail.com.

References

ABDALLA, M. de F. B. O senso prático de ser e estar na profissão. São Paulo: Cortez, 2007.

COCHRAN-SMITH, M. Learning, and unlearning: the education of teacher educators. Teaching and Teacher Education, v. 19, p. 5-28, 2003.

DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 02, p. 359-370, maio/ago. 2006.

GARCIA, C. M. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

ISAIA, S. M. A. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (org.). Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006. v. 5, p. 63-84.

ISAIA, S. M. A. Qualidade da educação superior: a universidade como lugar de formação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011. v. 2, p. 187-200.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. Entrevista narrativa. In: BAUER, M.; GAS-KELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 90-113.

LEITE, D. B. C. Pedagogia Universitária. In: MOROSINE, M. (org.). Enciclopédia de pedagogia universitária. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2003. v. 1, p. 310.

LABAREE, D. F. The Trouble with Ed. Schools. London: Yale University, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividades. Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147, 2004.

MASETTO, M. T. Trilhas abertas na universidade. Inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus, 2018.

MOÇAMBIQUE. Decreto nº 4/2019. Boletim da República – III. Série Número 30, 2019.

MOROSINI, M. C. Docência universitária e o desafio da realidade nacional. In: MOROSINI, M. S. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. 2 ed. Brasília: Plano, 2001. p. 11-20.

NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto, 2000.

PASSEGGI, M. da C. A formação do formador na abordagem autobiográfica. A experiência dos memoriais de formação. In: SOUZA, E. C. Tempo, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2006. p. 203-218.

SHULMAN, L. Just in case: reflections on learning from experience. In: COLBERT, J.; TRIMBLE, K.; DESBERG, P. (ed.). The case for education: contemporary approaches for using case methods. Needham Heights, Massachusetts: Allyn & Bacon, 1996. p. 197-217.

SILVA, A. T. da; TOMIO, D. Práticas inovadoras de formação continuada docente e o lugar das tecnologias. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 32, n. 69, p. 203-222, jan. 2023.

SOUZA, E. C. de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro, RJ: DP&A; Salvador, BA: UNEB, 2006.

SOUZA, E. C. de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, v. 39, n. 1, p. 39-50, 2014.

Published

2023-08-01

How to Cite

CARVALHÊDO, J. L. P.; MAQUISSENE, J. L. TEACHING LEARNING BY TEACHER TRAINERS: DUE TO THE EDUCATIONAL PRACTICE AT UNIPÚNGUÈ/MANICA IN MOZAMBIQUE. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 183–199, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p183-199. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16729. Acesso em: 2 jul. 2024.