“Não Gostam de Quem Nunca Pisou em Sala de Aula”:

Trajetórias de Vida-Formação-Docência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p240-257

Keywords:

Didactics; Teaching Learning; (auto)biographical research; Teaching cases; Research-training.

Abstract

This article presents investigations focusing on the Didactics, considering the ethical-political, contextual and operational dimensions of teaching and learning. The studies are based on the theoretical-methodological assumptions of (auto)biographical research, through the use of Teaching Cases as one of the investigation-training devices. We were inspired by the concept of biograms to carry out a comprehensive-interpretative analysis. We aim to understand the trajectory of Life-Training-Teaching experienced by a teacher who works in the early years of Elementary School in her process of insertion and learning of teaching. The narratives produced by the teacher show important dimensions to problematize themes such as the choice of profession, the place of the female being in teaching; the training of teachers in Teaching and Pedagogy, the right to access a public university and the challenges in the action of planning teaching in the process of insertion and learning of teaching.

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Author Biographies

CLAUDIA STARLING, UFMG

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade do Estado da Bahia. Professora da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Fernando Miranda Arraz, Secretaria de Estado de Justiça e Segurança Pública de Minas Gerais

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Servidor da Secretaria de Estado de Justiça e Segurança Pública – SEJUSP/MG, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. 

Silvia Ulisses de Jesus, Rede Municipal de Belo Horizonte/MG e de Sabará/MG

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora da Rede Municipal de Belo Horizonte/MG e de Sabará/MG, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

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Published

2024-06-05

How to Cite

STARLING, C.; MIRANDA ARRAZ, F.; DE JESUS, S. U. “Não Gostam de Quem Nunca Pisou em Sala de Aula”:: Trajetórias de Vida-Formação-Docência. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 240–257, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p240-257. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16719. Acesso em: 4 dec. 2024.